12 RECOMANDARI-CHEIE pentru accesarea Fondurilor Europene

Intre panica fata de criza de lichiditati pentru achitarea creditelor sau continuarea finantarii investitiilor demarate / a proiectelor corporative si starea de expectativa sterila (dupa modelul “sa cada drobul de sare s-apoi mai vedem noi!”) exista, totusi, o ALTERNATIVA VIABILA: regandirea finantarii afacerii / proiectelor prin noile solutii accesibile puse la dispozitie de Uniunea Europeana.

Totusi, para malaiata nu poate cadea de-a dreptul in cosul nostru fara nici un fel de efort de adaptare si de mobilizare, inclusiv prin cooptarea resurselor personale si financiare ale romanilor ce revin in tara si spera sa devina mici intreprinzatori.

In baza concluziilor conferintei europene specializate, organizata anual la Berlin, cu sprijinul Comisiei Europene, sintetizam aici douasprezece recomandari-cheie pentru aceia care vor sa apeleze la finantarea UE, dar au nevoie de o orientare clara in aceasta materie:

1. La nivelul stabilirii obiectivelor proiectului de catre beneficiarii potentiali – mai intai, este necesar sa se realizeze planul strategic de dezvoltare social-economica al localitatii sau al grupului de localitati care urmeaza sa depuna cererea de finantare;

2. La nivelul identificarii furnizorului de asistenta tehnica/consultanta – este de dorit sa fie realizat si semnat un contract cu clauze precise, detaliate si ferme pentru o cat mai judicioasa impartire a responsabilitatilor si asigurare a continuitatii intre etapa accesarii, cea a implementarii si cea in care este executata auditarea rezultatelor proiectului;

3. La nivelul determinarii prioritatilor si rezultatelor asteptate – este vitala realizarea unui studiu de piata concret si riguros, inclusiv in cazul proiectelor autoritatilor locale, studiu ce trebuie realizat in paralel cu studiul de fezabilitate, planul de afaceri si analiza economico-financiara;

4. La nivelul etapizarii si constructiei bugetare – este in continuare importanta stabilirea unei matrice logice a proiectului impreuna cu cele doua analize noi, solicitate beneficiarilor (analiza de risc si analiza de senzitivitate);

5. La nivelul stabilirii oportunitatii localizarii proiectului si asigurarii deplinei legalitati a investitiei – este esential ca sa fie cunoscuta incadrarea proiectului in planul de urbanism si studiul de fezabilitate sa fie realizat in mod sincron cu studiul de impact asupra mediului si obtinerea avizului de mediu aferent;

6. La nivelul asigurarii co-finantarii proiectului – dupa dezbaterea publica a proiectului si determinarea valorii investitiei, este obligatoriu sa se obtina, in cazul autoritatilor locale/judetene, decizia de aprobare si includerea co-finantarii in bugetul localitatii;

7. La nivelul incadrarii proiectului in strategia de dezvoltare a regiunii/judetului – pentru maximizarea punctajului si rezultatului proiectului, orice solicitare de finantare trebuie sa fie inclusa in logica constructiei unui brand zonal/local sau a unui re-branding a zonei respective;

8. La nivelul politicii de resurse umane – este esentiala stabilirea, cel putin, a unei echipe de coordonare si, preferabil, a uneia de implementare pentru garantarea continuitatii si calitatii constante a rezultatelor etapizate ale proiectului;

9. La nivelul complementaritatii proiectului cu axe eligibile din alte programe sectoriale de finantare – in vederea generarii unor rezultate satisfacatoare pentru toti detinatorii de interese din jurul proiectului, precum si pentru maximizarea rezultatelor conjugate ale investitiei avute in vedere – este important de stabilit o eligibilitate prealabila pe toate axele cu obiective finantabile, care pot contribui astfel la impactul final al obiectivelor majore vizate;

10. La nivelul stabilirii unei proiectii bugetare rezonabile si fluente – in functie de durata derularii implementarii proiectului – se recomanda in mod imperativ prevederea drastica a tuturor nevoilor estimate si oglindirea acestei repartizari a cheltuielilor in planul de afaceri

11. La nivelul prevenirii litigiilor, conflictelor si crizelor – desi raspunderea juridica asupra derularii contractului incheiat cu o autoritate de management o poarta, in mod oficial, doar autoritatea contractanta – este benefic sa detinem o cunoastere prealabila a potentialului subcontractorilor de bunuri si servicii si sa stabilim prevederi clare ale caietelor de sarcini, care sa conduca la un echilibru optim intre costuri si calitate;

12. La nivelul strategiei de relatii publice si comunicare – chiar daca toate conditiile de aprobare a finantarii si de derulare a proiectului sunt impecabil intocmite si avute in vedere, in scopul unei implementari fara obstacole a proiectelor – este necesara punerea in aplicare a unei strategii coerente si fezabile de comunicare cu reprezentantii autoritatilor de management, autoritatilor de certificare si plati si ai organismelor intermediare, spre a fi evitate din timp decalari, intarzieri, amendamente legate de fluxul rambursarilor si ritmul de executie al proiectelor.

