Raport CCE: Eficienta folosirii instrumentelor financiare in domeniul dezvoltarii rurale

Agricultura_ecologica.jpg

Agricultura_ecologicaConform unui raport publicat de Curtea de Conturi Europeana, pana acum, fondurile de imprumut si fondurile de garantare nu reprezinta o solutie viabila pentru dezvoltarea mediului rural. Acest lucru se datoreaza faptului ca acestea au fost supracapitalizate si nu si-au atins potentialul maxim in ceea ce priveste efectele dorite de parghie si de reinnoire.

In noul exercitiu financiar 2014-2020 se vor aduce unele imbunatatiri acestor instrumente, insa mai exista unele probleme care impiedica utilizarea lor pe scara mai larga.

Pentru dezvoltarea rurala dorita, statele membre UE au constituit, intre 2009 si 2014, 11 fonduri de garantare si 3 fonduri de imprumut, iar suma totala investita in acestea de catre UE si de statele membre se ridica la aproximativ 700 de milioane de euro la sfarsitul anului 2013. Pentru noul exercitiu financiar (2014-2020), Comisia invita statele membre sa se angajeze la cel putin dublarea gradului de utilizare a instrumentelor financiare in domenii esentiale de investitii.

Curtea a constatat ca argumentele invocate pentru crearea instrumentelor financiare in perioada 2007-2013 nu erau bine definite. Mai mult, nu erau disponibile date masurabile care sa justifice tipul de instrument financiar creat, sa determine care era cererea de instrumente financiare in domeniul agriculturii si sa demonstreze ca cuantumul de capital alocat fondului in cauza era adecvat. Consecinta a fost ca fondurile de garantare erau supracapitalizate cu 370 de milioane de euro la sfarsitul anului 2013.

Instrumentele financiare urmaresc, pe de o parte, sa atraga un capital public si/sau privat suplimentar (efectul de parghie) si, pe de alta parte, sa permita reciclarea fondurilor alocate initial (factorul de reinnoire). Din acest punct de vedere, raportul releva faptul ca instrumentele respective nu au functionat conform asteptarilor. Mai mult, nici Comisia, nici statele membre nu introdusesera sisteme adecvate de monitorizare care sa furnizeze date fiabile cu ajutorul carora sa se poata determina daca instrumentele si-au atins obiectivele in mod eficace.

In noul exercitiu 2014-2020, s-a constatat ca perpetuarea practicii de supracapitalizare si riscul continuarii dependentei instrumentelor financiare de finantarile nerambursabile se numara printre posibilele piedici care raman in calea utilizarii pe scara mai larga a acestor instrumente.

Principalele recomandari adresate de Curte Comisiei si statelor membre sunt:

• sa se ofere stimulente mai puternice statelor membre pentru crearea de instrumente financiare consacrate domeniului dezvoltarii rurale si sa se stimuleze cererea din partea fermierilor sau a altor beneficiari (de exemplu, punand deoparte un anumit procent din bugetul disponibil aferent dezvoltarii rurale pentru instrumentele financiare si facand aceste instrumente mai atractive decat finantarile nerambursabile); si

• sa se amelioreze eficacitatea instrumentelor financiare in perioada de programare 2014-2020, de exemplu prin stabilirea unor standarde si a unor niveluri-tinta adecvate pentru efectul de parghie si pentru efectul de reinnoire.

Sursa: Curtea de Conturi Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top