Strategii pentru incepatori (IMM-uri)

strategii.jpg

codrinpaveliucInainte sa realizam o strategie pentru compania noastra, trebuie totusi sa stim/intelegem ce presupune o asemenea lucrarea. In primul rand, va voi spune, in continuare, ce este aceea o strategie si ce tipuri de strategii exista si sunt aplicate, in mod constient sau nu, de catre companiile romanesti. Veti vedea care sunt etapele stabilirii tipului optim de strategie ce se potriveste companiei dumneavoastra.

Sa incepem:

Strategia presupune ansamblul obiectivelor majore pe termen lung ale acesteia, principalele modalitati de realizare, resursele necesare, precum si etapele pentru atingerea acestora.

In cadrul intreprinderilor de orice marime (IMM si mari) se poate aplica o mare varietate de strategii, diferentiate dupa anumite criterii.

I. Sfera de cuprindere 

Acest criteriu structureaza strategiile in:

  • Ÿ strategii globale;Ÿ
  • strategii partiale.

a) Strategiile globale vizeaza ansamblul activitatilor din cadrul intreprinderilor cum ar fi: profilarea, marimea acestora, reproiectarea sistemului de management, etc.

b) Strategiile partiale se refera numai la unele activitati sau compartimente ale intreprinderii: retehnologizarea unei ramuri, informatizarea unui compartiment, promovarea pe piata a unui produs, etc.

II. Directiile majore ale dezvoltarii

a) Strategiile de redresare urmaresc obiective menite sa asigure nivelul realizat cu cativa ani in urma, superior celui din perioada curenta. Aceste strategii se axeaza pe eliminarea deficientelor inregistrate atat in prezent cat si in trecutul apropiat.

b) Strategiile de crestere sau dezvoltare vizeaza extinderea volumului de activitati, precum si a calitatii unor produse, ca urmare a obtinerii, de exemplu, unor noi piete de desfacere.

c) Strategii ale consolidarii si stabilitatii sunt adoptate de acele intreprinderi care au ajuns la o anumita dimensiune, considerata optima, avand un anumit echilibru economic, pe care doresc sa-l mentina.

d) Strategiile de descrestere sau restrictionare se refera la reducerea, in anumite proportii a volumului de activitati in scopul diminuarii unor tendinte negative sau a eliminarii unor situatii critice cu care se poate confrunta exploatatia. Prin reducerea partiala a volumului de activitati se urmareste cresterea eficientei activitatilor ramase (simplificarea structurilor, eliminarea unor active, etc.).

Orice proces strategic presupune, parcurgerea unor etape principale:

a) Studiul mediului ambiant (natural, economic, social etc.) in care intreprinderea isi desfasoara activitatea si, in functie de caracteristicile acestuia, identificarea principalelor oportunitati care ii sunt accesibile (ANALIZA SWOT). In paralel, sunt necesare o serie de analize care sa aiba in vedere, cu prioritate, aspectele fundamentale ale intreprinderii. Ele trebuie sa raspunda la doua obiective:

  • diagnosticarea tehnico-economica de ansamblu a exploatatiei in vederea stabilirii punctelor ei „forte” si „slabe”;
  • identificarea principalelor oportunitati economice si tehnice.

b) Stabilirea oportunitatilor de dezvoltare concretizate in obiective strategice. Aceasta constau in precizarea principalelor scopuri economice, tehnice, organizatorice, preconizate, precum si a restrictiilor de ordin juridic, economic sau social.Fiecare dintre obiectivele abordate trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte:

  • sa fie reale, in sensul reflectarii capacitatilor si posibilitatilor efective de realizare;
  • sa fie stimulative, atat pentru ansamblul exploatatiei cat si pentru fiecare persoana din cadrul acesteia;
  • sa fie comprehensibile ca maniera de prezentare, pentru intregul personal, indiferent de gradul de pregatire.

c) Stabilirea tipului de proces strategic abordat (specializare, informatizare etc.). Este de dorit ca pentru fiecare tip de strategie sa se elaboreze mai multe variante si sa se aleaga varianta optima in functie de conditiile existente si posibilitatile de aplicare in viitor.

d) Identificarea modalitatilor de aplicare. Din acest punct de vedere, exista doua tipuri:

  • aplicarea dintr-o data si in intregime a strategiei;
  • aplicarea treptata, esalonata, de-a lungul unei perioade relativ indelungate de timp.

e) Determinarea naturii si a msrimii resurselor necesare pentru realizarea investitiilor. Cu acest prilej se calculeaza o serie de indicatori de eficienta:

  • investitia specifica;
  • coeficientul eficientei investitiilor;
  • termenul de recuperare a investitiilor etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top