Pentru a reusi sa transpunem in practica in mod activ si concret toate aceste recomandari, va sugeram sa luati parte la sesiunea demonstrativa de tip INCUBATORUL de PROIECTE si AFACERI EUROPENE, care se va desfasura la Bucuresti, Centrul de Training Aleron, in data de 6 februarie 2009.

Aceasta reuniune de lucru este organizata:

-pentru toti cei care au inceput sa redacteze planul viitoarei afaceri sau au demarat studiul de fezabilitate si intampina dificultati ori sunt nemultumiti de rezultatele consultantului angajat in proiect,

-pentru toti cei care au idei viabile de afaceri, dar s-au blocat in momentul gasirii co-finantarii necesare,

-pentru cei care au nevoie de un partener puternic, dar nu stiu unde si cum sa-l identifice pentru a sustine si creste punctajul in vederea depunerii unei cereri de finantare,

-pentru cei care au capacitatea sa redacteze in linii mari in mod corect un proiect, dar le lipseste pe de-a intregul forta sau expertiza de a-l implementa pana la capat,

-pentru cei care s-au descurajat datorita itelor si chichitelor birocratice de care s-au lovit in raport cu autoritatile publice,

-pentru toti aceia care doresc realmente sa experimenteze un nou concept exclusiv si revolutionar de a investi inteligent, facand progrese masurabile pas cu pas si evaluandu-si competentele si abilitatile conform standardelor cele mai inalte in domeniu, reprezentate de metoda International Knowledge Management Institute.

Detalii suplimentare: http://www.structuralfunds.ro/Atelier/Atelier1.html

About Sever Avram

Sever AVRAM - coordonator general - Platforma de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile in favoarea stimularii absorbtiei Fondurilor Europene "EU-RO Clearing Funds". A lucrat ca si consilier de afaceri publice pentru Comisia Europeana in Romania si a contribuit la elaborarea capitolului de politici sociale si dezvoltarea resurselor umane din cadrul Planului national de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana. Incepand cu anul 1996,  a activat ca si consultant si/sau trainer in domeniul institutiilor si fondurilor UE, al comunicarii, relatiilor publice si lobby-ului in cadrul a numeroase proiecte europene finantate direct de Comisia Europeana de la Bruxelles,  Departamentul de Stat al SUA, Open Society Institute, precum si de mari finantatori privati internationali sau autohtoni. In urma unui proiect PHARE pe care l-a coordonat, incepand cu anul 2004, se ocupa de organizarea sub egida Platformei CEFTAC (www.ceftac.ro) a “Zilei Europene a Concurentei si Competitivitatii in Romania” si a altor evenimente pentru mediul de afaceri. Din anul 2006, a avut initiative speciale legate de absorbtia fondurilor UE, incepand cu saloanele regionale si scolile de vara de la Constantza si Baile Sovata pana la cele doua editii deja desfasurate  ale Forumului Civic si de Afaceri pentru stimularea absorbtiei fondurilor UE (Bucuresti, in 2007 si 2008). Coordoneaza activitatea de consultanta pe proiecte a CPS (Consortiul Parteneritului Strategic) si a Atelierului Interactiv de Idei, Proiecte si Investitii Inovative (www.StructuralFunds.ro).  

0 thoughts on “12 RECOMANDARI-CHEIE pentru accesarea Fondurilor Europene”

  1. Steluta Gherhard spune:

    Este o ocazie unica sa pornesc o afacere .A si vrea sa fac o gradinita pentru copiii cu probleme de sanatate .De moment locuesc un Spania de 9 ani ,am un teren in Romania si a si vrea sa construiesc o gradinita cu ajutorul fondurilor europene

    1. severavram spune:

      Va multumim pentru increderea acordata.
      A infiinta o gradinita de acel gen este in principiu posibil, cu atat mai mult daca ar fi situata in afara unui oras(de pilda, intr-o comuna arondata sau sub-urbana). Este necesar sa plecati de la o structura juridica (sa candiati din partea unei entitati constituite, de gen fundatie sau asociatie neguvernamentala) si sa dezvoltati un proiect coerent si credibil. Recomandabila ar fi o runda de consiliere din start pentru a evita neclaritati si capcane ulterioare. De pilda, trebuie sa fiti foarte constienta care sunt cheltuielile eaxte care se finanteaza si care nu, cum si daca puteti recupera cheltuielile cu TVA-ul aferent achizitiilor, cum ati putea asigura viabilitatea financiara intrucat sistemul de finantare se bazeaza in principal pe decontari, nu pe plati in avans etc. Ar fi de presupus ca lansarea intr-o asemenea operatiune sa o faceti doar in masura in care veti fi prezenta personal in Romania.

  2. lais spune:

    EU am fost descurajat de la bun inceput consultanul regional din ofiuciu pentru creearea de proiecte la cererea beneficiarului nu sar in ajutorul nostru ba chiar mai mult ei insisi sunt aplicanti pentru proiecte europene si intampina dificultati cu mafia din sectorul public interese si iar interese personale orikum cheia succesului e pereseverenta

  3. POP ONISOR spune:

    Da intradevar sint foarte importante recomandarile in special la situatia actuala financiara si in ducerea la bun sfirsit o unei afaceri care sa aduca bunastare incredere in rindul tuturor celor care beneficiaza investesc muncesc in intreaga societate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.