Elemente legislative in transporturile aeriene – partea I.e

Important de retinut aici este faptul ca pina atunci, nimeni nu se mai confruntase cu terorismul global. Amploarea faptei in sine, implicatiile juridice multiple datorita nationalitatilor diverse ale ostatecilor, aeronavelor, teritoriilor tarilor faceau ca planul de masuri de raspuns sa intarzie fata de reactiile mult in avans ale raufacatorilor. In acele zile de cosmar, oamenii au privit la televizor marea de flacari care inghiteau fuselajele aeronavelor incendiate in desert si parea ca nimic nu mai este sigur pe lume.

Numeroase alte fapte de aceeasi natura dar de mai mica amploare au mai avut loc pina in 1977 cind zborul Lufthansa 181 cu plecare din Palma de Mallorca a fost deturnat in Bonn – Germania. De data aceasta fortele speciale de interventie germane si britanice au luat cu asalt aeronava, au eliminat insurgentii si au eliberat ostatecii. Desi a fost o actiune riscanta din numeroase puncte de vedere, era un semnal extrem de puternic dat organizatiilor de tip terorist din toata lumea.

Nu se poate vorbi de o incetare a actelor ilicite orientate asupra aviatiei civile, desigur, ci de o intensificare a acestora, marturie stind tragedia de la Lockerbie – Scotia din 1989, si fireste, cel mai cutremurator eveniment al anilor nostri, atacurile de la 11 septembrie 2001 asupra Statelor Unite. Dar trebuie remarcat aici ca ceea ce a urmat dupa primele raspunsuri cu forta armata ale statelor atacate si care aveau jurisdictie urmare a nationalitatii aeronavelor, ostatecilor sau teritoriului (cazul Marsiliei in 1994 zborul Air France 8969) a constat in rafinarea metodelor de introducere a armelor sau obiectelor amenintatoare la bord, urmare a breselor de securitate din sistemele aeroportuare, organizatiile de tip terorist fiind mai inventive decat autoritatile si de aceasta data. Insa, responsabilitatile, planurile de actiune, coerenta decizionala si unitatea de vointa politica au prins contur si se aplica in realitate, ca urmare a deciziilor comune adoptate prin Conventiile mai sus mentionate, precum si prin practicile recomandate ale Anexei 17 ICAO.

Dincolo de aceste aspecte controversate, discutate, dezbatute politic, mediatizate intens in mod public sau doar in cadru restrans in cercurile de experti, aeronautica civila mondiala a cunoscut un puternic ritm de dezvoltare ramanand totusi cel mai sigur mod de transport, in ciuda tuturor evenimentelor. Pe de o parte aceasta afirmatie este sustinuta de statisticile mondiale de trafic aerian, daca se ia in considerare faptul ca la fiecare 300 secunde 5000 de avioane sunt pe cer si survoleaza vecinatati ale celor mai mari orase. Aceasta este justificat de faptul ca nevoia noastra, ca civilizatie, de serviciile transporturilor aeriene este mai puternica decit orice minte bolnava si ca vietile noastre, ale oamenilor obisnuiti, isi vor urma cursul neabatute, fiind in final mai puternici.

George Zaharia

George Zaharia

Nascut in anul 1968, autorul a cunoscut o evolutie profesionala mai degraba surprinzatoare decat atent planificata, in sensul contemporan familial. Credem insa ca acesta este cazul a tot mai numerosi cititori, tinand cont de multiplele schimbari din vietile noastre, reformele educationale din tara noastra si restructurarile sectoarelor economice. Debutand ca un simplu muncitor in fabrica (1987) la varsta de 18 ani, un an mai tarziu Dl George Zaharia devenea membru intr-un colectiv de cercetare-proiectare, avansand in grad, pe masura ce era si student in cadrul Politehnicii. Anul 1989 a adus in vietile tuturor schimbari importante, iar in cazul de fata, a dus la schimbarea locului de munca si transferul in cadrul transporturilor feroviare. Absolvind Facultatea de Economie, sectia Management in anul 1998, urmeaza incadrarea in R.A. Aeroportul Iasi, unde ceva timp mai tarziu ocupa functia de coordonator al serviciilor operationale aeroportuare iar ulterior functia de director adjunct. In prezent, autorul este reprezentantul companiei Austrian Airlines in Iasi. In toti anii de cand a lucrat in aviatie, autorul, a participat si coordonat un mare numar de proiecte de dezvoltare in domeniul transporturilor aeriene, pornind de la promovarea serviciilor de transport aerian sau modernizarea activitatilor operationale pana la proiecte de finantare europeana pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

0 Replies to “Elemente legislative in transporturile aeriene – partea I.e”

  1. Isabela Mihaila spune:

    Materialul este o excelenta sursa de cunoastere pentru cei interesati dar si pentru iubitorii de aviatie.
    Mult spor la scris in continuare!

Dă-i un răspuns lui Isabela Mihaila Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top