Gratian Mihailescu: „O propunere pentru primarii deschisi la minte: un concept de dezvoltare regionala si locala”

Harta_regiuni.png

Gratian MihailescuPutina teorie: despre UE, despre fonduri, despre dezvoltare locala si regionala

Principiul subsidiaritatii este unul dintre principiile centrale, ale  UE, care prevede ca deciziile politice din UE trebuie intotdeauna sa fie luate la nivel local, administrativ si politic, si cat mai aproape de cetateni. Regiunile devin motoarele de dezvoltare economica ale Europei, iar faptul ca fiecare stat membru are impartit teritoriul in regiuni NUTS II – pentru o mai usoara folosire a intrumentelor structurale ale UE- arata importanta dezvoltarii regionale si locale, in contextul globalizarii.  

Noile propuneri ale politici de coeziune pentru perioada 2014-2020 sunt concepute pentru crestere economica si ocuparea fortei de munca. In noua perioada financiara se va pune accentul pe consolidarea coeziunii teritoriale, pentru care Comisia Europeana va investii sume importante:   dezvoltarea urbana durabila (cel putin 5% FEDR), pe crearea unor platforme de dezvoltare urbana si pe actiuni inovatoare in domeniul dezvoltarii urbane durabile. De asemenea se va pune accent pe dezvoltarea comunitatilor locale si implicarea acestora in procesul de decizie bottom-up. Dupa cum se observa pentru urmatoarea perioada financiara 2014-2020, conceptul de dezvoltare locala constituie una dintre prioritatiile UE. 

Orasele sunt motoare ale economiei europene si pot fi considerate catalizatoare de creativitate si inovatie. 68% din populatia UE traieste intr-o regiune metropolitana si aceste regiuni genereaza 67% din PIB-ul UE. Dimensuniile diferite ale vietii urbane – mediu, economic, social si cultural se impletesc, iar succesul in procesul de dezvoltare locala nu poate fi realizat decat printr-o abordare integrata. Masurile privind reinnoirea urbana trebuie sa fie combinate cu masuri de promovare a educatiei, dezvoltarii economice, incluziunii sociale si protectiei mediului. De asemenea dezvoltarea de parteneriate puternice, intre cetateni, societatea civila, economia locala si diferite institutii ale administratiei publice locale si regionale, poate constitui un real succes in procesul de dezvoltare locala.

Relatia dintre universitate si comunitatea locala este foarte importanta in dinamica sociala contemporana. Cel mai important factor este locul pe care universitatea il ocupa in comunitatea respectiva.  Universitatea, chiar daca este o institutie sociala cu roluri clar definite, obiectivele specifice si cultura organizationala este direct influentata de ceea ce se intampla la nivel local. Universitatea are un nivel de dezvoltare proportional cu nivelul comunitatii in care isi desfasoara activitatea; promovand cultura locala si istoria locala. Astfel, Universitatea este un liant al  comunitatii care promoveaza la nivel local si raspunde nevoilor educationale locale. Acest lucru este posibil prin adoptarea unui management participativ, atat la universitate cat  si la alte institutii reprezentative pentru comunitatea locala: primarie si consiliul orasului, antreprenorii locali, ONG-uri etc. Universitatile pot fi motoare de dezvoltare locala cu conditia ca competentele si cunostintele acumulate de studenti, trebuie sa fie legate cu nevoile locale ale populatiei.

Ce n-am facut noi intre 2007-2013

Din punct de vedere institutional e clar : nu am avut obiective clare de dezvoltare, comunicarea a fost proasta intre autoritati si beneficiari, coordonarea si managementul autoritatilor catastrofal, ca sa nu mai punem la socoteala nepotismul, aranjarea achizitiilor si politizarea excesiva. Dar trecem peste toate acestea si speram ca pe viitor Ministerul Fondurilor Europene sa rezolve o parte din acestea, cel putin acolou unde  are atributii.

Nu am avut strategii de dezvoltare locale sau regionale si acolo unde au existat, ele nu au fost puse in practica. Nu a existat o colaborare stransa intre toti actorii implicati in procesul de dezvotare locala si regionala, nu a existat comunicare. Fiecare a realizat proiecte pentru aria sa, netinand cont de sinergia cu celelate domenii. Nu a existat o comunicare eficienta si prea putine acorduri de parteneriat public-privat.

Noi nu am accesat deloc fonduri pe inovare sau cercetare.  Si pentru a avea o crestere economica e absolut necesar sa ne focusam pe aceste domenii.  Dupa ultimul raport al Comisiei Europene, Romania se afla pe ultimul loc la acest capitol, alaturi de Letonia si Bulgaria.

In recomandarile Comisiei Europene se pune accentul si pe absorbtia fondurilor oferite direct de la Brussels, fonduri unde Romania este inexistenta. In 2009 am propus un proiect asemanator administratiei, insa nu am fost bagat in seama. Sunt o gramada de bani, pe 2014-2020, oferiti direct de la Brussels, iar Romania ar trebui sa participe in proiecte de cooperare, pentru a atrage acesti bani. Pe langa fondurile oferite direct de Comisie, vor fi si fondurile structurale sau fondurile oferite de diverse organizatii sau institutii internationale. De aceea consider ca beneficiarii (comunitatea) ar trebui sa se organizeze pentru astfel de oportunitati. 

Propunere pentru primarii interesati:

Procesul de dezvoltare locala si regionala este un proces complex care implica o abordare multi-disciplinara. Diferiti factori, economici, culturali si socio-politici au un profund impact asupra procesului de dezvoltare locala. Pentru ca acest concept de dezvoltare locala si regionala sa reuseasca, toti factorii descrisi mai sus trebuie sa devina un „lipici” pentru a intregi comunitatea.  Capitalul Social  are  un impact puternic asupra procesului de dezvoltare economica la nivel regional sau local. De aceea consider ca e nevoie de realizarea unei structuri juridice, ONG sa zicem, din care sa faca parte specialisti din primarie, din universitate, din sectorul civil si reprezentanti ai antreprenoriatului. Astfel se pot pune bazele unor proiecte comune, in mai multe sectoare de activitate, iar beneficiile acestor proiecte sa se rasfranga asupra comunitatii respective.

Organizatia va fi responsabila pentru proiecte care pot aduce valoare adaugata,  de inovare,   sau care sa conduca la intarirea colaborarii internationale si schimburi de bune practici. Focusul organizatiei vor fi finantarile europene, fie ele din fonduri structurale, fie fonduri oferite direct de Comisie sau alte organizatii internationale. Organizatia poate  functiona ca si un catalizator  al societatii respective, incercand sa uneasca interesele sectorului privat, cu societatea civila si administratia publica locala si regionala. Pentru ca acest obiectiv sa fie atins organizatia poate intreprinde actiuni in urmatoarele domenii : turism, cercetare, inovatie si antreprenoriat, dezvoltare resurse umane (tineret si educatie), cultura, societate civila si democratie, mediu si dezvoltare sustenabila. Toate aceste domenii duc la un proces structurat de dezvoltare regionala si de aceea e important ca acestea sa fie concepute de o singura structura, alta decat o agentie de dezvoltare regionala sau o camera de comert. Aceasta organizatie va trebui sa cuprinda specialisti in economie, in managementul proiectelor, in sociologie si comunicare pentru a reusi sa faca fata cu succes unor programe de finatare cat mai variate, fie ele nationale sau internationale. De aceea colaborarea cu Universitatea e vitala. Pentru ca aceasta organizatie ar avea in prim plan comunitatea respectiva este necesara incurajarea participarii efective a cetatenilor la procesul de dezvoltare locala a orasului sau zonei respective prin organizarea de ateliere de lucru si discutii intre reprezentanti ai societatii civile si oficiali de la municipiu, judet si politicieni.

Problema care se pune: exista vointa politica pentru a realiza o astfel de organizatie?

Spuneti-va parerea despre propunerile lui Gratian Mihailescu la sectiunea de comentarii!

0 Replies to “Gratian Mihailescu: „O propunere pentru primarii deschisi la minte: un concept de dezvoltare regionala si locala””

  1. istudor spune:

    „Stimati tovarasi, (…) Congresul are loc in imprejurari internationale deosebite, cand in fata tarilor socialiste, a tuturor popoarelor, se pun noi si noi intrebari si probleme cu privire la calea progresului economico-social, a lichidarii inegalitatilor si asupririi, a inlaturarii pericolului razboiului nuclear, care ar duce la distrugerea a insasi vietii pe pamant, cu privire la caile de transformare revolutionara a lumii, de realizare a unor relatii sociale si noi relatii intre state si popoare in vederea asigurarii si fauririi unei lumi mai drepte si mai bune pe planeta noastra”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top