ARCHIMEDES – transport public curat si eficient energetic

 

CIVITAS – un transport urban mai bun si mai curat – initialele vin de la CIty – VITAlity – Sustainability (Oras – Vitalitate – Durabilitate). Prin initiativa CIVITAS, Uniunea Europeana tinde la o schimbare prin sustinerea si evaluarea introducerii unor strategii pentru un transport urban integrat, modern si durabil care ar trebui sa aduca o schimbare in bine pentru cetatenii Europei.
CIVITAS I a fost initiat la inceputul anului 2002 (in cadrul celui de-al 5-lea Program de Cercetare lansat de Comisia Europena); CIVITAS II a fost initiat la inceputul anului 2005 (in cadrul celui de-al 6-lea Program de Cercetare lansat de Comisia Europena).

In cadrul CIVITAS I (2002-2006) exista 19 orase implicate in 4 proiecte demonstrative, in timp ce in CIVITAS II (2005-2009 – in cadrul celui de-al 6-lea Program de Cercetare) 17 orase sunt implicate in 4 proiecte demonstrative. Aceste 36 de orase din toata Europa sunt finantate de Uniunea Europeana cu 100 milioane euro, iar bugetul total al acestei initiative va fi mai mare de 300 de milioane euro.

CIVITAS PLUS a fost intiat in decembrie 2006 (in cadrul celui de-al 7-lea Program de Cercetare), data limita de depunere a aplicatiilor a fost 28 iunie 2007 si are un buget total de 128 milioane de euro. Evaluarea proiectelor a fost finalizata in octombrie 2007.

Initiativa CIVITAS a identificat opt categorii de masuri ca fiind blocurile de baza in construirea unei strategii integrate. Fiecare oras CIVITAS alege un set adecvat de masuri din blocurile de baza si le combina pentru a forma solutii integrate pentru un transport urban curat in orase. Mai mult, aranjeaza cadrul adecvat de planificare, asigura implicarea politica si sustinerea, stabileste parteneriatele necesare pentru a se asigura de finalizarea planurilor.

Obiectivele acestei initiative sunt promovarea si introducerea unor masuri pentru un transport urban durabil, curat si economic, cat si introducerea unor pachete complete de masuri tehnologice si metodice in domeniul energiei si transportului in cadrul celor 8 categorii de masuri.

Municipiul Iasi, ca leading city, face parte dintr-un consortiu alaturi de Aalborg (Danemarca), Brighton (Marea Britanie), San Sebastian (Spania) – leading cities, Monza (Italia), Usti nad Labem (Cehia) – learning cities si a elaborat impreuna cu acestia un proiect integrat ce a fost trimis spre aprobare Comisiei Europene, Directoratul Transport si Energie.

Bugetul total al proiectului pentru site IASI (site IASI reprezinta parteneriat intre Primaria Iasi, Regia Autonoma de Transport Public, Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi”) este de aproximativ 4.700.000 milioane de euro, din care aproximativ 55% reprezinta finantarea nerambursabila acordata de Comisia Europeana.

In perioada 19 -20 iunie reprezentantii orasului Aalborg, coordonatorii acestui proiect, au facut o vizita la Iasi. In cadrul sedintelor de lucru ce au avut loc in aceasta perioada s-a stabilit ca va avea loc in perioada 5-7 mai 2009 o conferinta pe teme de transport public la care vor participa partenerii Municipiului Iasi din cadrul intitiativei Civitas (cele 50 de orase membre ale acestei initiative), cat si numerosi membri ai Uniunii Internationale a Transportatorilor Publici.

Proiectul a demarat pe 15 septembrie 2008, in perioada 20-23 octombrie 2008 avand loc la Aalborg intalnirea de start (Kick-off meeting) a proiectului. In cursul lunii noiembrie vor fi demarate primele licitatii in vederea achizitiei echipamentelor, echipamente ce vor fi instalate in prima jumatate a anului 2009.

Cele 30 de autobuze ce vor fi echipate cu instalatii GPL, sistemul de ticketing automat, sistemele GPS de control al traficului, cat si panourile de afisaj in timp real, benzile speciale pentru transportul public sunt masuri ce vor aduce aceasta zona la nivelul tarilor al caror transport public este la cel mai inalt nivel.

Pistele pentru biciclisti, sistemul de ticketing special pentru elevi si studenti, campanile de promovare a transportului public si al unui altfel de comportament, care nu este dependent de masina au ca scop o schimbare fundamentala a atitudinii celor tineri fata de modul de a se deplasa si de a economisi energie si timp.

Echiparea a 10 microbuze cu sisteme speciale pentru persoanele cu dizabilitati, construirea a 40 de statii pentru acestea, cat si echiparea intersectiilor semaforizate cu sisteme speciale de avertizare pentru persoanele cu dizabilitati vizuale vor sa dea un acces neingradit tuturor iesenilor la transportul public.

In luna noiembrie vor fi lansate proceduri de achizitii ale acestor sisteme, ce urmeaza a fi implementate in primul an al proiectului.

Sursa: Redactia Finantare.ro

Elena Beatrice Fotache (Inspector de specialitate, Primaria Iasi – Serviciul Implementare Programe)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *