10 masuri pentru combaterea efectelor secetei si stimulare a sectorului agricol

agricultura.jpg

Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Daniel Constantin: „Va prezentam un set de 10 masuri pe care le-am luat sau urmeaza sa le luam in perioada urmatoare cu scopul de a combate, de a limita efectele pe care seceta le are in agricultura romaneasca, pe de o parte. Pe de alta parte, masuri care sunt menite sa stimuleze dezvoltarea agriculturii in perioada urmatoare.

Vreau sa va spun ca am prezentat aceste masuri, zilele trecute, si reprezentantilor fermierilor. O parte dintre ele au fost agreate de acestia, o alta parte a fost modificata sau urmeaza sa fie modificata in perioada urmatoare, in urma crearii unui grup de lucru, unui grup de discutii pe care il avem cu reprezentantii fermierilor, pentru a identifica cele mai bune modalitati pentru a veni in sprijinul acelor fermieri care au fost afectati de efectele secetei din toamna anului trecut si din aceasta vara.

O sa va prezint cele 10 masuri, asa cum va spuneam, cu o precizare: initial am anuntat ca Ministerul Agriculturii si Guvernul Romaniei vor lua doua masuri principale pentru combaterea efectelor secetei. In primul rand, acordarea unui ajutor de minimis si, in al doilea rand, o Hotarare de Guvern care sa compenseze pierderile pe care fermierii le inregistreaza in acest an fata de media ultimilor trei ani. In urma discutiilor cu fermierii, dansii au considerat, si a fost o parere majoritara, ca este mai bine ca cea de-a doua propunere, Hotararea de Guvern care vizeaza despagubirea fermierilor, compensarea pierderilor de venit, sa fie inlocuita cu un sprijin mult mai consistent, asa cum arata si masura a doua pe care o prezentam aici, aceea de a suplimenta fondurile pe care toti fermierii le primesc pe suprafata, in campania 2012 – 2013.

O sa ma refer la fiecare masura in parte, cu toate ca discutiile nu au mers si catre aceasta concluzie de a acorda sprijinul de minimis. Consider in continuare, si cred ca vor fi de acord, aceasta fiind o masura suplimentara, ca un numar important de fermieri sa beneficieze de acordarea unui ajutor de minimis pentru suprafetele de culturi calamitate in aceasta perioada. Astfel, beneficiarii acestei scheme sunt fermierii persoane fizice, si vreau sa punctez persoane fizice, care exploateaza teren arabil si au infiintat culturi in toamna anului 2011 sau in primavara anului 2012.

Vreau sa precizez ca acest ajutor se acorda atat fermierilor care sunt inregistrati in sistemul APIA, deci care primesc acea plata pe suprafata, dar si acelor fermieri care nu sunt in acel sistem, cu alte cuvinte au suprafete mai mici de un hectar, dar care reprezinta, insumat, o suprafata destul de mare. Numarul estimat de beneficiari al acestui ajutor de minimis este de 558.000 de fermieri, suprafata care se estimeaza a fi acoperita si care beneficiaza de acest sprijin este de circa doua milioane de hectare teren arabil din totalul de noua milioane pe care il are Romania, suma maxima a ajutorului financiar in cadrul schemelor de minimis este de 7.500 euro pe exploatatie, resursele financiare care se estimeaza a fi alocate de la bugetul de stat sunt in jur de 40 milioane de euro.

Cea de-a doua masura pe care o sa v-o prezint pe scurt si, cu permisiunea dumneavoastra, o sa revin dupa ce voi epuiza toate cele 10 masuri, se refera la cresterea Platilor Nationale Complementare pe suprafata pentru anul 2012. Dupa cum stiti, un numar de peste un milion de fermieri au facut cereri in primavara acestui an pentru a primi sprijinul pe suprafata pentru o suprafata care se apropie de noua milioane de hectare. Sprijinul, in anul 2011, a fost de 132 euro la hectar, fermierii au solicitat, pentru a combate efectele secetei, pentru a avea venituri mai mari care sa compenseze aceste pierderi pe care le inregistreaza, un sprijin cat mai mare pe campania 2012 – 2013 de la bugetul de stat.

