Legaturi rural – urban si factori de influenta a nivelului de trai

         In ultima vreme, a inceput sa se vorbeasca foarte des despre dezvoltare rurala, strategii de dezvoltare locala si programe de dezvoltare durabila ale localitatilor, fie ele rurale sau urbane.

         Cuvantul – cheie in toate aceste discutii este dezvoltare.  

         In acest moment, localitatile sunt „obligate” sa isi stabileasca o strategie de dezvoltare pe termen lung (eventual cu un orizont de timp de genul 2008-2013 sau 2008-2020) majoritatea apeland la firmele de consultanta sau la asa-zisii planificatori (rurali sau urbani).

        Ceea ce nu fac acestia bine insa, desi majoritatea strategiilor de dezvoltare sunt bine realizate, este sa tina cont de influentele constituite de localitatile invecinate. In majoritatea strategiilor, fie ele ale localitatilor rurale sau urbane, sunt mentionate „in trecere” localitatile invecinate, acest lucru intamplandu-se de cele mai multe ori datorita interesului pe care il prezinta infrastructura rutiera, feroviera sau aeriana care se gaseste pe teritoriul acestora.

        In cadrul strategiilor nu se tine cont insa de populatia acestor localitati invecinate, de nevoile acestora, de veniturile lor, precum si forta de munca pe care o constituie si alte elemente. Acestea pot constitui de multe ori un factor ce poate contribui la dezvoltarea ulterioare a oricarui centru.

       In cadrul localitatilor rurale, in special, strategiile de dezvoltare locala tind sa ignore importanta influentelor pe care le exercita centrele urbane apropiate din punct de vedere al migratiei fortei de munca, al investitiilor ce pot fi atrase, precum si al consumului populatiei. Aceste influente pot afecta nivelul de trai inregistrat la nivelul unei localitati rurale.

 

Factorii ce afecteaza mijloacele de trai ale populatiei rurale pot fi clasificati astfel:

Factorii ce afecteaza mijloacele de trai                                        

 

Factori structurali

  •   Scaderea veniturilor fermierilor

  •   Expansiunea peri-urbanului

  •   Insecuritatea urbana (financiara, a sigurantei persoanei)

  •   Noi oportunitati de angajare (ex.: statiuni turistice internationale etc.)

Factori socio-culturali

 

  • Informatii crescute privind pietele

  • Retele sociale extinse

  • Schimbari in relatiile casnice

         Pentru a diminua influenta acestor factori asupra mijloacelor de asigurare a unui nivel de trai satisfactor, propun urmatoarele strategii ce pot fi aplicate la nivelul localitatilor rurale:

Strategii ale mijloacelor de trai                                      

 

  • Diversificarea veniturilor; poate implica “naveta” sau migratia;

  • Diversificarea veniturilor; intensificarea agricola

  • Investitii in legaturile cu zonele cunoscute: agricultura urbana si peri-urbana

  • Schimbari in directia si componenta migratiei (varsta, sex)

  • Intensificarea si adaptarea agricola

  • Cresterea domeniului de aplicare a migratiei (mai multe destinatii)

  • Cresterea migratiei “turistice”;

  • Declinul gospodariilor rurale ca unitati de productie si consum;

  • Cresterea diversificarii veniturilor tinerilor.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top