Marile orașe scapă de dependența de guvern pentru dezvoltarea marilor proiecte: municipiile își pot construi singure centura ocolitoare și rețelele de trenuri urbane cu fonduri UE

drumuri.jpg

Municipiile reședință de județ își pot face singure proiectele finanțate din fonduri europene pentru construcția de centuri ocolitoare, trenuri urbane și rețele edilitare comune cu comunele limitrofe, fără a mai depinde de guvern.

Până acum, centurile ocolitoare ale orașelor erau construite de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), controlată de Ministerul Transporturilor și cunoscută pentru lipsa de eficiență în gestionarea proiectelor. Autoritățile locale au cerut constant să aibă dreptul de a derula aceste proiecte din fonduri proprii și fonduri europene, dat fiind că primarii și șefii de consilii județene sunt reprezentanții cu cea mai mare legitimitate în comunitățile locale.

Centurile ocolitoare și rețelele de trenuri urbane (care până acum depindeau de CFR) sunt proiecte care contribuie decisiv atât la dezvoltarea economică a comunităților, cât și la scăderea gradului de poluare în marile aglomerații urbane.

Decizia a fost luată tocmai de executiv, printr-o ordonanță de urgență adoptată în ședința de luni, care extinde măsurile de descentralizare și la exercițiul financiar 2021-2027 al Uniunii Europene.

Iată cele patru tipuri de proiecte pe care muncipiile le pot dezvolta singure din fonduri europene, fără a mai depinde de guvern:

1) dezvoltarea în parteneriat cu comunele limitrofe localităților urbane de proiecte de mobilitate urbană pe bază de acord de parteneriat, dacă acestea sunt prevăzute ca proiecte în cadrul Planurilor de Mobilitate pentru Dezvoltare Urbană și sunt cuprinse în ZUF;

2) dezvoltarea și implementarea de proiecte de infrastructură rutieră care privesc variantele ocolitoare la nivel de municipiu reședință de județ și/sau conectivitatea la rețeaua de transport transeuropeană TEN-T Centrală/Globală;

3) dezvoltarea de proiecte de transport cu trenul metropolitan sau trenul urban după caz pentru a susține serviciul public de transport în comun de călători, pentru a crește accesibilitatea populației la serviciul public de transport precum și pentru a susține dezvoltarea urbană în municipiile reședință de județ;

4) dezvoltarea infrastructurii edilitare pentru comunele limitrofe respectiv a rețelelor de apă-canalizare, rețelelor de drumuri, rețelelor de distribuție a gazelor naturale precum și altor categorii de proiecte de infrastructură pentru a stimula locuirea în localitățile limitrofe ca soluții pentru dezvoltarea coerentă a localităților urbane cu statut de municipiu reședință de județ… Mai multe detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top