Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de organism delegat pentru fondurile alocate României din Fondul pentru modernizare (FM) pentru eficiența energetică în sectorul transporturilor, lansează în consultare publică două scheme de ajutor de stat, precum și actualizarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027). Aceste intervenții sunt finanțate prin Programul-cheie 9 – Eficiență energetică în transporturi – reducerea emisiilor de CO₂ prin eficiență energetică și noi tehnologii în transporturi, vizând extinderea rețelei de stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, modernizarea porturilor și facilitarea tranziției către o mobilitate cu emisii zero în comunități și în mediul privat.
Schema de ajutor de stat privind dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare a vehiculelor electrice pe rețeaua națională de autostrăzi, drumuri expres și naționale „e-Mobility RO”, bazată pe procedură de ofertare concurențială, are ca scop dezvoltarea unei rețele strategice de stații de reîncărcare rapidă și ultra-rapidă pentru vehicule electrice, amplasate pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale aflate în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Prin această măsură se urmărește asigurarea unei infrastructuri publice fiabile de reîncărcare care să susțină creșterea numărului de vehicule electrice, reducerea emisiilor din transporturi și tranziția către mobilitatea cu emisii zero. Schema se adresează întreprinderilor (micro, mici, mijlocii și mari), care pot depune unul sau mai multe proiecte în cadrul fiecărei proceduri concurențiale, dar nu mai mult de un proiect pe locație. Bugetul total alocat acestei scheme este de 299.000.000 euro, iar bugetul mediu anual nu va depăși 149.500.000 de euro în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurențială. Raportat la bugetul alocat, numărul maxim estimat de beneficiari este 25, iar valoarea maximă solicitată/beneficiar în cadrul tuturor procedurilor de ofertare concurențială nu poate depăși 30.000.000 de euro. Derularea și implementarea prezentei scheme începe după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea schemei, ulterior aprobării finanțării acesteia de către Banca Europeană de Investiții, iar plata ajutoarelor de stat se poate realiza până la data de 31.12.2030. Perioada de implementare a proiectelor nu poate depăși 30.06.2030.
Schema de ajutor de stat poate fi consultată aici.
Prin „Schema de ajutor de stat privind promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero în sprijinul întreprinderilor și comunităților (e-MOVE RO)” sunt susținute investițiile în infrastructură de reîncărcare pentru vehicule electrice, fie pentru uz public, fie pentru flotele proprii ale întreprinderilor, precum și dezvoltarea de soluții energetice locale – producție de energie regenerabilă și sisteme de stocare. Aceasta vizează extinderea rețelelor de reîncărcare în afara rețelei CNAIR și stimularea utilizării energiei verzi în transportul electric. Bazată pe procedură de ofertare concurențială, schema este structurată în două măsuri:
- submăsura 1: infrastructură de reîncărcare pentru flote și public;
- submăsura 2: infrastructură de reîncărcare plus producție și stocare locală de energie regenerabilă.
Schema se adresează întreprinderilor (micro, mici, mijlocii și mari) și regiilor autonome/companii/societăți legal constituite, care pot depune individual unul sau mai multe proiecte în cadrul fiecărei proceduri concurențiale, dar nu mai mult de un proiect pe locație. Bugetul total alocat acestei scheme este de 250.000.000 euro, din care 101.000.000 de euro pentru submăsura 1 și 149.000.000 euro pentru submăsura 2. Bugetul mediu anual al schemei nu va depăși 125.000.000 de euro în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurențială. Numărul maxim estimat de beneficiari este 50, iar valoarea ajutorului de stat solicitat în cadrul tuturor procedurilor de ofertare concurențială nu poate depăși 25.000.000 euro/beneficiar. Schema intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României și se aplică până la data de 31.12.2028, plata ajutoarelor de stat putând fi realizată până la 31.12.2030.
Schema poate fi consultată aici.
De asemenea, se propune modificarea și completarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027) aprobată prin OMTI nr. 1848/2023 și modificată prin OMTI nr. 3648/2024, prin introducerea unei măsuri dedicate investițiilor pentru promovarea eficienței energetice a porturilor maritime și interioare din România, situate pe rețeaua TEN-T și non TEN-T, finanțată din Fondul pentru Modernizare. Modificările aduse vizează în principal clarificarea cadrului de eligibilitate, extinderea tipurilor de investiții sprijinite și întărirea cerințelor privind implementarea proiectelor. Astfel, prin Măsura 2, au fost introduse noi categorii de investiții verzi în porturi pentru creșterea capacității rețelei electrice, care reflectă orientarea strategică spre eficiență energetică și utilizarea surselor regenerabile, respectiv stații modulare de încărcare a bateriilor tip container, producția de energie la fața locului din surse regenerabile și sistemele de stocare a energiei electrice aferente. Măsura se adresează companiilor naționale care administrează infrastructura portuară, operatorilor portuari privați, autoritățile locale pentru porturile aflate în administrarea acestora și altor administratori de infrastructură de transport naval[2], care pot depune un singur proiect per locație, fără a depăși pragurile de la art. 17 alin. (5). Bugetul total estimat al măsurii 2 alocat pentru investițiile în eficiența energetică în porturi este de 150.000.000 euro asigurat din Fondul pentru modernizare, iar cel mediu anual nu va depăși 75.000.000 de euro în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurențială fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurențiale respective[3]. Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant prin intermediului unui apel de tip primul venit – primul servit până la epuizarea fondurilor disponibile. Numărul maxim estimat de beneficiari ai acestei măsuri este 100. Schema intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României și se aplică până la data de 31.12.2029, plata ajutoarelor de stat putând fi realizată până la 31.12.2030. Perioada de implementare a proiectelor nu poate depăși 30.06.2030.
Schema de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), Prioritatea 7-Dezvoltarea transportului naval și multimodal, Obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale, precum și investiții pentru promovarea eficienței energetice a porturilor din România poate fi consultată aici.
Aceste instrumente de sprijin urmăresc accelerarea tranziției verzi în sectorul transporturilor și susțin atingerea obiectivelor din Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021–2030. Sprijinul financiar este acordat din Fondul pentru Modernizare, gestionat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Direcția Generală Programe Europene Transport.
Persoanele interesate sunt invitate să consulte detaliile schemelor și să trimită observații sau propuneri până la data de 18 iulie 2025, ora 12:00, la adresa de e-mail: [email protected].
Sursa: Ministerul Transporturilor