Finantarile acordate de Guvern !

Mass media vehiculeaza cifre: Primariile conduse de PSD primesc aproape 10% , iar primariile PDL primesc aproape 50 %. Comentatorii televiziunilor spun ca asa se intampla si pe vremea guvernarii Nastase (Marius Nitu la Relatitatea TV) adica primarii PSD primeau grosul fondurilor.

Ce concluzie putem trage? Ce putem constata ca simplii cetateni? In primul rand ca finantarile guvernamentale sunt un instrument de biciuire a democratiei, de amendare ori de pedepsire a mecanismelor democratice. Adica …  nu ati votat primarul de culoarea politica a guvernului mai stati si mai asteptai ca sa rezolvati ceva proiecte prin comunitate. O posibila „cetateneasca” replica ar fi …. „noi am fi votat un PDL-ist dar de unde era sa stim noi ca vine PDL-ul la putere !!! … ca daca stiam …ehei … altfel era situatia si la noi!”

Cea mai simpla solutie ar fi sa treaca primarul la partidul de guvernamant. Totusi edilii locali s-au maturizat politic destul de mult si nu mai trec asa din barca in barca.

Intrebarea majora este cum am putea face ca finantarea guvernamentala sa treaca de la statul de instrument de favorizare politica si bici pentru pedepsirea celor cu alte optiuni politice la un statut serios, de instrument de dezvoltare regionala si locala? O posibila solutie ar fi legifererea unor criterii de aprobare a proiectelor: criteriul demografic coroborat cu criterii standard de evaluare si aprobare a proiectelor ar fi un prim pas. In plus ar trebui legiferat ca proiectele sa fie evaluate de experti independenti politic si institutional de guvern si partide.

Mihail Brinzea

Mihail Brinzea

Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

3 Replies to “Finantarile acordate de Guvern !”

  1. Mihaila Raul spune:

    Am uitata sa spun ca si in cazul in care am propune un regulament, nu am fi bagati in seama deoarece distribuitorii de bani nu ar risca sa pericliteze distributia. Provin din ONG si am propus un astfel de regulament pentru aplicarea legii privind finantarea activitatilor nonprofit la nivelul unei primarii. Nici nu m-au bagat in seama. Mai mult, au alocat pentru 2008 25.000 RON pentru social si 2.000.000 RON pentru sport in dispretul oricarei norme de bun simt. Ghiciti orasul.

  2. Mihaila Raul spune:

    Intersante opinii. O dezbatere din care sa rezulte o echipa care sa elaboreze un regulament de acordare a finantarilor ar fi interesanta. Banii de la guvern induc opinia ca guvernantii ii impart cum vor, inclusiv functionarasi mici de prin ministere. Ori sunt bani publici, nu banii lor. Mi-e greata de ce se intampla. Sunt din Piatra Neamt. Acest oras si Petrosani au devenit statiuni turistice prin HG pentru a putea primi bani de la Ministerul Turismului. E haiducie curata. Pe cand Buhusi, Calarasi, etc.? Buhusi poate deveni zona etnografica prin puzderia de tigani, iar Calarasi-ul (sau Oltenita, sau Giurgiu) e pe malul Dunarii. Asa fiecare sat are o atractie turistica.
    Dar ce spuneti de fondurile europene, mai precis de POR? Evaluatorul evalueaza si apoi vine CRESC (a se citi presedinti, CJ, prefecti, primari) care stabileste ordinea prioritatilor. Ce competitie, ce valori, ce evaluare? Totul in tara asta se da cu dedicatie.

  3. Rocsana G. spune:

    Ideea legiferarii unor criterii de selectie a proiectelor e in esenta stralucita dar , dupa opinia mea, atata timp cat performantele unui partid sunt cuantificate si prin numarul de proiecte implementate,alocarea acestor finanari se va face intr-o maniera partinica.
    Initiativa legislativa ar aparţine Guvernului, deputaţilor, senatorilor(deci politicienilor) sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot.
    Dupa cum am constat in domeniul in care lucrez, cadrul legislativ lasa loc la multe controverse, interpretari, dificultati in aplicare(a se vedea si art 103 din Constitutia Romaniei referitor la desemnarea primului ministru, care a provocat atatea dezbateri in mediul politic si nu numai).
    In ceea ce priveste legiferarea evaluatorilor de proiecte independenti politic….as avea o singura remarca:cine mai este astazi independent politic???
    Declarat sau nu, cred ca fiecare avem o optiune politica pe care ne-o exprimam sau nu(ex primul ministru desemnat L.Croitoru, oficial independent politic… cu 7 ministri din Cabinetul actual democrat liberal in propunerea de guvern).
    Concluzionez afirmand ca, in opinia mea vor mai trebui sa treaca inca 20 de ani(saracul Brucan, era criticat odata pentru remarca lui pesimista )pentru a invata democratia, pentru ca forurile competente sa adopte legi clare, suple, care sa poata fi aplicate fara echivoc.
    Necesitatea ca finantarile sa devina un instrument real de dezvoltare locala si regionala si nu unul de „biciuire a mecanismelor democratice”este un lucru de bun simt pe care ar trebui sa-l sustina orice politician, indiferent de apartenenta lui politica.
    Se pare insa ca in tara asta doar masurile coercitive, punitive, sunt solutia rezolvarii unor probleme simple, care tin de bun simt!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top