EENergy – Energie pentru IMM-ul tău

eenergy-1.jpg

Proiectul EENergy, finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Enterprise Europe Network, sprijină IMM-urile să desfășoare activități care vor duce la îmbunătățirea eficienței lor energetice. Un total de 9 milioane de euro va fi oferit către 900 de IMM-uri din țările participante, permițându-le să își crească reziliența la fluctuațiile prețurilor la energie și la perturbațiile lanțului de aprovizionare cu energie, în timp ce își cresc nivelul de sustenabilitate și își reduc impactul asupra mediului.

Calendarul de selecție

  • 2 Februarie 2024 – Deschiderea apelului de selecție
  • 15 Mai 2024 – Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor în cadrul platformei https://eenergy.grantplatform.com/ 
  • 15 Mai 2024 – Comunicarea rezultatelor verificării cu privire la eligibilitatea aplicanților
  • 30 Mai 2024 – Comunicarea rezultatelor selecției
  • 15 Iulie 2024 – Semnarea contractelor de finanțare

Solicitanți eligibili: IMM-uri conform Regulamentului Comisiei Europene 2003/361/EC12 care îndeplinesc cumulativ următoarele cerințe:

  • Întreprinderea trebuie să fie înființată înainte de 01.01.2023
  • Întreprinderea nu se află în dificultate financiară, faliment, în proces de lichidare, nu are afacerile administrate de instanțele judecătorești sau orice situație similară conform Regulamentului Comisiei Nr. 651/2014, art. 2.18.
  • Întreprinderea nu este exclusă de la posibilitatea de a obține finanțare UE în conformitate cu prevederile legislației naționale și cea a UE sau printr-o decizie a autorității naționale sau a UE.
  • A completat integral formularul de cerere.
  • Aste de acord să furnizeze informații pentru colectarea datelor ulterioare pentru a sprijini evaluarea impactului.

Cheltuieli eligibile

Sprijinul financiar de până la 10.000 EUR va fi alocat beneficiarilor selectați. Fondurile vor fi utilizate pentru implementarea acțiunilor care au ca rezultat îmbunătățirea eficienței energetice. Scopul contractual al activităților este de a obține o reducere a energiei cu 5%. Aceste acțiuni trebuie să se încadreze în una sau mai multe dintre următoarele trei categorii:

A. Investiții: Această categorie acoperă implementarea, achiziționarea, cumpărarea și/sau instalarea de software, hardware, echipamente sau alte tehnologii noi. Câteva exemple includ:

  • Contribuții la achiziționarea și instalarea de sisteme de energie regenerabilă precum panouri solare, turbine eoliene, invertoare, sisteme de stocare sau orice alt echipament relevant.
  •  Implementarea unui software de optimizare/gestionare a energiei pe o linie de productie.
  • Inlocuirea unui cazan vechi cu unul modern folosind tehnologii mai eficiente.
  • Înlocuirea unităților de alimentare învechite cu unele moderne și eficiente.

B. Consultanță: Această categorie acoperă serviciile de consiliere și consultanță legate de identificare și implementarea de îmbunătățiri ale eficienței energetice, precum și audituri energetice. Câteva exemple includ:

  • Efectuarea unei analize detaliate a nevoilor pentru IMM-ul beneficiar și definirea unei foi de parcurs de investiții detaliate pentru îmbunătățirea eficienței energetice.
  • Efectuarea unei consultări tehnice pentru identificarea domeniilor de îmbunătățire a eficienței energetice și tehnologii adecvate de pe piață.
  • Efectuarea unui audit energetic.

C. Abilități și formare: această categorie acoperă accesul la traininguri, cursuri și programe pentru educarea şi perfecţionarea angajaţilor în teme de eficienţă energetică. Câteva exemple specifice includ:

  • Instruire pentru angajați cu privire la cele mai bune practici, aspecte de reglementare și comportament cu privire la de eficiența energetică.
  • Calificarea angajaților pentru a deveni auditori energetici certificați.
  • Training pe tehnologii de eficienta energetica, instrumente digitale pentru analiza energetica.
  • Este posibilă o combinație a activităților din cele trei tipuri, cu bugete globale mai mari de 10.000 EUR, dar finanțarea totală a granturilor care va fi furnizată nu va depăși 10.000 EUR per IMM. Prin urmare, un IMM poate solicita finanțarea 100% a unei activități cu un buget de până la 10.000 EUR sau poate propune o activitate mai mare cu un buget mai mare, care urmează să fie cofinanțat din surse private alternative.

