Reinventarea jurnalismului. Guvernul finanțează site-uri de paparazzi, click-bait și cancan

presa.jpeg

Campania de informare prin care Guvernul și-a propus să ajute financiar presa din România rulează, de câteva zile, pe site-uri, la posturi de radio și televiziuni. 17 din cele 40 de milioane de euro alocate pentru acest program au fost deja împărțite către zeci de aplicanți.

Lista acestora arată că, cel puțin în cazul publicațiilor online, Guvernul n-a pus niciun filtru de integritate și a acceptat aproape toți aplicanții: publicații mondene care fac „știri“ cu Vulpița și Viorel, ziare online specializate în invective și copy-paste, site-uri cu profil incert care „ne informează” cu cine-și înșeală fotbaliștii nevestele.

Guvernul României legitimează astfel o serie de publicații dubioase, pe care le finanțează din banii contribuabililor și le plasează fără ezitare în sfera jurnalismului care trebuie salvat și ajutat în vremuri de criză.

1. Site-uri de paparazzi și mondenități

Pe lista publicațiilor online care promovează anunțurile Guvernului în schimbul banilor primiți de la buget se numără site-uri precum Spy News, CanCan sau WowBiz, care își încadrează „politica editorială” între scandaluri din lumea mondenă, titluri bombastice și fotografii la limita pornografiei.

2. Click-bait și conspirații

Aproape 300.000 de euro este suma maximă pe care o pot încasa de la Guvern site-urile Evz.ro și Capital.ro, aflate în același trust de presă. Evz.ro s-a remarcat în ultimele luni prin mai multe articole care dezbat diverse teorii conspiraționiste despre pandemie: de la teorii dezvoltate de manelistul Adi de la Vâlcea până la demascarea genocidului comis de Bill Gates cu ajutorul vaccinurilor. Acum, urmează ca oamenii să vadă reclamele Guvernului despre importanța purtării unei măști de protecție pe același site care pune la îndoială veridicitatea pandemiei.

Capital.ro este specializat în click-bait, adică modul de a-ți păcăli cititorii să intre în articol pe baza unui titlu mincinos. E o tactică de a obține trafic facil, care va ajuta publicația să deconteze cât mai mulți bani de la Guvern. Aici este doar un exemplu din sutele de articole publicate în ultimul an, în care informația din titlu nu este confirmată de conținutul articolului.

Modul în care Guvernul distribuie ajutorul financiar – bani contra afișări – încurajează tocmai acest tip de pseoudjurnalism în care nu se mai ține cont de nicio regulă în goana după audiență. Astfel, o publicație… Mai multe detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.