Astfel, pentru asigurarea finantarii cheltuielilor necesare implementarii proiectului finantat din instrumente structurale, beneficiarul poate gaja sau ipoteca, la unitatea de credit, activele fixe care fac obiectul contractului/deciziei/ordinului de finantare, in
conditiile legii si cu respectarea prevederilor contractului/deciziei/ordinului de finantare in cauza.
In acest sens, beneficiarul este obligat sa transmita autoritatii de management /organismului intermediar cu care a incheiat contractul/decizia/ordinul de finantare o copie a contractului de credit si gaj/ipoteca in termen de maximum zece zile de la semnarea acestuia.
In contextul in care Romania se confrunta cu probleme in absorbtia si implementarea fondurilor europene, Ministerul Finantelor Publice a promovat un act normativ care sa ofere beneficiarilor posibilitatea obtinerii mai facile a finantarilor atrase din sectorul bancar, dat fiind faptul ca, prin gajarea bunurilor achizitionate prin proiect, este diminuat riscul creditarii si, eventual, costul acesteia.
Ministerul Finantelor Publice prin Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS) este desemnat, in baza Hotararii Guvernului nr.457/2008 autoritate responsabila de coordonarea pregatirii, dezvoltarii, armonizarii si functionarii cadrului legislativ, institutional, procedural si programatic pentru gestionarea instrumentelor structurale.
In momentul publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a Hotararii de Guvern respective, Organismul Intermediar pentru IMM va modifica Ghidurile Solicitantului / Contractele de Finantare aflate in derulare, in sensul introducerii acestei facilitati in continutul acestora.