Acest sprijin va putea sa atinga chiar plafonul maxim permis de Comisia Europeana, adica sprijinul mediu pe care il primeste un fermier din Uniunea Europeana, aproximativ 170 – 180 de euro pe hectar. Vreau sa fac aici o comparatie care cred ca merita facuta, sprijinul pe suprafata, fondurile care au fost alocate Romanei atunci cand am aderat la UE, fondurile europene la care se adauga fondurile de la bugetul de stat, au fost de 640 milioane euro. Ca o comparatie, in anul 2012 – 2013, fondurile care se estimeaza a fi platite sunt de 1,4 miliarde euro. Puteti remarca, acesta este unul din beneficiile statutului de tara membra a UE, sprijinul pentru agricultura, pe plati directe, crescand in mod constant de la un nivel de 440 milioane euro, in anul 2007, pana la un nivel de 1,04 miliarde euro, in anul 2012. si efortul de la bugetul de stat a crescut consistent, astfel ca estimam, in bugetul viitor, ca el va atinge suma de 350 milioane euro.

Asa cum stiti, pentru a veni in sprijinul fermierilor, din acest an am oferit posibilitatea acestora si pentru a infiinta culturile de toamna, ca APIA sa elibereze o adeverinta, din data de 25 iulie, este primul an cand aceasta adeverinta se elibereaza atat de devreme, pentru ca fermierii sa mearga pe baza acestei adeverinte care constituie o garantie pentru banca, sa mearga sa-si ia deja un sprijin de 95 de euro la hectar de la o banca, acest credit punte urmand a fi stins odata ce platile vor fi facute de la Comisia Europeana si de la bugetul de stat, adica incepand cu data de 16 octombrie si continuand cu data de 01 decembrie cand vor primi sprijinul in totalitate.

O sa revin la aceasta masura sa va prezint si calendarul etapizat, asa cum vom vedea, fiind un an exceptional, cum vor fi alocati banii, cum vor primi fermierii treptat banii in aceasta perioada.

3. Cea de-a treia masura la care vreau sa fac referire, cu incidenta directa asupra secetei si asupra sistemului de irigatii pe care il avem, se refera la o masura pe care am luat-o deja, de care beneficiaza deja fermierii care au posibilitatea de a iriga terenurile pe care le cultiva, si anume furnizarea energiei pentru apa de irigatii la un nivel mai redus cu 20 la suta. Dupa cum stiti, inca de la inceputul lunii iulie am semnat un ordin de ministru prin care fermierii, in loc sa plateasca 250 lei pe mia de metri cubi de apa, platesc astazi doar 200 de lei. Deci, o reducere pentru cei care beneficiaza de sistemul de irigatii. Suprafata contractata pentru irigatii in anul 2012 este de 258.000 hectare, la data de 07 august a fost irigata o suprafata de 254.000 hectare, cu 22.000 de hectare mai mare decat saptamana trecuta, din care, in udarea intai avem aproximativ 120.000 de hectare.

4. De asemenea, a fost elaborat, si ajung la cea de-a patra masura, a fost elaborat si va fi semnat un ordin de ministru prin care Agentia Nationala de imbunatatiri Funciare va factura organizatiilor de udatori costul de apa fara pierderile pe care le plateau si suportau fermierii pana acum pe canalele de distributie. Asadar am ajuns la un acord cu Apele Romane si vreau sa multumesc si doamnei ministru Rovana Plumb pentru acest sprijin si pentru deschiderea de care a dat dovada pentru a veni in sprijinul fermierilor astfel incat acestia sa nu mai fi cei care suporta pierderile pe care le avem pe acest traseu al irigatiilor din cauza faptului ca acele canale nu sunt suficient de bine impermeabilizate sau lucrarile necesare nu s-au facut asa cum ar fi trebuit. Vreau sa va spun ca, pentru o evaluare a pierderilor pe care le aveam, in anul 2012, pana la data de 07 august, volumul de apa care s-a pierdut a fost de aproximativ 29 milioane de metri cubi de apa.

5. Ajung la cea de-a cincea masura care este oarecum complementara si despre care am mai vorbit, care vine, de asemenea, in sprijinul fermierilor pentru a reduce toate aceste trei masuri pe care le vedeti, masurile 3, 4 si 5 sunt menite sa reduca costurile finale pe care beneficiarii, producatori din Romania, le platesc atunci cand acceseaza sistemul de irigatii de la ANIF. Daca la masura 3 vorbim deja de o reducere reala de 20 la suta a costului pe care il plateste beneficiarul la apa, la cea de-a doua masura putem vorbi de un procent de 10 – 15 la suta pe care noi il estimam ca si reducere avand in vedere ca nu se mai platesc si acele pierderi generate de distributie, la cea de-a treia masura, daca va fi implementata si cand va fi implementata, putem vorbi, de asemenea, de o reducere a costurilor cu 20 la suta, avand in vedere ca prin aceasta masura de finantare, prin Masura 125, toate organizatiile de udatori au posibilitatea sa retehnologizeze statiile de pompare pe care le au deja in administrare. Motoarele de care vorbim sunt de 20, chiar si 40 de ani in functiune, iar costurile de energie pe care acestea le au sunt extrem de mari. De aceea am luat masura, in aceste zile, ca bugetul initial de 25 de milioane de euro pe care il are aceasta masura pe ultima sesiune care va fi deschisa in luna septembrie sa fie suplimentat cu o suma care va fi stabilita ulterior si va fi evaluata in functie de proiectele care se vor depune.