Procesul de selecție

Toate cererile EENergy trebuie făcute și procesate prin intermediul platformei dedicate de gestionare a granturilor EENergy Good Grants. Platforma poate fi accesată prin intermediul acestui link: https://eenergy.grantplatform.com/

Aplicanții interesați trebuie să:

  • Se înregistreze cu o adresă de email validă
  • Odată ce înregistrarea este finalizată, solicitanții vor avea acces la formularul de cerere. Solicitanții trebuie să completeze formularul de cerere, inclusiv toate declarațiile necesare și să depună cererea prin intermediul platformei.
  • După confirmarea de către consilierul de sustenabilitate, solicitanții vor primi confirmarea că cererea lor a fost primită cu succes și un e-mail de confirmare suplimentar odată ce consilierul a oferit autorizația de a trece la următoarea etapă a procesului de evaluare.
  • IMM-urile selectate drept beneficiari finanțați vor intra în faza de gestionare a contractului.
  • IMM-urile eligibile (independente de selecția de finanțare) vor fi recontactate pentru a furniza informații suplimentare cu privire la consumul lor de energie

Toate cererile care sunt considerate eligibile vor face obiectul unui proces de selecție prin care vor fi selectați beneficiarul finanțat și IMM-urile beneficiare obișnuite. Pentru selecție va fi utilizată o randomizare stratificată, pe baza unui grup eligibil care să reflecte următoarele caracteristici (la un nivel cât mai mare pe cât posibil):

  • Cel puțin 20% dintre beneficiari sunt activi în industrii intensive în energie.
  • În mod ideal, cel puțin 2% dintre beneficiari sunt selectați din fiecare dintre cele 39 de țări eligibile (corespunzând la cel puțin 18 IMM-uri pe țară).
  • În mod ideal, cel puțin 50% dintre beneficiari vor întreprinde inovarea proceselor de afaceri legate de adoptarea tehnologică ca parte a planului lor de acțiune.
  • În mod ideal, cel puțin 25% dintre beneficiari își vor îmbunătăți abilitățile digitale ca parte a planului lor de acțiune.
  • În mod ideal, cel puțin 50% dintre beneficiari vor spori sustenabilitatea afacerii lor generale model ca parte a planului lor de acțiune.

Informații cu privire la plăți

Datorită numărului mare de beneficiari finanțați (900+), procesarea plăților de granturi va avea loc în perioadele de raportare predefinite, corespunzătoare perioadelor de colectare a datelor suplimentare. Pentru fiecare perioadă de raportare, va exista o dată limită pentru trimiterea datelor privind energia și a dovezii cheltuielilor. Informațiile de raportare trimise după această dată limită nu vor fi procesate împreună cu grupul corespunzător de plăți și trebuie trimise din nou pentru perioada de raportare următoare. Timpurile perioadelor de raportare și ale plăților sunt următoarele:

  • Perioada de raportare 1 se deschide: 1 ianuarie
  • Data limită pentru Perioada de raportare 1: 31 ianuarie 2025
  • Plata 1 procesată până la 28 februarie 2025*
  • Fereastra de raportare 2 se deschide: 1 iulie
  • Data limită pentru Fereastra de raportare 2: 31 iulie 2025
  • Plata 2 procesată până la 31 august 2025

Costuri neeligibile

Fondurile furnizate de către EENergy trebuie utilizate exclusiv pentru activitățile stabilite în cererea de finanțare, pentru achiziționarea/plata echipamentelor/serviciilor/cursurilor furnizate de terți externi. În scopul evitării dubiilor, este furnizată aici o listă non-exhaustivă a costurilor neeligibile:

  1. Orice costuri interne ale companiei, inclusiv:
  • Salarii și remunerații
  • Bunuri și servicii facturate intern
  • Costurile beneficiarului asociate implementării activităților sau colectării datelor în scopuri de raportare
  • Costuri generale
  • Taxe pe operațiunile companiei (de exemplu, impozitul pe profit)
  1. Taxe externe (de exemplu, TVA)
  2. Deprecierea echipamentelor nu poate fi inclusă în bugetul activității
  3. Costuri de călătorie
  4. Participarea la conferințe sau târguri

Aplică aici pentru verificarea eligibilității și pentru a primi informații suplimentare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top