Siguranta maritima este treaba tuturor

 

In trecut se credea ca siguranta maritima era doar o chestiune de politica internationala. Pata de ulei cauzata de naufragiul tancului petrolier Erika in decembrie 1999 (cand 10.000 tone de combustibil s-au scurs in ocean de-a lungul coastei Brittany) a modificat aceasta impresie, aratand ca numai un parteneriat, cu toate partile preocupate de siguranta maritima, ar putea aduce o schimbare.

Dezastrul ecologic cauzat de Prestige pe coasta Galica din noiembrie 2002 a intarit aceasta convingere: ganditi-va la rolul jucat de barcile de pescuit in curatarea uleiului din mare si mobilizarea voluntarilor pentru curatarea coastei.

Coordonarea actiunilor

Aceasta abordare pe baza de parteneriat abordeaza necesita clarificarea rolului fiecarui partener (organizatii internationale, state, colective regionale, autoritati portuare, etc), impartasind sarcinile si stabilirea mecanismului de coordonare.

O ideea exacta asupra aptitudinilor fiecarei parti implicate este necesara pentru a arata cat de bine pot lucra impreuna si sa stabileasca obiectivele potrivite pentru fiecare. Fara o astfel de analiza preliminara, riscul ca doua persoana sa faca acelasi lucru, confuzia si dispersarea eforturilor ar impiedica un progres significant in stabilirea sigurantei maritime eficiente.

Aceasta a fost prezentarea pentru misiunea de evaluare realizata de comitetul de evaluare al programului INTERREG IIIB „Spatiul Atlanticului” din 2004. El a adus impreuna experti despre fiecare zona maritima din Uniunea Europeana (Marea Baltica, Marea Nordului, Atlantic, Mediteraneana, Marea Neagra si insulele) precum si specialisti in cooperare si reprezentivitatea directoratului general a Comisiei Europene: regionala, politica, de mediu, cercetare si transport.

Perfectionarea tehnologiei existente

Cu intentia de a optimizare complementaritarea dintre diferiti parteneri, un numar de resurse au fost utilizate: ex: sa se faca uz de misiunile Agentiei Europene de Mediu; si sa se ia in considerare prioritatile de lucru a diferitelor prioritati ale conventiilor regionale (HELCOM, OSPAR1) in cazul luptei impotriva poluarii.

O atentie distincta trebuie concentrata pe constituirea de parteneriate: a fost subliniat ca proiectele de cooperare in siguranta maritima necesita o asociere mai stransa intre autoritatile portuare si industria petroliera, si intitutiile de cercetare si laboratoarele universitare ar trebui sa fie mai deschise la siguranta profesionala.

O „filozifie de actiune” poate fi derivata: cooperarea ar trebui sa se axeze mai mult pe actiuni de prevenire si restaurare decat pe lupta impotriva poluarii accidentale. De asemenea, prioritatea ar trebui acordata proiectelor in care exista politici paralele si complementare, in timp ce furnizeaza o zona pentru experimentarea si cercetarea de noi solutii.

Rezultate

Misiunea a determinat aparitia unei liste de aspecte privind cooperarea asupra careia trebuie sa se axeze, referitoare la siguranta maritima, in perioada programelor fondurilor structurale, 2007-2013. 11 proiecte structurale au fost identificate, incluzand: proiecte specifice pentru o anumita zona (ex: conditiile de navigare in timpul iernii din Marea Baltica); proiectele comune tuturor zonelor (tehnici de curatare a plajelor si managementul deseurilor, sprijinirea oceanografiei aplicate); schimburile de experienta derivate din situatii reale.

Cost total: 85,000 euro
Contributia UE: 76,117 euro

Contact
Conseil Regional Poitou-Charentes – Direction Europe et Cooperations
a/s Ronan McAdam
15, rue de l’Ancienne Comedie
BP 575
F-86021, Poitiers CEDEX
France
Ronan, McAdam
Tel.: +33 5 49 55 82 90
Fax: +33 5 49 55 82 55
E-Mail: [email protected]

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top