La discutia pe care am avut-o luni cu reprezentantii fermierilor, mai exact cu Liga Utilizatorilor de Apa din Romania, avem o estimare si credem ca proiectele care vor fi depuse vor fi in numar de 60, plafonul maxim al acestor proiecte neputand depasi un milion de euro. Deci, daca facem o estimare, credem ca avem nevoie de o suplimentare a bugetului cu 25, pana la 30 de milioane de euro. Exista aceasta disponibilitate, mai ales ca, in aceasta perioada, asa cum v-am anuntat, suntem in discutii cu reprezentantii Comisiei Europene sa modificam PNDR, lucru care ne-ar permite sa facem realocari nu numai in cadrul aceleiasi axe, ci si in cadrul diferitelor patru axe pe care le are PNDR. Mentionez ca sprijinul pe care il au aceste organizatii de udatori, pentru refacerea sistemului de irigatii, este de 100 la suta, sprijin nerambursabil.

6. Mai departe, masuri pentru stimularea agriculturii, as vrea sa ma refer la o discutie pe care am avut-o cu reprezentantii fermierilor si care, de asemenea, sunt afectati, ma refer la crescatorii de animale, sunt afectati de aceasta perioada de seceta. Scumpirea cerealelor are repercusiuni si in sectorul cresterii animalelor. Pentru a veni in sprijinul acestora, aceeasi solicitare au avut-o si ei, ca plafoanele care se acorda in cadrul schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea sectorului de bovine si ovine sa fie apropiate de plafonul maxim.

Cautam solutii in aceasta perioada si cred ca, dupa ce vom finaliza discutiile cu reprezentantii fermierilor, vom fi masura sa semnam un acord, atat pe sprijinul pe suprafata, cat si pe sprijinul care va fi acordat crescatorilor de animale si care, repet, avand in vedere anul exceptional, este aproape de plafonul maxim tocmai pentru a compensa eventualele pierderi pe care le inregistreaza acestia. Vreau sa fac precizarea ca, in anul 2011, sprijinul care putea fi alocat la nivel maxim era de 219 milioane de euro pentru sectorul de bovine, iar pentru sectorul de ovine era si este, in continuare, de 78 de milioane de euro. Vom face efortul ca aceste sume si sprijinul acordat pe cap de animal sa fie cat mai aproape de aceste valori, cred eu corecte pentru ceea ce se intampla in aceste zile in agricultura.

7. Cea de-a saptea masura la care vreau sa fac referire este Hotararea de Guvern pe care Guvernul deja a aprobat-o pentru stimularea mentinerii activitatii de crestere a bovinelor de carne si a bivolitelor in zonele defavorizate. Vreau sa va spun ca inca de la inceputul mandatului in urma deplasarilor pe care le-am avut in teritoriu, mai ales in zona de nord a tarii, in zona Maramuresului, in zona judetului Mures, Cluj, in nordul Moldovei, a existat aceasta solicitare din partea fermierilor sa ne indreptam la ceea ce se cere pe piata in momentul de fata si anume carne. De aceea am considerat ca este util sa venim si in sprijinul crescatorilor de animale, nu numai pentru lapte dar si pentru carne. Astfel, din fonduri europene exista posibilitatea ca in zonele defavorizate sa largim baza beneficiarilor de aceste fonduri si daca pana in anul 2012 cei care beneficiau de un plafon de 30 de milioane de euro, erau crescatorii de animale pentru vaci de lapte, din acest an, prin Hotararea de Guvern, si crescatorii de vaci de carne si bivolite pot primi sprijin specific in conditiile Hotararii de Guvern pentru stimularea acestui sector.

