Cine vrea bani nerambursabili nu trebuie sa se sperie de birocratie

Fondurile se pot accesa si fara un consultant, dar consumul de timp si riscul de a „pierde trenul” sunt mult mai mari.

Documentatie stufoasa, proceduri incalcite, reguli peste reguli – prin astfel de „furci caudine” trebuie sa treaca orice intreprinzator care si-a propus sa acceseze fondurile structurale puse la dispozitia Romaniei de Uniunea Europeana. Vestea buna este ca achizitiile de bunuri din afara UE nu mai sunt considerate neeligibile, cum s-a intamplat in ultimii ani. Vestea proasta: birocratia impusa de la Bruxelles nu poate fi ocolita.

Pentru a evita cat mai multe din aceste neplaceri, e mai bine sa apelati la serviciile unui consultant decat sa intrati pe cont propriu in marea aventura a accesarii. Pana atunci, e bine sa stim ca, fata de fostele fonduri de preaderare (de exemplu, Phare), fondurile structurale demarate acum pot fi folosite si pentru achizitiile de bunuri produse in afara Uniunii Europene.

Pe scurt, daca in anii trecuti ati fi cumparat, sa zicem, un calculator fabricat in China, acesta nu era decontat din fondurile europene, pentru ca nu era produs in UE. Astazi, lucrurile se prezinta cu totul altfel: „Singurul lucru care mai conteaza in prezent este ca produsul sa fie nou, adica sa nu fie second-hand; tara de origine nu mai prezinta importanta in evaluarea eligibilitatii acestei achizitii”, a declarat, pentru „Adevarul”, Cosmin Dragoi, expert in fonduri europene.

El a precizat ca mai sunt foarte putine cazuri, strict punctuale, pentru care exista prevederi speciale in legatura cu originea produsului. insa achizitia din afara UE are si un dezavantaj: taxa pe valoarea adaugata trebuie platita si nu se mai poate recupera, in timp ce, pentru bunurile din spatiul comunitar, TVA se poate deduce. Nu uitati sa faceti calculul de oportunitate!

Inainte de toate, pentru a vedea daca merita sau nu sa depuneti eforturile necesare pentru a accesa fondurile nerambursabile, trebuie sa faceti un calcul de oportunitate. Mai precis, „intreprinzatorul trebuie sa estimeze cat l-ar costa daca ar astepta pana sa vina acesti bani, in comparatie cu sumele pe care le-ar obtine; daca balanta inclina spre finantarea nerambursabila (costurile intarzierii sunt mai mici decat sumele ce urmeaza a fi trase), atunci varianta accesarii este cea oportuna”, a explicat Cosmin Dragoi.

Cand valoarea bunurilor, serviciilor sau lucrarilor care urmeaza sa participe la investitia finantata din fonduri structurale depaseste un anumit plafon, acestea trebuie achizitionate numai in urma unei licitatii. Pentru bunuri, plafonul maxim valoric este de 125.000 de euro, pentru servicii – de 75.000 de euro, iar pentru lucrarile necesare – de 400.000 de euro. „Licitarea acestor componente trebuie organizata urmand procedura achizitiilor publice, asa cum este aceasta reglementata in legislatia actuala”, a precizat expertul.

Referitor la relatia dintre beneficiar si consultantul care il asista in accesarea fondurilor, Cosmin Dragoi subliniaza ca, de regula, riscurile inerente acestor operatiuni sunt impartite. „Principala constrangere apare atunci cand pentru acelasi program de finantare aplica mai multi solicitanti, iar valoarea cererii astfel cumulate depaseste valoarea totala a fondului alocat. in astfel de situatii, departajarea dintre candidati se face dupa criterii de scoring suplimentare, care sunt amintite, de altfel, si in Ghidurile Solicitantului”. Un exemplu interesant, in acest sens, este criteriul ratei rentabilitatii, care trebuie sa fie mai mica de 9% – nu mai mare, cum ar fi de asteptat.

In cazul in care, cu toata cheltuiala de intocmire a documentatiei si timpul pierdut cu procedurile birocratice, nu ati mai reusit – din diverse motive – sa accesati fondul, nu trebuie sa va faceti prea multe griji. Anul viitor, acelasi fond va fi realocat (poate, chiar cu o valoare totala mai mare), astfel ca o buna parte din documentele intocmite acum vor putea fi folosite si in viitor.

Pana in prezent, Cosmin Dragoi a asistat, prin intermediul companiei Ced Invest, 14 beneficiari (firme particulare, dar si institutii ale administratiei publice locale) care au primit deja sau sunt pe cale de a accesa niste fonduri in valoare totala de 24 milioane de euro. De regula, asistenta de specialitate consta in elaborarea unor analize cost-beneficiu, planuri de afaceri, studii de fezabilitate, bugete de venituri si cheltuieli, proiectii tehnice si financiare, ca si in organizarea fluxurilor de numerar sau indrumarile necesare respectarii tuturor procedurilor.

Cateva sfaturi pentru aplicanti:

  • Afacerea pe care o conduceti sa fie functionala, iar firma sa aiba cel putin un an vechime;

  • Realizarea de profit este obligatorie numai pentru accesarea anumitor categorii de fonduri;
  • Datorii zero catre bugetul statului, la data depunerii cererii de finantare;
  • Elaborati un plan al investitiei bine definit;
  • Asigurati-va eligibilitatea pentru cofinantare, in proportie de cel putin jumatate din totalul necesar pentru investitie;
  • Trebuie sa aveti experienta proprie in domeniul pentru care aplicati sau, cel putin, echipa care va dezvolta investitia trebuie sa aiba expertiza;
  • Ierarhizarea prioritatilor este esentiala.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top