Oricine a calatorit cu avionul a cunoscut si aura aceea deosebita, trezita de decorurile elegante si moderne, luminile calde din mediul ambiental, eleganta personalului, zumzetul linistit al motoarelor, cateringul divers si atent prezentat. Senzatia generala a pasagerilor, zburand printre nori, vazand minunate peisaje, este ca se gasesc intr-o lume ireala, ca traiesc un vis minunat.
Este cat se poate de real si nu visati !! Tot ansamblul acesta se numeste “in-flight services” in “lumea airlines”. Nici nu va inchipuiti cata energie, eforturi si atentie se acorda acestor aspecte, cate pagini de proceduri acopera, ce training complicat presupune pentru echipajele de pe punte si agentii de la sol.
Poate va intrebati de ce in trecut ( anii 70´ si 80´) calatoria cu avionul era ceva mult mai special decat in zilele noastre. De ce oare companiile aeriene se intreceau in a oferi cele mai alese mancaruri la bord, in schimb calatoria cu avionul era mult mai scumpa ? De ce platim totusi atat de multi bani astazi si ne confruntam cu intarzieri, bagaje ratacite, conexiuni pierdute ? Sau dimpotriva, platim in aparenta mai putin, dar ni se ascund celelalte taxe, de la taxa de bagaj, la pretul unei sticle de apa la bord, de la taxa de check-in pana la riscul de a ramine abandonat pe un aeroport oarecare in cazul situatiilor operationale mai complicate….
Unele raspunsuri la o parte dintre intrebarile de mai sus le vom gasi impreuna in cele ce urmeaza. Caci ne-am propus in materialul de fata sa explicam in mai multe episoade, rolul si influenta legislatiei din domeniul transporturilor aeriene in Europa si in domeniul transportului de pasageri, apoi sa aruncam o privire la ceea ce se intimpla in “airline market” ca dupa aceea sa vedem efectiv ce se intimpla in “intimitatea” unei linii aeriene si problemele cu care se confrunta, incheind cu unele comparatii intre modelele de organizare si functionare ale operatorilor aerieni contemporani, privind din perspectiva publicului larg dar si a cunoscatorilor din domeniu.