Asociatia Oraselor cere Guvernului sa inteleaga nevoile comunitatilor locale si sa gaseasca solutii pentru finantarea acestora

Asociaţia-Oraşelor-300x214.jpg

Asociatia Oraselor din Romania (AOR), reprezentanta a oraselor mici si mijlocii, cere Guvernului sa inteleaga nevoile reale ale comunitatilor locale si sa gaseasca, impreuna cu structurile asociative ale comunelor, oraselor si municipiilor, solutii pentru finantarea acestora.

„Ne delimitam strict de prevederile din propunerea de lege de buget pentru anul 2019 privind alocarea financiara a unitatilor administrativ-teritoriale facuta de actualul Guvern, autonomia locala si capacitatea de dezvoltare a unitatilor administrativ-teritoriale fiind puternic afectata de propunerile facute zilele acestea de catre membrii Executivului. Asociatia Oraselor din Romania face apel la ratiune si echilibru, cerand Guvernului Romaniei sa inteleaga nevoile reale ale comunitatilor locale si sa gaseasca, impreuna cu structurile asociative ale comunelor, oraselor si municipiilor, solutii pentru finantarea acestora”, se arata intr-un comunicat al AOR.

Asociatia solicita “imperios” Ministerului Finantelor Publice si Guvernului sa respecte angajamentele din cadrul programului de Guvernare 2018-2020, conform carora impozitul pe venit si impozitul din pensii ar trebui sa revina integral bugetelor administratiilor publice locale, incepand cu 1 ianuarie 2019.

Potrivit aceleiasi surse, capitolul „Administratie publica. Politici regionale” din programul de guvernare prevede ca repartizarea catre bugetele unitatilor administrativ-teritoriale ar trebui sa se realizeze astfel: 60% la bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea platitorii de impozit pe venit; 20% la bugetul local al judetului; 20% intr-un cont distinct, deschis pe seama directiei generale regionale a finantelor publice/administratiile judetene ale finantelor publice la trezoreria municipiului resedinta de judet, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor.

„In cadrul mecanismului folosit pentru echilibrarea bugetelor locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, prin care se completeaza veniturile proprii in vederea asigurarii unui buget minim de functionare, stabilirea sumei pe locuitor sa se faca tinand cont de faptul ca aproape toate unitatile din mediul urban organizeaza si asigura functionarea unor servicii publice de diversitate, marime si complexitate sporite, care deservesc, pe langa locuitorii acestor UAT-uri, si locuitorii din comunele invecinate”, precizeaza AOR.

Asociatia sustine, de asemenea, ca sumele pe locuitor care se vor lua in calcul la asigurarea bugetului minim de functionare pentru anul 2019 sa fie: 850 lei/locuitor pentru unitati administrativ-teritoriale care au statut de comuna, 1.000 lei/locuitor pentru unitati administrativ-teritoriale care au statut de oras sau municipiu, altele decat municipiile resedinta de judet, 1.150 lei/locuitor pentru unitati administrativ-teritoriale care au statut de resedinta de judet.

AOR propune ca pentru comune, orase, municipii si judete sa fie stabilite ca nivel minim al bugetelor de functionare urmatoarele valori: 2.000.000 lei pentru comune cu pana in 5.000 de locuitori; 5.000.000 lei pentru comune cu un numar mai mare de 5.000 locuitori; 8.000.000 lei pentru orasele cu un numar mai mic de 10.000 de locuitori; 15.000.000 lei pentru orasele si municipiile care nu sunt resedinta de judet, cu un numar intre 10.001 locuitori si 20.000 locuitori; 30.000.000 lei pentru orasele si municipiile care nu sunt resedinta de judet, cu un numar intre 20.001 locuitori si 50.000 locuitori; 40.000.000 lei pentru municipiile care nu sunt resedinta de judet, cu un numar mai mare de 50.000 locuitori; 60.000.000 lei pentru municipiile resedinte de judet; 90.000.000 lei pentru judete.

AOR solicita excluderea „oricarei abordari eronate” a sumelor considerate excedent la sfarsitul anilor anteriori, „intrucat cea mai mare parte a sumelor denumite astfel in legea bugetului de stat pe 2018 au reprezentat credite bugetare neutilizate din motive obiective”. Asociatia propune si constituirea in cadrul bugetului de stat a unui fond special din care sa fie sustinuta cofinantarea proiectelor cu finantare din fonduri europene si a unui mecanism de atribuire a acestor sume catre unitatile administrativ-teritoriale.

Sursa: Administratie.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top