Statele membre UE pregătesc primul răspuns serios al inițiativei chinezești Belt & Road- proiect major politic și de infrastructură prin intermediul căruia Beijing vrea să conecteze Asia de piețele europene.
Miniștrii de Externe UE urmează să ceară Comisiei, săptămâna viitoare, luni, să finalizeze în următoarele luni o listă a ”proiectelor de mare impact și vizibilitate” în domeniul infrastructurii.
Informația apare în contextul în care Parlamentul European a adoptat miercuri programul îmbunătățit „Mecanismul pentru interconectarea Europei” și a acordat noi fonduri pentru proiecte privind transporturile, energia și sectorul digital pentru 2021-2027.
Acest programul îmbunătățit, stabilit de comun acord de Parlament și Consiliu în martie, are un buget de 30 de miliarde euro pentru următorii 7 ani, iar Parlamentul afirmă că ”va garanta finalizarea la timp, până în 2030, a unor proiecte transeuropene esențiale, precum Rail Baltica, infrastructura de alimentare cu combustibili alternativi și introducerea rețelelor 5G pe axe de transport importante”.
Președintele Chinei a început să promiveze ideea unei ”Drum al mătăsii” contemporan în urmă cu 8 ani, astăzi Beijingul afirmând că are în portofoliu proiecte de infrastructură de 2,5 triloane dolari care acoperă 4 continente- Asia, Europa, Africa, America de Sud.
Mai multe detalii aici