Ministerul Economiei a actualizat setul de întrebări și răspunsuri publicat săptămâna trecută, ajungând acum la 70 de puncte, referitoare la cele 3 măsuri ale schemei de ajutoare de stat pentru firme, PFA, ONG și cabinete medicale, în vederea redresării din criza COVID-19.
Redăm mai jos setul Q&A oficial publicat în data de 18 ianuarie 2021:
Cheltuieli eligibile
1. Se pot plăti datorii la bugetul de stat din banii de granturi?
Da, din banii de grant se pot plăti impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuții salariale, CAS, CASS, impozit pe dividende, impozit pe venitul microîntreprinderilor, impozit pe profit. În privința contribuțiilor datorate pentru PFA, sunt eligibile cele în numele PFA și nu pe CNP. Nu sunt eligibile taxele și impozitele la bugetul local și amenzile de orice fel.
2. Este eligibilă cheltuiala cu chiria?
Cheltuiala cu chiria este eligibilă a baza contractului încheiat pentru sediul social sau punctul de lucru în care se desfășoară activitatea pentru care s-a solicitat finanțarea.
3. Achiziția de softuri, licențe sau aplicații este eligibilă?
Da, este eligibilă și se încadrează la datorii curente și restante către furnizori, sau achiziția de echipamente sau tehnologii necesare desfășurării activității.
4. Sunt eligibile cheltuielile cu serviciile contabile?
Da, sunt eligibile și încadrate drept datorii curente și restante către furnizori necesare desfășurării activității.
5. Cotizațiile fixe și variabile către organizațiile profesionale sunt eligibile?
Pot fi eligibile dacă în baza achitării lor se obține autorizația de funcționare, necesară continuării activității.
6. Ce înseamnă reluarea activității?
Reluarea activității reprezintă o formulare generică și se referă la reluarea activității după starea de urgență, în contextul pandemiei. Nu se solicită documente sau dovezi justificative de încetare a activității, iar continuarea activității în timpul pandemiei nu duce la pierderea eligibilității.
7. Pentru transportatori, facturile de combustibil sunt eligibile?
Da, cheltuielile cu combustibilul sunt eligibile și sunt considerate cheltuieli cu materia primă.
8. Pot efectua plăți în avans la bugetul de stat?
Sunt considerate datorii la bugetul de stat sumele deja declarate, iar plățile în avans nu pot fi considerate cheltuieli eligibile.
9. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?
Nu, nu este eligibil pentru PFA deoarece nu figurează în anexa 1 la OUG 130.
10. Unde se poate consulta lista codurilor CAEN eligibile pentru măsurile de ajutor de stat?
Lista codurilor CAEN eligibile pentru măsurile 2 și 3 se regăsește în Anexa 2 și Anexa 3 din OUG 130/2020.
11. Dacă o firmă a beneficiat de șomaj tehnic pentru angajați pe perioada pandemiei, poate accesa fonduri europene nerambursabile pentru IMM-uri?
Da, firma respectivă poate accesa sprijin financiar din fonduri nerambursabile.
12. Cum se poate renunța la micrograntul deja încasat pe un SRL?
Pentru a renunța la banii încasați, se depune cerere de renunțare la AIMMAIPE, iar aceasta va demara procedurile de retur.
13. Obligativitatea de informare publică despre accesarea / utilizarea fondurilor este obligatorie în cazul microgranturilor?
Nu, obligativitatea de informare nu există în cadrul microgranturilor (Măsura 1).
14. Care sunt criteriile de selecție pentru finanțarea proiectelor de investiții aferente Măsurii 3?
Calculul RIR implică indicatorii de cash-flow previzionat și valoarea totală a investiției. Indicatorii de cashflow sunt editabili și introduși de beneficiar. Calculul se realizează automat din platforma de aplicare, iar scorurile se bazează pe următoarele considerente:
A. Criterii de evaluare a rentabilității proiectelor de investiții (RIR), cumulând un maxim de 25 puncte, repartizați astfel:
Indicatori tehnico-economici:
RIR: < 5% – 25 puncte
RIR: ≥ 5,00% și < 7,5% – 15 puncte
RIR: ≥ 7,50% – 10 puncte
B1. Criterii privind cofinanțarea proiectelor de investiții, cumulând maximum 35 puncte, astfel:
peste 35% – 35 puncte
≥ 25% și < 35% – 30 puncte
≥ 20% și < 25% – 20 puncte
> 15% și < 20% – 10 puncte
B2. Pentru regiunea București-Ilfov, criteriile privind cofinanțarea proiectelor de investiții, cumulând maximum 35 puncte, se calculează după cum urmează:
peste 45% – 35 puncte
≥ 40% și < 45% – 30 puncte
≥ 35% și < 40% – 20 puncte
> 30% și < 35% – 10 puncte
C. Raportul dintre cuantumul grantului solicitat și profitul operațional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare – 30 puncte
≤ 3 – 30 puncte
> 3 și ≤ 4 – 15 puncte
> 4 – 5 puncte
* În cazul în care aplicantul nu a înregistrat profit operațional în anul fiscal anterior, va fi punctat cu zero puncte.
D. Apartenența domeniului de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) – 10 puncte
Sold negativ – 10 puncte
Sold pozitiv – 0 puncte… Mai multe detalii aici.