Suntem cu totii deacord – dorim dezvoltare. Dar cum facem, in ce directie, ce obiective stabilim, in ce termeni, si cit ne costa ? Iata citeva intrebari pe care si le pun cei care simt nevoia sa vada perspectiva, cei care sunt constienti de riscurile stagnarii, deschisi la noi provacari ale viitorului.
Planificarea dezvoltarii, proiectarea viitorului, presupune studii, analize, statistici, estimari, reevaluari, stabilire de criterii, misiuni, valori si obiective. Dezvoltarea presupune reorientare, restructurare, schimbari, care au nevoie de cresterea resurselor, realizare de investitii, diversificarea si largirea surselor de finantare etc.
Ca sa se dezvolte, o tara, trebuie sa se dezvolte entitatile productive, invatamantul, administratia, IMM-uri si chiar si indivizii. Dezvoltarea ar trebui stimulata la nivel national, local etc., si incepe de jos pina sus. In stadiul actual avem fonduri structurale si nationale, care stimuleaza dezvoltarea si reprezinta o premiza buna pentru viitor.
Sprijinirea dezvoltarii IMM-urilor – o tema actuala, sunt fonduri alocate, si undeva in pachetele informative este spefcificat ca, proiectele pot fi eligibile daca fac parte din proiecte mai mari sau strategii de dezvoltare ale solicitantului. Aceasta presupune ca solicitantul cere sprijinul acestor fonduri pentru a pune in aplicare o strategie pe care a construit-o, cu alte cuvinte stie in ce directie se va dezvolta, pentru ce, cit si cind are nevoie de fonduri, are o perspectiva clara in contextul economic. Fiecare proiect realizat reprezinte o caramida in dezvoltarea firmei si societatii.
Realitatea este ca microintreprinderi nu construiesc strategii de dezvoltare. Motivele sunt diferite, lipsa de cultura, de cunostinte in PM, de resurse si fonduri necesare – vedere limitata la nivelul supravietuirii. Consultanta in acest domeniu este scumpa pentru ei si increderea ca pot beneficia de sprijin pe aceasta directie este mica. Multe formalitati si des se intampla ca unii consultanti cauta beneficiari ca sa consuma fondurile alocate si nu invers. S-a creat deja o piata care a stabilit regurile ei. Fiecare dintre acesti consultanti pretinde, garanteaza succes in accesarea fondurilor si are pretul lui dupa nume, concurenta intr-un cerc strans, recomandari directionate, trafic, etc.
Este o perioada tranzitorie, de criza. Unele afaceri merg cu frane sau cad, pentru cei mici pericolul de faliment este la ordinea zilei. In acest moment cred ca trebuie sa ne gandim serios la viitor, sa ne apucam de planuri si de proiecte. Daca n-am facuto pina acum, fiindca nu stiam, este momentul sa facem un efort, sa ne instruim rapid, ca sa intelegem si sa putem face planuri de dezvoltare. Aceasta dezvoltare a noastra proprie este o necesitate urgenta si este singura cale a succesului in depasirea periodei pe care traim cu toti – sa invatam din mers.
Demi Perparim