Fonduri UE 2007-2013: Lucrari neterminate de autostrazi, drumuri si cai ferate cifrate la 1,8 miliarde euro

drumuri.jpg

Banii, aflati la dispozitia Romaniei dar necheltuiti, se vor scadea din urmatoarea alocare bugetara a UE pentru Romania, de 11,9 miliarde euro pentru programul Infrastructura mare.

Romania nu a reusit sa absoarba aproape trei miliarde de euro din exercitiul financiar precedent, din cauza unor proiecte nefinalizate la termen, din care doua miliarde de euro pe partea de transport, iar un miliard de euro pe mediu, a declarat, Emanoil Radu Dascalu, secretar de stat in Ministerul Fondurilor Europene (MFE), responsabil pentru programul Infrastructura Mare.

”Pe partea de transport, pot sa va recunosc faptul ca, in momentul de fata (…) sunt circa doua miliarde de euro neabsorbiti. Pe partea de mediu avem circa un miliard de euro. Deci, vorbim despre trei miliarde de euro care au stat la dispozitia Romaniei in perioada 2007 — 2015, deci intr-o perioada de criza a Romaniei in care noi nu am absorbit acesti bani. Partea curioasa este alta, faptul ca se spune ca nu au fost proiecte”, spune el.

Potrivit lui, valoarea proiectelor fazate deci a celor care trebuiau incheiate in exercitiul financiar 2007-2013 dar care, nefiind terminate, a trebuit sa fie divizate in doua parti, din care o parte va fi derulata in exercitiul financiar 2014-2020 este de 1,8 miliarde euro pe infrastructura mare (Transporturi) si un miliard de euro pe Mediu. ”Tragedia face ca aceste sume pe care nu am putut sa le absorbim in ciclul precedent vor manca din noul buget al POIM-ului — Programul Operational Infrastructura Mare. Asta inseamna ca din sumele alocate pentru acest nou program, circa 30% sunt deja contractate si in derulare, adica sunt acele care nu s-au finalizat’, a explicat Dascalu.
 
Oficialul MFE a mentionat, totodata, ca pe segmentul Infrastructura Mare, Romania are la dispozitie 11,9 miliarde de euro, din care 9,4 miliarde de euro inseamna alocarea de la Uniunea Europeana.

”Sunt multe proiecte mari in tara care s-au impotmolit si asta a dus la lipsa a absorbtiei de fonduri europene. Pe partea de infrastructura mare, care cuprinde infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), pe partea de mediu (apa, canal, statii de epurare) si pe ceea ce inseamna energie, este un buget foarte mare alocat pentru perioada 2014-2020, respectiv 11,9 miliarde de euro, din care alocarea strict a Uniunii Europene este de 9,4 miliarde de euro. Semnificativ este si aportul venit prin Programul Operational Regional, gestionat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, unde avem circa 8,25 miliarde de euro la dispozitie, din care partea de fonduri UE este de 6,6 miliarde de euro. Deci, daca vorbim strict de fonduri europene, 6,6 miliarde plus cei 9,4 miliarde duc la suma de 16,6 miliarde de euro care stau la dispozitia Romaniei pentru perioada urmatoare, pana in anul 2020. Si mult timp nu a mai ramas”, spune Emanoil Radu Dascalu.

Sursa: Digi 24

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top