ORGANIZAREA PENTRU MANAGEMENTUL DE PROIECT (FORMAREA ECHIPEI DE PROIECT)

ORGANIZAREA PENTRU MANAGEMENTUL DE PROIECT (FORMAREA ECHIPEI DE PROIECT)
  1. Care sunt categoriile de persoane interesate / implicate in proiect?
  2. Cum se organizeaza de obicei derularea unui proiect?
  3. Cum functioneaza o echipa de proiect?
  4. Care sunt competentele unui manager de proiect?
1. Care sunt categoriile de persoane interesate / implicate in proiect?
Categoriile de parti interesate / implicate in proiect sunt:
  • conducatorul de proiect: organizatia sau persoana care raspunde de derularea proiectului;
  • clientul: individul/ organizatia care va folosi produsul proiectului;
  • executantul proiectului: intreprinderea ai carei angajati sunt implicati direct in managementul proiectului;
  • sponsorul: organizatia sau persoana care asigura resursele financiare necesare proiectului;
  • promotorul: organizatia sau persoana care sustine derularea proiectului;
  • beneficiarii proiectului: cei afectati (pozitiv sau negativ),de derularea si/sau rezultatele proiectului, din aceasta categorie facand parte si beneficiarii directi ai proiectului.
Rolul partilor interesate:
  • pot avea o contributie esentiala la reusita sau esecul proiectului;
  • comparativ cu un agent exterior proiectului, pot cunoaste mult mai bine in ce masura anumite actiuni sunt fezabile si ce resurse sunt necesare pentru realizarea anumitor obiective;
  • asteptarile acestora trebuie sa fie gestionate pe parcursul derularii proiectului;
  • pot oferi informatii importante despre stadiul proiectului.
2. Cum se organizeaza de obicei derularea unui proiect?
De obicei, pentru managementul unui proiect este nevoie de crearea a minim doua echipe, cu roluri diferite:
  • echipa de conducere a proiectului, formata din 3 – 5 membri, cu rolul de a supraveghea mersul proiectului si de a decide asupra oportunitatii aplicarii de masuri corective si/sau preventive;
  • echipa de proiect, constituita din toate acele persoane ale caror competente sunt necesare pentru derularea proiectului.
Componenta echipei de proiect este stabilita de conducerea organizatiei promotoare si este formata din cei care au interese/competente directe in rezolvarea problemei sau care vor fi implicati in implementarea activitatilor propuse. Echipa isi inceteaza activitatea dupa ce proiectul este finalizat.
3. Cum functioneaza o echipa de proiect?
Echipa de proiect functioneaza bine atunci cind sint cunoscute urmatoarele aspecte:
  • numele si responsabilitatile persoanelor incluse in echipa de proiect: ce rol trebuie sa indeplineasca fiecare dintre membrii echipei proiectului si de ce
  • obiectivele urmarite, rezultatele dorite si activitatile de desfasurat
  • informatiile relevante despre proiect: de ce si cit este de important proiectul pentru organizatie
  • recompensele sau impactul ce pot aparea dupa incheierea proiectului
  • problemele si restrictiile posibile si dificultatile la nivelul fiecareia dintre partile implicate
  • conditiile de lucru in echipa (subordonare, raportare, stabilirea prioritatilor, nivelul de decizie acceptat)
  • regulile ce trebuie respectate in cadrul proiectului.
4. Care sunt competentele unui manager de proiect?
Managerul de proiect raspunde de indeplinirea obiectivelor, de respectarea termenelor, inclusiv de persoanele implicate si de resursele alocate, in asa fel incat rezultatele muncii de proiect sa fie optime.

Astfel, managerul de proiect raspunde de planificarea, evaluarea/diagnosticul stadiului proiectului, informarea si documentarea, supravegherea si realizarea activitatilor. El are functia de coordonare si conducere a membrilor echipei de proiect, raspunde de masurile de asigurare a calitatii proiectului si de informarea si pregatirea deciziilor echipei de conducere a proiectului.

Conducatorul de proiect trebuie sa imbine urmatoarele competente:

  • competente metodice (gandire strategica, cunostinte si experienta in domeniul managementului proiectelor, aptitudini organizatorice, cunoasterea instrumentelor de management al proiectelor)
  • competente de specialitate (experienta in activitatea de baza, cunostinte generale despre continutul proiectelor);
  • competente sociale (experienta in coducere, aptitudini pentru munca in echipa, capacitate de motivare a personalului, de solutionare a conflictelor, loialitate si onestitate, spirit critic, incoruptibilitate);
  • competente personale, comunicationale si relationale (abilitate in comunicare, prezentare in public, moderare, creativitate, integritate, incredere in sine).
Astfel, profilul unui manager de proiect este definit de urmatoarele:
  • comportamente:
    • sesizarea si valorificarea oportunitatilorw luarea initiativei pentru punerea in miscare a lucrurilor
    • Rezolvarea creativa a problemelor
    • Conducere autonoma
    • Asumarea responsabilitatii si a proprietatii asupra a ceea ce se intimpla
    • Intelegerea substratului situatiilor complexe
    • Crearea de legaturi efective, pentru gestiunea interdependentelor
    • Imbinarea creativa a diferitelor aspecte ale unui intreg
    • Asumarea rationala a riscurilor;
  • Atitudini:
    • Orientare catre realizare personala si ambitie
    • Incredere in sine si echilibru
    • Perseverentaw Nivel inalt de auto-control (autonomie)
    • Orientare catre actiunew Inclinare catre experienta cistigata in munca
    • Capacitate mare de munca;
    • Hotarirew Creativitate;
  • Abilitati:
    • Rezolvarea creativa a problemelor
    • Forta de convingere
    • Capacitate de negociere
    • Abilitate de vinzare
    • Capacitatea de a propune solutii viabile;
    • Conducerea holistica a situatiilor create pe parcursul derularii proiectului
    • Gindire strategica
    • Luarea de decizii in mod intuitiv, in conditii de incertitudine
    • Capacitatea de relationare cu toate partile implicate (networking).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top