Comisia a lansat dezbaterea privind reformarea procesului decizional in anumite domenii ale politicii fiscale a UE

04-bani-shutterstock-38-605x.jpg

Comunicarea publicata astazi propune o foaie de parcurs pentru trecerea progresiva si orientata la votul cu majoritate calificata (VMC) in cadrul procedurii legislative ordinare in anumite domenii ale politicii fiscale comune a UE, precum este deja cazul pentru majoritatea altor domenii de politica ale UE. Aceasta posibilitate este prevazuta de tratatele UE.

In cadrul votului cu majoritate calificata, statele membre ar fi in masura sa ajunga la compromisuri mai rapide, mai eficace si mai democratice in materie de fiscalitate, valorificand intregul potential al acestui domeniu de politica. De asemenea, in cadrul procedurii legislative ordinare, deciziile fiscale ar beneficia de contributii concrete din partea Parlamentului European, asigurandu-se astfel o mai buna reprezentativitate a opiniilor cetatenilor si o responsabilitate crescuta.

Comisia nu propune nicio modificare a competentelor UE in domeniul fiscal sau a drepturilor statelor membre de a stabili dupa cum considera de cuviinta cotele de impozitare a persoanelor fizice sau a intreprinderilor. in schimb, scopul este de a permite statelor membre sa isi exercite mai eficient suveranitatea deja partajata, astfel incat provocarile comune sa poata fi abordate mai rapid.

Presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, care a solicitat in recentul sau discurs privind starea Uniunii trecerea la votul cu majoritate calificata in domeniul fiscal, a declarat: „Economiile noastre din ce in ce mai globalizate au nevoie de sisteme fiscale moderne si ambitioase. Raman in continuare un sustinator ferm al trecerii la votul cu majoritate calificata si la un rol mai important al Parlamentului European privind viitorul comun al impozitarii in Uniunea noastra.”

Comisarul pentru afaceri economice si financiare, impozitare si vama, Pierre Moscovici, a declarat: „UE a avut un rol in politica fiscala inca de la originile Comunitatii, in urma cu sase decenii. Cu toate acestea, daca in anii 1950 unanimitatea celor sase state membre avea un sens in acest domeniu, in prezent ea nu mai este justificata. Regula unanimitatii in domeniul fiscal pare din ce in ce mai mult a fi anacronica din punct de vedere politic, problematica din punct de vedere juridic si contraproductiva din punct de vedere economic. stiu foarte bine cat de sensibil este acest aspect, dar nu inseamna ca nu putem discuta pe aceasta tema. Asadar, sa lansam dezbaterea chiar astazi.”

Din pricina regulii unanimitatii, unele propuneri-cheie in materie de crestere, competitivitate si echitate fiscala in cadrul pietei unice au fost blocate timp de mai multi ani. in acelasi timp, pana in prezent, Parlamentul European, ales in mod democratic, a avut doar un rol consultativ in procesul decizional.

Abordarea prezentata astazi ar insufla un nou dinamism si ar revitaliza procesul decizional in acest domeniu, intr-un moment in care viitorul impozitarii a devenit o problema arzatoare pentru comunitatea internationala. Depasirea dificultatilor inerente cadrului actual ar consolida reputatia UE de lider mondial in elaborarea de solutii realiste la provocarile in materie de politica fiscala din secolul 21.

Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene in Romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.