Orase fara frontiere

 

Oamenii care traiesc aproape de frontiera, nu au asteptat piata unica, inainte de comercializarea cu cealalta parte, atunci cand situatia a fost favorabila. Acesta este cazul in tara Bascilor pe partea spaniola si franceza, unde o cultura comuna a incurajat fluxurile transfrontaliere in ambele directii de-o parte si de alta a Raului Bidasoa din Golful Txingudi.

Programul INTERREG II a fost acolo pentru a sprijini initiativele care necesita nevoi profunde.

Astazi, Raul Bidasoa nu mai este o frontiera. Acum este cu adevarat ceea ce natura i-a destinat sa fie: un mijloc de comunicare pentru zona Hendaye, Irun si Hondarribia. Deja in 1993, actiuni comune i-au adus impreuna cei care traiesc pe malurile opuse, pentru prima oara in afara oricarui cadru oficial.

Un maxi-taxi pe apa si pe uscat a fost organizat pentru a usura calatoria pentru oameni si marfuri. O publicatie anuala trilingva, a fost lansata, prezentand activitatile culturale si sportive din zona. Domeniile de cooperare au fost multe, si in 1995 cele trei orase au decis sa creeze o structura comuna juridica de lucru intr-un adevarat cadru intermunicipal.

Semnarea Tratatului de la Bayonne in 1995 a facut posibila crearea de Eurodistrictului Bidasoa-Txingudi, sub forma unui „consortiu”, o structura juridica guvernata de legislatia spaniola.

De atunci, numarul de initiative a crescut. Evenimentele si activitatile sunt organizate in fiecare an, in timpul celui de-al doilea week-end din octombrie, inregistrand o crestere a succesului.

Intre competitii sportive, expozitii de arta si de „floare”, sansele de a merge pentru a vedea ce se intampla „pe cealalta parte” sunt destul de ridicate. In Hendaye, un laborator de limba spaniola permite rezidentilor sa-si imbunatateasca franceza. Cursuri de basca si spaniola sunt, de asemenea, organizate.

Doua proiecte majore au fost puse in aplicare, Planul Local de Locuinte (PLH) si actiuni de regenerare economica si sociala pe ambele maluri ale Bidasoa: renovarea de locuinte in Irun si revitalizarea centrelor istorice din Hondarribia si Hendaye.

Ca si aeroportul, care nu mai este utilizat de la deschiderea frontierelor, este transformat, treptat, intr-o zona industriala, o data cu sosirea firmelor franceze si spaniole. De exemplu, in prezent, adaposteste o tipografie, o cooperativa de mobilier de birou si o fabrica de productie a capacelor pentru sticle.

Diputacion Foral de Guipuzcoa si Districtul Bayonne-Anglet-Biarritz au inceput, de asemenea, imensa dezvoltare urbana, ce se intinde 50 km intre Bayonne si San Sebastian.

Aceste aglomerari urbane sunt de aproximativ 600 000 de locuitori au anumite nevoi atunci cand este vorba de structurarea zonei. Proiectul include si infiintarea unui Observator transfrontalier care va veni cu propuneri in acest domeniu.

Cost total: 2 484 919 euro
Contributia UE: 1 079 339 euro

Contact
Prefecture de la Region Midi-Pyrenees
Coordination du programme INTERREG France-Espagne
Secretariat general aux Affaires regionales,
F – 31500 , Toulouse
France
Tel.: +33 5 34 45 34 45
Fax: +33 5 34 45 33 05
E-Mail: [email protected]

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top