Sistemul achizițiilor publice din România blocat. SEAP oprit până la 15.06.2016

Conform unui comunicat de presa din partea ANAP, anunțurile/invitațiile de participare, încărcate în SEAP după data de 25.05.2016, ora 17,00, vor fi returnate, în vederea elaborării și transmiterii spre evaluare a acestora, în conformitate cu prevederile noii legislații.

Având în vedere faptul că la data intrării în vigoare a noii legislații (n.r. 26.05.2016) se abrogă prevederile O.U.G. nr.34/2006, cu modificările și completările ulterioare, iar normele metodologice de aplicare a acestor legi nu au fost publicate, autoritățile contractante nu mai pot transmite documentațiile de atribuire în SEAP. De asemenea, prin intrarea in vigoare a noii legislații se abrogă și alte prevederile legale (ordine, instrucțiuni, s.a.), inclusiv Ordinul ANRMAP nr. 509/2011, HG nr. 1660/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică prin mijloace electronice din OUG nr. 34/2006.

Conform prevederilor legilor care au intrat în vigoare la data de 26.05.2016, ANAP trebuie să elaboreze norme metodologice de aplicare pe care le supune spre adoptare Guvernului în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Odată cu cele patru legi, ANAP a repornit un proces de transformare a legislaţiei secundare. Vor fi trei norme de aplicare, care se vor concretiza prin HG, dar am avut deja o etapă de preconsultare publică. Acum sunt în forma semifinisată pe site-ul agenţiei, urmând ca în perioada următoare să integrăm şi observaţiile ministerelor de linie. Angajamentul Guvernului este ca pe 31 mai să reuşim aprobarea acestor HG” a declarat președintele ANAP, Bogdan Pușcaș conform comunicatului de presa publicat pe www.anap.gov.ro.

Realizarea de achiziții de către autoritățile contractante conform noului pachet legislativ se va putea realiza după aprobarea normelor metodologice de aplicare de către Guvernul României.

Inițierea procedurilor de atribuire de către autoritățile contractante în SEAP va fi întreruptă temporar până la data de 15 iunie 2016. Pe această perioadă, Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice (SEAP) nu va fi funcțional.

Întreruperea este cauzată de disfuncționalități de natură tehnică și operațională de la nivelul sistemului. În principal, până la acest moment nu a fost finalizată metodologia referitoare la fluxul de inițiere în SEAP a procedurilor de atribuire, care trebuie adaptată la noua legislație conform unui comunicat de presă publicat de ANAP.

Astfel, elaborarea și transmiterea spre evaluare a documentațiilor de atribuire se poate realiza după data operaționalizării sistemului informatic de la nivelul SEAP, adică după data de 15 iunie 2016.

Chiar dacă se aprobă normele metodologice de aplicare fără operaționalizarea noului sistem electronic în domeniul achizițiilor publice (SICAP), pachetul legislativ în domeniul achizițiilor publice nu va putea fi aplicat.

Termenele pentru operaționalizarea SICAP sunt:

  • instruirea personalului implicat  – martie 2016;
  • punerea in functiune a platformei – aprilie 2016;
  • publicarea tuturor contractelor de atribuire pe SICAP – aprilie 2016;
  • publicarea pe SICAP a  modificarilor la contracte, modificari  care determina o crestere a pretului  cu peste  5% – aprilie 2016;
  • publicarea pe SICAP, dupa finalizarea contractului, a tuturor modificarilor –  aprilie 2016.

Ca urmare a solicitării noastre cu privire la stadiului in care se afla dezvoltarea SICAP răspunsul primit de la Agentia pentru Agenda Digitala a României a fost: ”Sistemul informatic colaborativ pentru mediu performant de desfasurare al achizitiilor publice -“SICAP” se afla in graficul de dezvoltare conform proiectului. Entitatile sistemului vor fi informate din timp in acest sens”.

Este evident faptul că autoritățile cu atribuții în domeniul achizițiilor publice se află într-o confuzie totală cu privire la gravitatea situației.

About Constantin Armasu

Constantin Armasu este consultant pentru institutii publice si companii de peste 14 ani si este specializat in consultanta pentru proiecte de infrastructura. Are o vasta experienta in implementarea de proiecte de infrastructura finantate din fonduri nerambursabile, in elaborarea documentatiilor de achizitie, in verificarea procedurilor de achizitie si a cererilor de rambursare, identificarea neregulilor in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene. A participat la elaborarea a peste 60 de proiecte de investitii in infrastructura cu finantare din fonduri europene. A fost implicat ca director de proiect, expert achizitii publice, expert financiar-contabil in peste 10 proiectele de asistenta tehnica pentru autoritati publice centrale. In calitate de expert achizitii publice a verificat respectarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice pentru mai mult de 100 de proceduri de achizitie realizate in cadrul unor proiecte cu finantare europeana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.