Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 803/2009 pentru modificarea H.G. nr. 1164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor se aplică cererilor de acord de principiu pentru finanţare depuse începând cu data intrării în vigoare a acesteia (10.08.2009 – data publicării în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 555).
Cererile de acord de principiu pentru finanţare aflate în curs de analiză şi Acordurile de principiu pentru finanţare obţinute anterior intrării în vigoare a acestei hotărâri se vor supune dispoziţiilor aplicabile înainte de intrarea în vigoare a H.G. nr. 803/2009.
I.1. Introducere
Aderarea României la Uniunea Europeană presupune noi cerinţe pentru întreprinderile româneşti, cu precădere pentru cele din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, acestea trebuind să facă faţa cerinţelor Pieţei Unice.
În momentul de faţă există decalaje între ţara noastră şi ţările membre cu privire la o serie de factori care conferă competitivitate (de ex. costuri de producţie şi costuri de distribuţie). În această direcţie,
pentru ca întreprinzătorii români să facă faţă presiunilor competiţiei şi
factorilor de piaţă din Uniunea Europeană, statul român trebuie să dezvolte o strategie pentru alocarea unor resurse financiare care să vină în sprijinul acestora în faţa întreprinzătorilor din statele membre.
Prezentul ghid se adresează întreprinzătorilor, în scopul orientării acestora în vederea accesării finanţărilor nerambursabile de la bugetul
de stat în baza schemei de ajutor de minimis instituită prin H.G. nr.
1164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Schema de ajutor de minimis îşi propune atragerea de forţă de muncă din zonele limitrofe, utilizarea resurselor locale, susţinerea
meseriaşilor din zonele rurale şi din micile localităţi, sprijinirea
întreprinderilor mici şi mijlocii care activează în orice domeniu de
activitate, cu excepţia celor prevăzute în art. 2 din Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 în aplicarea articolelor 87 şi 88 ale Tratatului pentru ajutoarele de minimis, pentru a se ridica la nivelul standardelor europene.
Unitatea de implementare desemnată pentru administrarea schemei de ajutor de stat este Direcţia Generală Ajutor de Stat, Practici Neloiale şi Preţuri Reglementate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
I.2. Cadrul de reglementare
a) la nivel european:
• Regulamentul Consiliului Europei EC nr. 659/1999 pentru aplicarea art. 93 al Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, publicat în O.J. nr. L 83/1999;
• Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 în aplicarea articolelor 87 şi 88 ale Tratatului pentru ajutoarele de minimis, publicat în O.J. nr. L 379/2006.
b) la nivel naţional:
• O.U.G. nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat publicat în M.O. nr. 1042/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
• H.G. nr. 1164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor, cu modificările şi completările ulterioare.
I.3. Ajutorul de minimis
Ajutorul de stat se acordă sub forma de fonduri nerambursabile de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni generale. Ajutorul de minimis ce se poate acorda unei întreprinderi se situează în limita plafonului echivalent în lei a 200.000 euro, respectiv
100.000 euro în cazul întreprinderii care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, în conformitate cu Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006.
Durata schemei este de 5 ani, respectiv 2007-2011 cu posibilitatea prelungirii. Bugetul maxim al schemei de ajutor de minimis este echivalentul în lei a 100 milioane euro, în limita plafoanelor bugetare anuale pe perioada celor 5 ani.