Către: Ministerul Economiei
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
În atenția: dlui. Ministru Florin Marian Spătaru
dlui. Ministru Dan Vîlceanu
Referitor la: GHID CONDIȚII SPECIFICE DE ACCESARE A FONDURILOR – Programul Operațional Competitivitate 2014 2020, Axa Prioritară 4 – Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economie, Obiectiv Tematic – Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei, Prioritatea de investiții: Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare.
Obiectiv Specific: Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19.
Acțiunea 4.1.1 Investiții în activități productive
„Stimați domni,
AMCOR, în calitate de asociație profesională care reprezintă în România interesele firmelor de consultanță în management și de membru în cadrul UPLR, FEACO și ICMCI, vă transmitem această adresă la solicitarea membrilor Asociației Consultanților în Management din România (AMCOR) pe care îi reprezentăm.
Solicităm amânarea cu 10 de zile a termenului de deschidere a platformei de aplicare, ținând cont că până la această dată potențialii solicitanți au fost bulversați de incoerența și neconcordanța informațiilor prezentate în documentele oficiale, respectiv GS publicat în nenumărate versiuni, începând cu August 2021 până în Februarie 2022, care au modificat atât condițiile de eligibilitate, cât și condițiile de departajare a proiectelor, dar și tipurile de cheltuieli eligibile menționate în Schema de ajutor de stat – Sprijin pentru IMM-uri, în vederea depășirii crizei economice generate de pandemia de COVID 19 – Investiții productive, publicată în Monitorul Oficial în 3 versiuni, ultima fiind pe data de 16.03.2022. Un alt argument în susținerea acestei propuneri ar fi acela că autoritățile le-au promis beneficiarilor un tutorial cu modul de încărcare pe platformă cu minimum 7 zile înaintea deschiderii liniei, promisiune care nu a fost respectată. În plus evaluatorii nu au fost încă selectați, ceea ce susține de asemenea amânarea termenului de lansare.
În vederea asigurării unei guvernări deschise, transparente, participative și responsabile față de potențialii solicitanți vă rugăm să tratați cu maximă seriozitate întreg procesul de accesare a fondurilor nerambursabile și asigurarea cadrului necesar pentru elaborarea unor planuri de afaceri fezabile întocmite în conformitate cu standardele europene pornind de la necesitățile reale ale mediului de afaceri.
Ținând cont de valoarea finanțării nerambursabile acordate în cadrul acestei linii de finanțare, precum și de criteriile tehnico-economice ce trebuie respectate, complexitatea planurilor de afaceri nu poate fi negată. Prin urmare, este necesară acordarea unei perioade suficiente pentru pregătirea proiectelor de investiții.
De asemenea, pe lângă solicitarea de prelungire a termenului cu 10 zile, solicităm corelarea cu schema, oferirea de instrucțiuni pentru solicitanți și oferirea de asigurări că platforma funcționează.
Membrii noștri ne-au semnalat și alte probleme existente în gestionarea informării cu privire la Schema de ajutor de stat – Sprijin pentru IMM-uri, în vederea depășirii crizei economice generate de pandemia de COVID 19 – Investiții productive pe care dorim să vi le aducem în atenție:
- pe data de 16 martie 2022 a fost publicată pe IMM Recover o știre nouă cu privire la măsura 4.1.1, în
care se oferta contact de la Ministerului Investițiilor și Proiectelor europene, inclusiv Helpdesk, însă din zecile
de încercări ale membrilor noștri, nu au reușit să intre în contact telefonic, iar prin e-mail primirea unui răspuns durează foarte mult; - reprezentanții ministerului nu au făcut dezbateri cu privire la modul de întocmire, evaluare și implementare a acestor proiecte;
- nu există până la acest moment procedura de evaluare și implementare, prin urmare proiectele depuse vor fi “în voia sorții”, urmând a fi elaborate acum și evaluate după proceduri publicate ulterior, consultanții fiind puși în postura de a ghici “intenția” finanțatorului;
- modificările apărute în Monitorul Oficial nu mai sunt comunicate nici pe site-ul MIPE și nici pe site-ul MAT;
- nu este publicat un Ghid final și nu există o informare certă cu privire la termenul de deschidere a sesiunii;
- nu există un buget corelat cu toate cheltuielile care se prevăd prin proiect;
- în lipsa unei informări corecte, din partea autorităților, considerăm că mulți consultanți vor fi puși în situația de a scrie proiecte care este posibil să fie considerate ulterior ca fiind neconforme sau neeligibile și vor fi considerați unicii responsabili în fața clienților lor deși această situație nu depinde numai de ei;
- considerăm că ar trebui să existe și o informare corectă și a asumare din partea autorităților.
Vă stăm cu plăcere la dispoziție pentru eventuale clarificări sau consultări cu privire la subiectel abordate mai sus.„
Cu deosebită stimă,
Petre Luigi LUICAN
Președinte AMCOR