Comisarul Danuta Hubner si oficialii romani discuta pasii necesari unei implementari fructuoase a politicii de coeziune in Romania

Dna Hubner intentioneaza sa vorbeasca despre realizarile semnificative inregistrate de la adoptarea, de catre Romania, in iulie anul trecut, a celor cinci programe operationale, mai ales in sectorul de mediu, unde sapte proiecte majore au fost aprobate de Comisie. Ea va incuraja autoritatile romane sa adauge acestui inceput remarcabil accelerarea implementarii proiectelor ex-ISPA, pentru a preveni pierderea resurselor, si prezentarea cat mai rapida a proiectelor majore planificate in sectorul transporturi, asa incat sa poata fi aprobate de Comisie in 2008. In acest sector; Comisarul se asteapta de asemenea ca tintele strategice pentru vitezele de operare pe retelele de cale ferata sa fie mentinute, iar reforma administrativa discutata cu Ministerul Transporturilor sa fie implementata.

Pentru a beneficia din plin de politica de coeziune, Romania trebuie sa-si imbunatateasca in continuarea capacitatea administrativa si sa asigure o implementare mai eficienta a acestei politici, in special la nivel regional si local. Judetele si orasele vor fi beneficiari substantiali ai fondurilor dedicate si trebuie sa fie pregatite sa le gestioneze.

Procedurile de achizitie publica trebuie respectate cu rigurozitate, iar interventiile politice in selectarea si implementarea proiectelor trebuie evitate. Implementarea mecanismului de control ex-ante este cruciala pentru garantarea transparentei si unei concurente echitabile. Comisia va face tot ce ii sta in putinta, alaturi de autoritatile romane, pentru a garanta o abordare de tip „toleranta zero” fata de toate tipurile de coruptie si pentru a asigura luarea de decizii transparente, bazate pe criterii obiective si cunoscute publicului larg.

Contributia strategiei polilor de crestere, respectiv identificarea si sprijinirea unui numar limitat de centre regionale care sa actioneze ca nuclee de crestere in regiunile inconjuratoare, va avea un impact maxim atunci cand va fi recunoscuta si sustinuta ca atare de catre toate partile implicate si de finantatori. Dna Hubner saluta recenta Hotarare de Guvern care nominalizeaza sapte orase mari drept poli de crestere si le aloca o parte din bugetul Programului Operational Regional. Pentru ca acest proiect sa se bucure de succes, structurile de gestionare adecvate sunt esentiale.

Comisia asteapta cu interes si rezultatele procesului de definire a unei strategii de formare a unor grupari de competitivitate si de investitii in retelele broadband si in tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Note editoriale:

Inainte de 2007, Romania a beneficiat de o alocare de peste 2 miliarde de euro pentru proiecte de infrastructura in domeniul mediului si transporturilor prin ISPA – instrumentul structural de pre-aderare. Desi progresele nu au fost atat de rapide pe cat se astepta (860 milioane de euro platiti din bugetul comunitar), procedurile si rata de absorbtie s-au imbunatatit anul trecut. Cu toate acestea, eforturi suplimentare sunt necesare pentru a evita expirarea timpului disponibil pentru utilizarea banilor alocati.
In perioada curenta, 2007-2013, Romania ar putea primi peste 32 de miliarde euro asistenta financiara, dintre care 15 miliarde cad in responsabilitatea Comisarului Hubner, prin intermediul Fondului Regional de Dezvoltare si al Fondului de Coeziune. Toate programele pentru utilizarea acestor fonduri au fost negociate cu succes si agreate pana in iulie 2007, iar progresul inregistrat pe ansamblu a fost satisfacator.

Adoptarea a sapte proiecte majore de mediu de catre Comisie in primul an al programului este o realizare semnificativa. Desi in sectorul transporturilor, ritmul a fost mai lent decat fusese initial prevazut, ca urmare a unor discutii bilaterale si a unor recente initiative nationale ce vor aduce eficienta si concizie procesului de decizie si implementarii proiectelor in transporturi, este de asteptat ca proiectele majore din domeniu sa fie depuse in cel mai scurt timp. Comisia va continua eforturile de sustinere a autoritatilor romane in actiunile de reforma si eficientizare a sectorului transporturi.

Programul Operational Regional, Programele Sectoriale Operationale de Transporturi, Mediu si Competitivitate sunt fundamentale pentru abordarea eficienta a coeziunii regionale, si vor fi deosebit de semnificative in procesul pe termen lung de transformare a catorva dintre cele mai sarace zone ale Uniunii in regiuni competitive. Iasiul a fost desemnat de autoritatile nationale drept pol de crestere. Aceasta inseamna ca, in conditiile unui plan de dezvoltare corespunzator, proiecte sustinute nu numai de POR, dar si prin alte instrumente de coeziune si resurse nationale, pot beneficia de un regim de finantare privilegiat. Prin crearea conditiilor pentru crestere durabila, nu numai orasele, ci si regiunile inconjuratoare se pot bucura de noi oportunitati economice.

Recentul raport in domeniul Mecanismului de Cooperare si Verificare a identificat progresele facute in lupta impotriva coruptiei. Cu toate acestea, raportul subliniaza nevoia de a asigura independenta totala si eficienta sistemului judiciar. De asemenea, mai sunt etape de parcurs in domenii direct legate de implementarea politicii de coeziune, inclusiv garantarea unui sistem de achizitii publice corect si legal si a unei metode intr-adevar independente de selectie a proiectelor.

Informatii suplimentare despre Politica Regionala Europeana disponibile la:
ec.europa.eu/regional_policy

Sursa: Redactie Finantare.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top