Undeva prin 2003 citeam un articol interesant semnat PricewaterhouseCoopers, intitulat “Ten attributes of a world-class risk management culture”.
Pe scurt, ar fi vorba despre:
- atenţie egală este acordată atât riscurilor cuantificabile cât şi celor necuantificabile;
- riscurile sunt identificate, raportate şi cuantificate la maxim, nu doar clasificate în arii largi de acoperire;
- cunoştinţele despre riscuri trebuie să se răspândească prin toată compania;
- managementul riscului este responsabilitatea tuturor (implicarea personalului din toate departamentele în procesul de luare a deciziilor legate de risc);
- managerii de risc trebuie să aibă autoritate ;
- compania trebuie să evite produsele sau afacerile pe care nu le înţelege (un management de risc adecvat depinde de nivelul de cunoaştere);
- incertitudinea este acceptată (strategiile de dezvoltare trebuie să se bazeze pe înţelegerea riscurilor mai degrabă decât a se baza doar pe prezumţii fixe, sigure).
- managerii de risc sunt monitorizaţi (este necesară derularea procedurilor de audit intern pentru a se asigura că sistemul funcţionează corespunzător şi că rezultatele dorite sunt atinse);
- managementul riscului furnizează valoare afacerii;
- cultura riscului este definită şi strict respectată (managementul riscului este aliniat la cultura companiei).
Sursa: ***, Ten attributes of a world-class risk management culture – PricewaterhouseCoopers Risk Management Survey, November 2002, la http://www.pwcglobal.com, accesat în 19.09.2003