Facilitarea derularii actiunilor din cadrul FEADR si FEP

Dezideratul accelerării absorbţiei sumelor alocate prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi Fondul European pentru Pescuit (FEP) a determinat decizia completării şi modificării legislaţiei actuale care să asigure eficient reorganizarea Autorităţii de Management pentru Programului Operaţional de Pescuit (AMPOP). Concret, în urma adoptării OUG nr. 15/ 26.08.2009, respectiva autoritate se transferă din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură (ANPA) la MAPDR, ca „Direcţia generală Autoritatea de Management – POP”.
În spaţiul instituţional românesc, odată cu restructurarea AMPOP avem de-a face şi cu un proces îndelungat şi laborios de emitere a procedurilor specifice de lucru. Recomandările primite din partea autorităţilor de audit – naţionale şi ale CE, dar şi alţi factori determină urgentarea acestora. Între factorii în cauză îi amintim pe următorii: Complexitatea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 (PNDR) şi a POP, existenţa documentelor programatice care reglementează modalitatea de funcţionare a FEADR şi FEP, elementele de diversitate existente între cele două programe de care trebuie ţinut cont şi cerinţele de acreditare. Respectivele cerinţe, impuse de PNDR, constau (şi) în asigurarea separării fluxurilor pe cele două fonduri în mod distinct etc.
Procesul de implementare a POP 2007-2013 a presupus încheierea Acordului cadru de colaborare între ANPA, în calitate de Autoritate de Management pentru POP, şi APDRP, în calitate de Autoritate de Plată pentru POP.
Declarativ, doar obţinerea unui randament crescut de absorbţie a fondurilor comunitare impune transferul funcţiilor de gestionare a FEP din sfera de responsabilitate a APDRP în sfera MAPDR. Actul normativ sus menţionat stipulează modificarea art. 1  alin. (2), art. 3 alineatele (1) şi (2) litera b), art. 5 alineatele (1) şi (3), precum şi abrogarea art. 6 privind exercitarea funcţiilor de implementare şi de plată pentru gestionarea FEP din OUG nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea APDRP, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD.
Prin intermediul acestei redistribuiri a exercitării funcţiilor pentru implementarea FEP se urmăreşte eficientizarea în cadrul derulării FEP şi creşterea gradului de absorbţie în cadrul ambelor fonduri. Astfel, prin fluidizarea activităţilor, simplificarea procedurilor, scurtarea termenelor de procesare a cererilor de finanţare şi de plată se aşteaptă efecte favorabile maxime.
Ca urmare a publicării în data de 31.07.2009 a Regulamentului (CE) nr. 691/2009 al Comisiei din 30 iulie 2009 privind acordarea de avansuri, începînd cu data de 16 octombrie 2009 s-a impus modificarea unor prevederi regăsite la art. 10 din OUG nr. 74/2009. Precizăm că este vorba despre problematica avansurilor privitoare la: prima pentru produsele lactate şi plăţile suplimentare, plăţile pe suprafaţă pentru culturile arabile şi plăţile directe, schema de plată unică, plata specifică pentru culturile de orez, prima pentru plantele proteaginoase, primele pentru sectoarele ovinelor şi caprinelor, plăţile pentru carnea de vită şi mînzat, schema de plată unică pe suprafaţă.
Explicaţia privind modificarea constă în aceea că nu se mai justifică constituirea scrisorii de garanţie bancară sau a depozitului în numerar în vederea garantării avansului acordat. Aceste avansuri se acordă numai după finalizarea verificării condiţiilor de eligibilitate şi emiterea deciziilor de plată.
Menţionăm că plata în avans către beneficiarii privaţi ai schemei de plata unică pe suprafaţă se va acorda în condiţiile în care s-a finalizat verificarea condiţiilor de eligibilitate, în temeiul articolului 20 coroborat cu art. 29 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori.
Toate acestea fac ca de acum înainte fermierii să beneficieze de plăţile cuvenite înainte de termenul de efectuare a plăţii, prevăzut de art. 29 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, care începe la data de 1 decembrie a anului în care acesta a depus cererea de plată unică pe suprafaţă.
La o primă citire, putem prezuma că actul normativ la care ne-am referit (OUG nr. 15/ 26.08.2009) este menit să faciliteze derularea acţiunilor din cadrul FEADR, FEP, precum şi SAPARD, să prevină neatingerea obiectivelor specifice în timp util şi retragerea autorizărilor comunitare date instituţiilor de specialitate. Nu mai puţin important este faptul că au fost abrogate şi unele prevederi care nu mai corespundeau legislaţiei (naţionale şi comunitare) în materia dobînzilor şi penalităţilor de întîrziere existente pentru creanţe bugetare.

Ionel Bostan

Ionel Bostan

Ionel Bostan este publicist şi prozator – membru al Uniunii Scriitorilor (USR) şi Asociaţiei Jurnaliştilor din România (AJR). N.21 februarie 1962, Giurgeşti-Tg.Frumos, judeţul Iaşi. Studiază Economia şi Dreptul la Univ. „Al.I.Cuza” Iaşi. Profesor universitar din anul 2002.

3 Replies to “Facilitarea derularii actiunilor din cadrul FEADR si FEP”

  1. PESCARUL ROMAN spune:

    INCREDIBIL !!!
    Redepunerea proiectelor în programul de pescuit.
    Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale, Mihail Dumitru, a declaratcu mult tupeu miercuri 10.02.20010 ca proiectele aplicate pâna în prezent în cadrul Programului Operational de Pescuit vor trebui refacute si redepuse, dupa ce sistemul de implementare al acestuia a fost refacut, fiind adaptat normelor europene.
    „Pâna acum am avut o problema majora legata de sistemul de implementare al programului, însa anul trecut acest sistem a fost complet refacut, astfel încât sa avem siguranta ca gestiunea acestui program se face cu respectarea regulilor de gestiune ale Comisiei Europene. (.).. Stim ca oamenii au facut investitii, au pregatit aceste proiecte, însa proiectele vor trebui redepuse, pe aceste proceduri corecte”, a explicat ministrul de resort.

  2. fisherman spune:

    ,,accelerarea absorbtiei FEP…”
    atat de mult se doreste accelerarea absorbtiei, incat nu numai ca nu au fost evaluate proiectele deja depuse ci dimpotriva. Pe unele masuri din axa 1, noua conducere a AM doreste schimbarea Planului National de Ajustare a flotei de pescuit, a ghidurilor, a manualelor de proceduri si evaluarea proiectelor depuse deja, dupa alte cerinte, noi, altele decat cele impuse initial, la momentul depunerii. Toate acestea pentru ca romanii, beneficiarii masurilor respective, sa nu poata accesa aceste finantari europene. Lucrul cel mai grav este ca, una din cerintele manualului de proceduri de la acea data impunea ajustarea flotei prin dezmembrarea navelor de pescuit, cerinta pe care saracii pescari-armatori au indeplinit-o,insa prima ptr. retragerea din pescuit pentru protejarea resursei acvatice vii, doar in vis daca o vor mai primi. Deci… s-a atins scopul? Posibil, dar al cui?

  3. Sandokan spune:

    In cadrul POP nu s-a reusit evaluarea niciunui proiect in 2009. Asta da facilitate. S-a reusit incredibila performanta sa nu se cheltuie nici un euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top