S-a finalizat strategia „Romania Competitiva”

dosare.jpg

„Romania Competitiva”, rezultatul unei dezbateri de peste sase luni, la care au participat 600 de specialisti, este finalizata si va fi prezentata public in cel mult doua saptamani, a anuntat Vasile Iuga, managing partner PwC Romania, membru al comitetului initiatorilor.

Aici sunt consemnate principalele coordonate ale strategiei, asa cum au fost acestea prezentate de catre oficialul PwC in cadrul Adunarii Generale a membrilor Camerei de Comert Romano-Germane (AHK), desfasurata la Bucuresti.

„Inainte de toate, pornim de la situatia actuala. Unde este Romania acum? La cresterea economica stam bine, dar suntem in scadere in clasamentele internationale de competitivitate. Lucrurile bune sunt date de stabilitatea macroeconomica, de economia deschisa pentru investitori, de marimea pietei si de sectorul IT&C. Stam prost, in schimb, din cauza unor indicatori cum sunt birocratia, increderea slaba a cetatenilor in factorii de decizie politic-administrativa, starea precara a drumurilor si capacitatea slaba de atragere/pastrare a talentelor in tara. Observam, deci, ca stam bine doar la lucruri care se pot transforma oricand in rau”, le-a spus Vasile Iuga investitorilor germani. „Strategia este aplicabila daca vom avea o crestere economica sustenabila (nu doar fizica, financiara) de 5% pe an. Daca vom continua cu cresteri pe baza de relaxare fiscala si de majorari salariale la bugetari, neinsotite si de reforme structurale, vor urma inevitabil corectii”. Ar trebui sa nu mai urmam modelul „criza-exuberanta-criza, din sant in sant si din gard in gard”, a mai spus Vasile Iuga. El a precizat ca aplicarea strategiei ar putea aduce Romania „la nivelul de 75% din media europeana a puterii de cumparare a populatiei in anul 2020, de la 57% unde ne situam azi”.

La elaborarea strategiei, ne-am propus sa avem in vedere trei conditii care au actionat ca niste filtre de selectie pentru a putea fi pusa in aplicare: cresterea economiei sa fie sustenabila, bugetele alocate sa fie rezonabile si masurile sa fie neutre ideologic, astfel incat sa poata genera consens politic”. A fost nevoie de aceste filtre deoarece „Romania are o inflatie de strategii, pentru aplicarea carora ar fi necesare noua bugete de stat, trei PIB-uri sau, cumulat, 450 de miliarde de euro. Avem o cultura a neasumarii raspunderii, facem strategii ca un pom de Craciun in care fiecare vine si agata ce-si doreste si apoi constatam cu totii ca nu se pot realiza”, a explicat specialistul.

El a aratat ca „Romania Competitiva” abordeaza 16 domenii de activitate, are 44 de obiective si prevede 127 de masuri, fiecare cu buget, cu calendar de aplicare si cu responsabilitati. „Bugetul total necesar aplicarii strategiei este de 18 miliarde de euro in cinci ani, din care 12 miliarde de euro exista deja, iar restul de 6 miliarde de euro vor fi generati automat, prin cresterea economica. De fapt, cresterea economica necesara realizarii acestui buget este de 3,5% pe an, cu conditia sa nu existe derapaje de genul maririlor salariale nefondate si masurilor excesive de protectie sociala”, a spus Vasile Iuga.

Potrivit strategiei, sunt luati in calcul trei factori de crestere a Produsului Intern Brut: forta de munca (resursa umana), capitalul (resursa financiara) si productivitatea. „La capitolul forta de munca, avem constatarea ca Transilvania are multa economie si putina demografie, in timp ce Moldova are multa demografie si putina economie – trebuie echilibrata aceasta balanta. Dar mai ales constatam ca statul se implica prea mult in educatie, producand analfabeti functionali pe banda rulanta. Desfiintarea scolilor profesionale a fost o mare greseala, iar ca solutie ne propunem, azi, sa mergem pe invatamantul dual, dupa modelul german. De altfel, educatia este porioritatea principala a intregii strategii”, a mai spus oficialul.

Referindu-se la factorul „Capital”, Vasile Iuga a aratat ca principalele resurse identificate sunt fondurile europene, piata de capital, investitiile straine directe si capitalul romanesc, aratand ca ar fi de dorit ca o parte cat mai mare din bani sa provina din capitalul privat.

Pentru factorul „Productivitate” sunt prevazute masuri de sustinere a sectorului cercetare-dezvoltare, a industriilor creative si a incubatoarelor de afaceri, inclusiv prin acordarea de granturi celor care investesc in aceste domenii.

Exista si o serie de facilitatori ai cresterii economice sustenabile, in principal infrastructura si debirocratizarea. „Astazi, birocratia costa business-ul 4 miliarde de euro pe an, iar pe cetateni ii costa 3 miliarde de euro pe an – in total, 4,5% din PIB pentru un aparat ineficient, si aici strategia propune unele solutii. La infrastructura, avem ca prioritati pe sectorul rutier Centura Bucuresti, Autostrada Sibiu-Pitesti si inceperea autostrazii Targu Mures – Iasi, iar ca prioritate pe sectorul feroviar avem Coridorul IV (Curtici-Arad-Simeria-Brasov-Bucuresti-Constanta)”, a mai spus Vasile Iuga.

El si-a incheiat prezentarea precizand ca partea de infrastructura este cea mai mare consumatoare din bugetul total necesar aplicarii strategiei „Romania Competitiva”.

Sursa: Mediafax

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top