Românii au obţinut 4,4 milioane de euro de la bănci, în urma negocierilor

cladire_cer.jpg

Un conciliator creşte şansele unei negocieri de succes între bancă şi consumator, evoluţia ultimilor 5 ani indicând o scădere a numărului de cereri refuzate de bănci.

În primii 5 ani de activitate, peste 2.000 de români au intrat în negociere cu băncile şi IFN-urile şi au obţinut beneficii totale de peste 4,4 milioane de euro, a informat la solicitarea „Adevărul” Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Potrivit acestuia, dacă în 2019 valoarea medie per dosar finalizat cu împăcarea părţilor era de 2.700 de euro, în 2020 a fost de 3.700 de euro. Pentru 31% dintre dosarele încheiate cu o împăcare, valoarea beneficiilor depăşeşte 5.000 de euro în anul 2020 (faţă de 18% în 2019). În primul trimestru al anului 2021, peste 95% din activitatea operaţională a CSALB s-a derulat exclusiv online, iar conciliatorii au continuat să intermedieze negocierile dintre consumatori şi bănci/IFN de la distanţă (prin e-mail şi telefon). În plus, aplicaţia IT (prin care sunt gestionate cererile şi dosarele direct de pe site-ul CSALB) şi-a arătat cu atât mai mult eficienţa în această perioadă.

Evoluţia ultimilor ani indică o scădere a numărului de cereri înregistrate de CSALB şi refuzate de bănci: de la 60% în 2017, la 45% în 2018, 31% în 2019 şi 28% în anul 2020. Pentru anul 2021, unul dintre obiectivele urmărite de Centrul de Soluţionare Alternativă este diminuarea la mai puţin de 20% a ratei de respingere nejustificată a cererilor de către bănci. „Este un obiectiv pe care Centrul îl consideră realizabil, cu atât mai mult cu cât rata de clasare a cererilor în cazul băncilor, la finalul primului trimestru din acest an este de aproximativ 17%. Tot în primele trei luni din 2021, procentul de dosare în care părţile au acceptat soluţia propusă de conciliator este de 94% şi doar în 6% din negocieri părţile nu s-au împăcat”, precizează oficialii Centrului. Băncile caută soluţii individuale, pe modelul negocierii din cadrul CSALB Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB ne-a vorbit despre tendinţele în relaţia consumator-bancă, observate în cadrul negocierilor purtate cu ajutorul conciliatorilor CSALB. Criza sanitară provocată de pandemie a provocat unele schimbări în abordarea băncilor comerciale.

„Modalitatea de negociere dintre părţi, astfel cum este organizată prin intermediul CSALB, devine un model de bune practici preluat de tot mai multe bănci comerciale în relaţia lor directă cu consumatorii. Acest lucru a fost ajutat şi chiar accelerat şi de moratoriile legislative din perioada pandemiei. Băncile s-au confruntat cu sute de mii de cereri de amânare a plăţii ratelor, iar acest lucru le-a determinat să îşi adapteze mecanismele interne şi să caute inclusiv soluţii individuale pentru cazurile în care dificultăţile de plată persistau. Este ceea ce ne-au transmis reprezentanţi din top managementul celor mai mari bănci din sistem, iar această practică ne bucură deoarece ne arată că CSALB a devenit un exemplu bun de urmat pentru sistemul bancar, în ceea ce priveşte rezolvarea problemelor pe care le au consumatorii. Cu toate acestea, atragem atenţia că, fără expertiza unui conciliator, a unui expert în drept financiar – bancar, care să propună o soluţie imparţială, este mai dificil de derulat o negociere echitabilă, din care ambele părţi să aibă de câştigat”, a declarat pentru Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Potrivit acestuia, rolul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este atins şi în condiţiile acordurilor directe dintre bancă şi consumator, deoarece “obiectivul nostru este ca părţile să se înţeleagă, să îşi continue relaţia contractuală, să nu mai ajungă în instantă şi să crească nivelul de încredere reciprocă. CSALB nu are activitate comercială, noi nu realizăm profit indiferent de numărul de dosare gestionat, tocmai de aceea nu urmărim ca părţile să îşi rezolve problemele exclusiv prin intermediul Centrului, ci să şi le rezolve pe cale amiabilă… Detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top