Intre Cresterea Economica si Pragmatismul Administrativ-Contabil

Vreau sa precizez de la bun inceput ca nu contest sub nicio forma eficienta economica a unei fiscalitati reduse. Cota unica a dovedit ce performante economice poate genera. Eu insumi am scris de mai multe ori despre necesitatea de a avea cost 0 (zero) pentru locul de munca. Totusi …

… cand se pune problema sa propui asa cum face Domnul Crin Antonescu „reduceri cheltuieli bugetare – studii de fezabilitate, reducere cu 20% la combustibili, protocol” (citatul este de pe situl Realitatea TV) nu faci altceva decat administratie-contabila. Asta poate sa fie o masura punctuala de o zi, o saptamana ori o luna. Romania nu are acum nevoie de contabilitate decat pentru a vedea unde sta si cine, cat si in ce directie a risipit  ori vrea sa risipeasca resursele.

Sa zicem ca taiem 20 % din benzina … cum propune Liderul PNL. Daca intr-o luna de zile veniturile la buget se injumatatesc si guvernul cu toata reteaua de colectare nu va mai avea de unde sa taxeze si sa impoziteze … poate ca va hotari sa taie in continuare 50 %, tot din benzina … si  asa mai departe. Acest tip de actiuni administrativ-contabilicesti pot fi doar piramidoane la febra pe care o genereaza criza in Romania … ori noi avem nevoie de „antibiotic” luat impreuna cu „vitamine”. Degeaba reduci temporar febra. 

In cazul economiei Romanesti singurul „antibiotic” valabil ar fi Cambia. Acest instrument de plata si garantare (aproape stravechi, daca ne gandim ca avem despre cambie marturii inca din secolele IX-X) are un mecanism exceptional de a curata infectia, virusii ori putreziciunea din economie). Cambia presupune un tragator si un tras. Daca X trebuie sa plateasca lui Y o suma de bani, dar Z are o datorie la X, X poate trage o cambie catre Z care devine datornicul direct al lui Y. Cambia, prin faptul ca poate fi avalizata, un tert (avalistul) asumandu-si ori fiind obligat sa isi asume datoria de a plati in locul debitorului initial (pentru simplu fapt ca el este debitor la debitorul altcuiva) curata sistemul de „rozatoare economice” (datorii neonorate, arierate, etc.)

In situatia in care multe firme si-au incetat activitatea, functioneaza pe sponci, ori, mai grav, au facut credite pentru ca nu si-au primit de mult timp banii de la datornici (intre acestia si statul), cambia trasa catre datornic si inca odata trasa catre datornicul datornicului si datornicul datornicului datornicului ar putea duce la vizualizarea afacerilor de carton care traiesc doar pentru ca nu si-au onorat platile catre multi. Ar ramane in circuitul economiei reale doar cei cu adevarat performanti. Cei care au datornici si-ar recapata sanatatea economica iar afacerile bolnave, ori cele tip parazit, care traiesc pe seama celor sanatoase (dupa modelul tenie), si au secatuit de vlaga pe actorii reali, ar fi eliminate din circuit. 

Cambia spuneam ar fi antibioticul. Care ar fi vitaminele?

Vitamina 1: Masuri anticriza controlabile si de cetatean … adica intre chestia aia (ca nici nu stiu cum sa ii zic) cu 25 % taieri din salarii si 15% din pensii + 20 % din benzina) care e o masura contabila, controlabila doar de guvern (fiind cu stopare la sursa), de aparatul politic si de ordonatorii de credite, eu as prefera cresterea TVA ori a accizelor. De ce? Fiindca pe asta o pot controla si eu. Nu mai cumpar d’asta si d’aia si d’ailalta. }n felul acesta cetatenii participa – mai mult sau mai putin direct – la asanarea economiei de afaceri care produc in exces lucruri de care e neaparat nevoie. Daca scade puterea de cumparare asta se va intampla oricum, dar nu ca un fenomen de insanatosire a economiei ci din constrangere. Daca ar ramane puterea de cumparare la nivelul actual fenomenul de excludere din piata a produselor in excedent ar fi natural, nu constrans, si ar dirija vectorii de crestere economica in directii sanatoase.

Vitamina 2: Macar pana la iesirea din criza cost 0 (zero) pentru locul de munca in ce priveste pe angajatori.

Vitamina 3: Impozit redus cu 50 % pentru orice investitie in agricultura si in turism, aplicat fiecarui antreprenor care raporteaza la final de an un profit mai mare cu 20 % decat suma investita.

Abordarea contabila de genul: reduceri la/de salarii, pensii, personal, si benzina, nu foloseste nici de azi pe maine … sau poate doar de azi pe maine. Trebuie umblat la mecanismele care genereaza crestere economica si abordarile celor care au puterea sa hotarasca trebuie sa mearga in aceasta directie. Va asigur ca vor avea si contabilii de lucru … :))

Mihail Brinzea

Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

One Reply to “Intre Cresterea Economica si Pragmatismul Administrativ-Contabil”

  1. Emilia spune:

    Dl Brinzea, am studiat cambia la facultate acum 30 de ani si de atunci n-am mai auzit de ea…pina acum.Aveti dreptate dar cine credeti ca se gindeste la folosirea ei? Dl Boc sau Vladescu? Din ce masuri se gindesac sa ia se deduce clar ca ei prefera piramidoanele.
    Sint perfect de acord cu masurile privitoare la turism si agricultura…ar putea deveni sectoare atit de dinamice incit sa contribuie esential la ..scaderea febrei.Dar trebuie sa si priceapa cineva asta in Guvern si daca nu pricep ar trebui sa intrebe!.Eu stiu personal citeva zeci de persoane care lucreaza in domenii de decizie economica absolvente de …stinte politice! Cum naiba sa mearga treaba?

Dă-i un răspuns lui Emilia Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top