INTERVIU Radu Georgescu: Sentimentul repetat ca „maine va veni clientul providential si ne va salva” este unul dintre semnele care spun ca afacerea ta va esua

Radu-Georgescu-300x180.jpg

Radu Georgescu este unul dintre cei mai importanti antreprenori din domeniul IT din Europa de Est. A intrat in bransa in momentul in care si-a vandut proiectul de diploma unui profesor de la TCM, in 1992, iar doi ani mai tarziu a strans o echipa cu care a dezvoltat antivirusul RAV. Dupa nici 10 ani, in 2003, gigantul Microsoft i-a trecut pragul cu o oferta de cumparare a softului si inca una de a deveni coleg cu faimosul Bill Gates. A vandut produsul, insa pozitia a refuzat-o pentru ca, spune el, in sinea lui este un antreprenor, ii place sa aiba idei noi pe care sa le puna in practica sau macar sa incerce, „asa ca am ramas pentru a o lua de la capat”.

Finantare.ro: Ce calitati ar trebui sa aiba un tanar care doreste sa devina antreprenor in Romania ?

Radu Georgescu: Sa stie ce vrea, sa fie pasionat de lucrul respectiv. Sa cunoasca tot ce se intampla in piata lui tinta – lumea, tara, orasul – legat de ideea pe care o are. Sa fie perseverent, sa nu cedeze la prima problema. Nici la a doua, nici la a zecea. In rest, totul se poate obtine cu ceva efort.

Cat de mult este axat invatamantul romanesc in dezvoltarea spiritului antreprenorial in randul tinerilor ?

R.G.: Nu sunt cel mai potrivit sa raspund, nu cred ca cunosc suficient de bine invatamantul romanesc. Atat cat stiu, nu am vazut proiecte sustinute, consecvente pentru dezvoltarea antreprenoriatului. Cursurile pe care le-am vazut eu sunt penibile, transpunerea cursurilor de economie politica de acum 25 de ani, predate de aceiasi oameni.

De ce ar vrea un investitor consacrat sa sustina financiar ideea de afacere a unui tanar neexperimentat ?

R.G.: Pai, asta este fix primul „challenge” in fata tanarului antreprenor. Trebuie sa convinga un investitor sa puna bani in afacerea lui. Daca este neexperimentat trebuie sa isi aduca oameni experimentati langa el, daca ideea e buna sa o transforme in proiect… la un moment dat fie renunta, fie gaseste pe cineva care sa investeasca.

Ce parere aveti in legatura cu programul guvernului de finantare a tinerilor antreprenori ?

R.G.: Prefer sa nu comentez actiunile guvernului sau clasei politice, cu atat mai mult cu cat nu cunosc in detaliu efectele acestui program.

Care sunt primele trei reguli de care trebuie sa tina cont orice tanar care iese cu o afacere pe piata ?

R.G.: Sunt un milion de carti care incearca sa dea reguli, nu mai inventez si eu altele. Daca reusesti inseamna ca ai facut bine.

Cat timp ar trebui sa tina cineva o afacere in picioare, pana sa isi dea seama ca este un esec ?

R.G.: Grea intrebare. De multe ori esecurile se pot intoarce in succes, o afacere proasta nu este in mod inevitabil damnata, ea poate fi uneori intoarsa. Aici se vede intelepciunea, viziunea si experienta antreprenorului.

Care sunt semnele ce prezic esecul unui proiect ?

R.G.: Lipsa de bani, investitori care refuza sa te vada, sentimentul repetat ca „maine va veni clientul providential si ne va salva”.

Care considerati ca este cel mai mare insucces profesional al dumneavoastra ?

R.G.: Sunt atat de multe, incat am incetat sa le mai numar.

Care a fost cel mai nesemnificativ lucru pentru care ati oprit o colaborare sau ati concediat un angajat ?

R.G.: Nu opresc colaborarile decat pentru unul din doua lucruri: lipsa repetata de rezultate sau diferenta majora de viziune.

Un proiect pe care il vedeti dvs. necesar a fi implementat la ora aceasta pe piata romaneasca.

R.G.: Nu cred ca exista ceva ce „este necesar” in valoare absoluta. Mi-ar placea ca client sa am cel putin 100 de unelte web pe care le gasesc in US, dar asta nu inseamna ca exista masa critica in Romania care sa sustina asa ceva. Pentru fiecare din aceste oportunitati va veni insa o vreme sau un antreprenor care sa depaseasca greutatile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *