maxresdefaultChiar daca a fi trainer nu e totuna cu a tine prezentari in sensul in care majoritatea ne-am obisnuit cu acest termen, intr-un curs, formatorul se intalneste adesea cu necesitatea de a-si exersa abilitatile de orator.

Modalitatile prin care prelegerea poate fi folosita in mod eficient intr-un training pentru a genera rezultate reprezinta unul dintre subiectele aprinse ale cursului de formator. Majoritatea cursantilor vad prezentarea facuta de trainer ca pe un rau necesar atunci cand acesta are de transmis o cantitate mai mare de idei. Dar nu trebuie sa fie asa. O prezentare de succes poate avea un impact major asupra comportamentului ulterior al cursantilor si poate genera rezultate. Dar cum putem crea o astfel de prezentare de succes? Iata cateva ponturi care sa faca lucrurile mai usoare pentru voi:

  1. Fa-ti un plan!

A esua sa planifici inseamna sa planifici pentru esec – una dintre poruncile din Project Management care se aplica foarte bine si in cazul prezentarilor. Majoritatea cursantilor pe care am placerea de ai avea in sala au tendinta de a se baza foarte mult pe improvizatie. Cred ca parerea lui Mark Twain despre acest subiect este mai elocventa decat orice as putea spune eu: Am reusit o improvizatie de succes. Mi-a luat trei luni sa o pregatesc.

In training, spre deosebire de public speaking, nu e nevoie de luni de zile de pregatire a discursului sau prelegerii.  Asta nu inseamna totusi ca lucrurile trebuie lasate la voia inspiratiei de moment. Ganditi-va in primul rand ce vreti sa transmiteti. Care e ideea centrala a prezentarii? Incepeti de la rezultatul urmarit si planficati invers, catre actiunile concrete. Identificati acele 3-4 idei care conduc catre morala prezentarii si apoi construiti argumentele care le sustin, colectati datele relevante sau povestile relevante. Nu e necesar sa va scrieti discursul, dar o structura de acest gen va poate ajuta sa nu divagati.

  1. Pastreaza introducerea scurta!

Vorba lunga, saracia omului. Asa spune o vorba din popor. Nimic mai adevarat. Cursurile de oratorie ne invata ca trebuie sa incepem prin a ne prezenta si a „spune ce le vom spune”. Aceasta este metoda clasica. Dar daca ne uitam la oratori celebri vom observa ca acestia foarte rar mai folosesc acest tipar. Pastrati introducerea la 2-3 propozitii scurte si de impact care sa starneasca interesul publicului. Daca vorbim de prelegerea din training, incercati sa atingeti si beneficiul pe care il vor avea cursantii daca va asculta pana la capat. Intr-un curs, participantii sunt expusi mai multor astfel de prezentari, iar capacitatea lor de atentie este limitata. Daca simt ca subiectul nu le aduce niciun castig, exista un risc foarte mare de a se defocaliza dupa primele 2-3 minute.

  1. Spune o poveste!

Puteti incepe cu o poveste. Aveti grija sa fie scurta, insa si cat mai relevanta pentru subiect. O prezentare de succes contine, de regula, mai multe astfel de povestioare si exemple. Pe cat posibil, folositi exemple si povesti personale. Adauga acea nota personala pe care o cauta publicul si va creste credibilitatea. Tineti cont de faptul ca o poveste buna este una pe care ati exersat-o in prealabil, una care e presarata cu actiune, personaje usor de recunoscut si urmarit, care creste in intensitate pe masura ce este spusa si ajunge la un punct culminant, al carei final nu e usor de prevazut si care contine si o morala puternica.

  1. Foloseste factorul inedit sau surprinzator

Studii recente asupra capacitatii de concentrare a atentiei oamenilor arata ca in ultimii 8 ani aceasta a scazut de la 12 minute la 5 minute. Mai mult decat atat, durata atentiei involuntare umane a scazut la 8 secunde. Sub cea a unui peste de acvariu. Una dintre cele mai bune metode de a capta si mentine atentia pe parcursul unei prezentari este aceea de a expune faptele intr-un mod inedit sau dintr-o perspectiva neasteptata. Folositi datele statistice si noutatile intr-un mod cat mai creativ. Folositi asocieri si comparatii surpinzatoare. Unul dintre colegii mei spune ca o prezentare este de succes atunci cand audienta pleaca acasa cu informatii cu care sa-si uimeasca prietenii la bere.

  1. Mizeaza pe emotii!

„Oamenii vor uita ce le-ai spus, nu-si vor aminti ce ai facut, dar vor tine mereu minte cum i-ai facut sa se simta.” Sfatul Mayei Angelou este poate cheia oricarei prezentari de succes. Oamenii vor sa simta. In secolul mesajelor de 140 de caractere, comunicarea emotionala are de suferit. Folositi aceasta carenta in favoarea voastra si apelati la emotiile publicului. Starniti rasul, compasiunea, bucuria, curiozitatea, afectiunea. Nu va temeti nici de paleta cealalta de emotii – ingrijorare, teama, repulsie, plans. Incercati totusi sa incheiati mereu cu un sentiment pozitiv, optimist.

  1. Moduleaza, moduleaza, moduleaza!

Sparge monotonia in mod controlat. Retine informatia de mai sus conform careia ne putem mentine atentia concentrata cel mult 5 minute. Incearca sa aduci un element nou de captare a atentiei la 4-5 minute. Tine cont si de componenta genetica a invatarii la adulti. Pentru unii e mai usor sa invete si sa inteleaga atunci cand vad – foloseste suport media adecvat: imagini relevante asociate cu cuvinte cheie, limitand cantitatea de text, foloseste font-uri cat mai usor de citit (de regula cele fara serife), obiecte de recuzita daca se preteaza si, desigur, preferatele tuturor, filmulete sugestive. Nu uita ca pentru cele din urma ar fi indicat sa ai subtitrare daca nu sunt in limba materna a publicului si ca acestea nu ar trebui sa depaseasca 3 minute ca durata.

Pentru altii este usor sa inteleaga folosindu-se de auz. Incerca  sa-i multumesti si pe acestia folosindu-ti vocea – joaca-te cu volumul, accentul, viteza vorbirii si foloseste pauzele dramatice. Evita sa vorbesti inspre flipchart sau slide-uri si mai ales sa citesti de pe acestea sau de pe notite. Participa la cursuri de Public Speaking pentru a deprinde aceste abilitati.

O parte din auditoriu este de regula kinestezica. Intelege lumea prin intermediul simtului tactil si al miscarii. Ai grija sa nu stai ca un ficus in ghiveci! Misca-te in sala, gesticuleaza in congruenta cu mesajul transmis si cere-le implicare, chiar daca doar sub forma unui ridicat de mana atunci cand sunt de acord cu o idee. Priveste cat mai mult participantii in ochi.

  1. Pune intrebari!

Chiar daca vorbim de o prelegere sau o prezentare, nu inseamna ca nu este necesar lucrul cu publicul. Acesta trebuie sa se simta valorizat si implicat. Cereti opinia salii, puneti intrebari deschise, dar tintite catre obiectivele prezentarii, adresati chiar si intrebari retorice. Intrebarile capteaza interesul, starnesc curiozitatea si forteaza publicul sa proceseze informatia. Un truc folositor este acela in care adresati o serie de intrebari publicului menite sa ii ajute sa constientizeze cat de putine stiu despre subiectul in discusie. Un bonus nesperat este acela ca raspunsurile pe care le primiti va pot ajuta sa va calibrati mai bine la public si nevoile lui.

  1. Folositi eficient limbajul verbal!

Incercati sa folositi propozitii scurte, usor de urmarit, care transmit o idee clara. Evitati exprimarile bombastice, limbajul de lemn, jargonul si orice fel de limbaj tehnic. Amintiti-va ca scopul prezentarii este de transmite o informatie care sa schimbe comportamentul audientei nu de a arata la ce litera din DEX ati ajuns cu lectura. Pentru ca acest lucru sa se intample acestia trebuie sa inteleaga cat mai clar ce spuneti. Ultimul lucru pe care vi-l doriti este sa fiti intrerupti la fiecare 2 minute pentru a explica termeni. Mai rau decat atat ar putea fi sa nu fiti intrerupti si cursantii sa plece si mai nelamuriti. Din experienta, pot sa spun ca acesta e un scenariu mult mai plauzibil.

  1. Distrati-va!

Oricat de bine ati stapani toate formele limbajului, oricat de interesante ar fi informatiile si oricate trucuri de captare a atentiei ati folosi, o prezentare de succes va depinde intotdeauna de capacitatea voastra de a fi natural, de a va simti bine in fata publicului si de a lasa acest lucru sa se vada. Bucuria de a va afla in fata lor, de a le vorbi, emotia fata de subiect si sclipirea din ochi sunt contagioase. Voi sunteti dirijorul, iar in fata voastra se afla orchestra. Dati tonul!

  1. Incalcati regulile!

Toate regulile de mai sus sunt utile. Insa spontaneitatea si flexibilitatea unui vorbitor sunt cu siguranta cel putin la fel de importante in realizarea unei prezentari de succes. Iesiti din tiparele obisnuite cand aveti ocazia. Un sfat insa – nu o faceti doar de dragul de a soca sau de a fi diferit. Steve Jobs spunea: „E usor sa fi diferit, e dificil sa fi mai bun.” Daca prin incalcarea unei reguli credeti ca puteti obtine rezultate mai bune decat aplicand-o, atunci nu va stresati – treceti la actiune! Fie ca e vorba de o mana tinuta in buzunar, de o vestimentatie inedita, de un film mai lung de 3 minute, de un limbaj mai colorat sau de un text scris cu o culoare mai deschisa pe un fond inchis, asumati-va riscuri daca au sens in context.

  1. Chemati la actiune!

Cum cuantificam succesul unei prezentari? Indiferent ca vorbim de oratorie sau de prelegerea dintr-un curs, succesul real nu este dat de aplauzele de la final. Rezultatele obtinute de participanti, atitudinea schimbata fata de subiect si capacitatea de a aplica cele auzite fac diferenta intre o prezentare spectaculoasa dar ineficienta si una de succes. Oamenii au nevoie de prioritizare, ierarhizare si, cei mai multi, au nevoie de un indemn, de o directie explicita.

Finalul este extrem de important pentru orice prezentare, asa cum stim inca de la Cicero. Pe langa a le „spune ce le-am spus”, pentru a duce lucruile la nivelul superior si a avea un impact sporit, orice prezentare ar trebui sa se incheie cu o chemare la actiune. Spuneti-le ce sa faca mai departe. Cu subiect si predicat. Nu doar deschideti o usa pentru participanti, dati-le si un prim branci prin ea!

Scris de Stefan Radu – trainer Extreme Training

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top