8. Merg mai departe la cea de-a opta masura pe care intentionam sa o luam in perioada urmatoarea si care se refera la suplimentarea fondurilor pentru Masura 121 in vederea crearii fermelor de rase de productie. Este absolut necesar pentru a vorbi de stimularea dezvoltarii fermelor de reproductie la toate speciile de animale prin alocarea de fonduri suplimentare. Dupa cum stiti Masura 121 s-a axat mai mult pana acum in sesiunile pe care le-am avut de primit pe proiecte in sectorul vegetal, am incercat in perioada urmatoare ca si sectorul zootehnic sa fie sprijinit, sa fie mai bine finantat prin modificarea si prin suplimentarea acestor fonduri.

Vreau sa precizez ca Masura 121 nu mai avea prevazuta nicio sesiune de depuneri de proiecte. In cazul realocarilor care se vor face prin modificarea PNDR intentionam si la aceasta masura de investitii sa realocam fonduri astfel incat, asa cum va spuneam, rasele de reproductie sa fie favorizate. Dorim sa diminuam importurile masive de animale destinate cresterii si ingrasarii, dar si crearea propriei baze de productie. Dorim sa asiguram in mod constant necesarul de material biologic din productia interna, evitandu-se in acest mod fluctuatiile de pret la achizitia acestuia de pe piata externa.

9. Merg mai departe la cea de-a noua masura pe care dorim sa o luam si cred ca este un element de noutate despre care nu am mai vorbit pana acum. Se refera la un sprijin real pe care dorim sa il acordam beneficiarilor care au depus sau care vor depune proiecte prin Programul National de Dezvoltare Rurala si se refera la subventionarea dobanzii la creditele destinate beneficiarilor de masuri din PNDR, ma refer la subventionarea dobanzilor cu fonduri europene.

Putem identifica o suma extrem de importanta care poate ajunge pana la 130 milioane de euro, care va fi pusa la dispozitia bancilor in urma unei licitatii, bancile respective urmand sa acorde credite cu dobanzi, asa cum va spuneam, subventionate catre beneficiari. Chiar daca ajutorul pe care il primeste beneficiarul nu se modifica pentru ca aceasta subventionare a dobanzii se incadreaza in acel plafon nerambursabil de care beneficiaza beneficiarul respectiv, avantajul este ca prin creditele cu dobanda subventionata se permite demararea activitatilor care pana acum, din lipsa de fonduri, nu incepeau. Vreau sa va dau un exemplu: cuantumul acestei subventii va consta in diferenta dintre dobanda de referinta stabilita de catre Comisia Europeana pentru Romania, care la data de 1 iunie 2012 a fost de 5, 58%  si dobanda perceputa de catre banca comerciala finantatoare. Un exemplu concret: pentru un credit in valoare de 100.000 lei la care banca aplica o dobanda, sa spunem de 12%, adica 12.000 lei pe an, beneficiarul va plati o dobanda doar de 5,58% adica 5.580 lei pe an, iar Ministerul Agriculturii va plati din fonduri europene, diferenta de 6420 lei pe an, pentru toata perioada de finantare. in perioada urmatoare vom demara toata legislatia necesara dupa ce acordul din partea Comisiei Europene va veni in scris catre Ministerul Agriculturii.

10. Cea de-a zecea masura extrem de importanta se refera la combaterea evaziunii fiscale si vreau sa va dau doar doua exemple in sectorul de legume fructe si in sectorul de vie-vin. Pot sa va spun ca prin intarirea Directiei de Inspectii pe care o are Ministerul Agriculturii s-au facut o serie de controale in aceasta perioada de cand conducem acest Minister. Astfel ca, au fost controlate un numar de 90 de depozite de catre inspectorii fitosanitari din cadrul Directiilor Agricole, din cadrul Unitatilor fitosanitare impreuna cu inspectori din cadrul serviciului de inspectii din cadrul Directiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor. in urma acestor controale s-a constatat ca fructele si legumele din depozite respecta exigentele fitosanitare. Au fost prelevate probe din loturile de legume fructe care au prezentat simptome de atac care pot fi cauzate de diferite organisme daunatoare. In ceea ce priveste filiera de comercializare a legumelor si fructelor, au fost controlati un numar de 5880 de agenti economici persoane fizice si juridice. In urma deficientelor constatate echipele mixte de control au aplicat o serie intreaga de sanctiuni si vreau sa dau doar cateva exemple din acestea:

Printre principalele deficiente care au fost constatate vreau sa spun doar cateva dintre ele: certificatele de producator erau neconforme sau legumele si fructele comercializate nu aveau prevazuta specificarea provenientei si erau neetichetate, comercializarea produselor in spatii neamenajate, lipsa evidentelor de gestiune la comercianti si o serie intreaga de alte deficiente. De asemenea, pe sectorul de vie vin, in urma tematicii de inspectii din data de 19.07, au fost formate echipe mixte din cadrul Directiei de Inspectii din MADR, Inspectoratului General de Politie, Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorului si s-au efectuat controale astfel: la 107 operatori economici controlati au fost prelevate 67 de probe, dar cred ca ceea ce este mai important este faptul ca au fost depistate 21 de vinuri si bauturi aromatizate falsificate, in produsele respective existand apa si alcool de natura neviticola. Astfel, situatia falsurilor se prezinta in felul urmator: noua loturi de vinuri din Romania, cinci loturi de vinuri din Republica Bulgaria, despre care am mai vorbit si sapte loturi de bautura aromatizata pe baza de vin, pelin tot din Republica Bulgaria. Din data de 19 iulie si pana in prezent au fost retrase de pe piata 240.000 litri de vinuri si bauturi aromatizate pe baza de vin. Actiunile de verificare sunt inca in desfasurare, situatia pe care v-am prezentat-o fiind la data de 7.08.2012, controlul continuand pana pe data de 10 august.

Acum as vrea sa revin la cea de-a doua masura pe care v-am prezentat-o si cred ca este de mare interes pentru fermieri, avand in vedere faptul ca fermierii au nevoie de sprijin in aceasta perioada in care se fac pregatirile necesare pentru campania din toamna.

Astfel, pentru a veni in sprijinul lor si este un lucru pe care l-am convenit si cu reprezentantii fermierilor, din acest an, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura elibereaza inca din data de 25 iulie acele adeverinte pe baza carora fermierii pot merge la banci si exista o serie intreaga de banci care au semnat deja acordul tripartit cu Agentia de Plati si Fondul de Garantare.

Pe baza acestei adeverinte, fermierii respectivi pot sa ia un credit – punte de pana la 95 de euro pe hectar. Deci, acesta este un sprijin real pe care il devansam pentru fermieri pentru a putea avea la dispozitie sumele necesare pentru campania, pe de o parte de recoltat si pentru campania de insamantat din aceasta toamna. Cea de-a doua etapa care este extrem de importanta – nivelul sprijinului pe care il va primi pe suprafata fiecare fermier va fi stabilit, asa cum spune Regulamentul European in data de 5 octombrie printr-o Hotarare de Guvern, toate acestea dupa ce vom finaliza discutiile cu reprezentantii fermierilor, vom semna un acord cu acestia care va prevedea nivelul sprijinului suplimentar de la bugetul de stat pe care il vor primi fermierii. Deja am facut demersurile, si ajung la etapa a treia, la Comisia Europeana si a fost aprobat acest demers ca din data de 16 octombrie sa se plateasca in avans 50% din SAPS. Ce inseamna acest lucru, din sprijinul european care este de 120 de euro la hectar, fermierul sa primeasca in jur de 55 – 60 de euro, care vor intra in contul sau, cei care au luat acel credit – punte avand posibilitatea sa stinga o parte din creditul respectiv, ceilalti putand sa foloseasca banii asa cum cred de cuviinta. Ultima etapa, asa cum spune si Regulamentul European 73 din 2009, de la 01 decembrie, se vor plati sumele integrale catre fermieri intr-un cuantum care va fi stabilit prin HG si prin acordul pe care il vom semna cu fermierii.”

Sursa: MADR

One Reply to “10 masuri pentru combaterea efectelor secetei si stimulare a sectorului agricol”

  1. balici mihai spune:

    Cu toate ca alocarile din fondurile europene in domeniul agricol reprezinta 25% din totalul fondurilor ,este domeniul care intrdevar a primit un sprijin real
    Cred ca in aceste organisme sunt cadre competente ,care ajuta efectiv beneficiarii si roadele se vad in rezultatele din agricultura si banii primiti de cei ce se ocupa de agricultura
    In alte domenii POR,POSCCE ,POSMEDIU ,POSDRU cred ca functionarii din aceste organisme trebuie verificati ,schimbati , inclusiv sefii lor de la cele mai inalte niveluri , pentru ca la un moment dat devin sabotorii tarii fara voie prin blocarea fondurilor ,prinn elaborarea unor ghiduri ,formularistici numai de ei stiute
    Cinste functionarilor din APIA si APDRP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top