Modificarea modificărilor, tot vor fi modificări….

Legislația pentru achiziții publice s-a mai modificat odată în ședința de guvern din 07.03.09 prin ordonanță de urgență. Astăzi, luni 09.03.09, ora 13 nu am reușit să găsesc și să citesc textul integral al ordonanței, există doar comunicatul de presă.

În principiu, veștile bune sunt că s-au majorat pragurile și s-au scurtat termenele. Vestea proastă este că prin scurtarea termenelor se vor genera probleme majore atâte pentru autoritățile contractante cât și pentru ofertanți, în special în cazul licitațiilor complexe:

1. ”În acest sens, soluţionarea proceselor în material achiziţiilor publice presupune următoarele termene:

· 5-10 zile termen de introducere a cererii de chemare în judecată

· Primul termen de judecată în cel mult 20 de zile de la data înregistrării contestaţiei

· Termenele de judecată ulterioare, scurte, chiar de la o zi la alta şi care nu pot depăşi 10 zile

· Termen de 3 zile pentru pronunţarea hotărârii

· Termen de 5 zile pentru comunicarea hotărârii

· Termen de 5 zile pentru introducerea recursului împotriva hotărârii primei instanţe.”

Cum să-ți fundamentezi contestația (pornind, evident, de la faptul că ea este justificată) în maxim 10 zile? Primul termen de judecată în maxim 20 zile, termene de pe o zi pe alta etc. – adică vor exista instanțe specializate și dedicate exclusiv soluționării contestațiilor? Poți pregăti și administra probele de pe o zi pe alta? Graba strică treaba … sau mai bine renunți?!

”Un alt exemplu dat de premier s-a referit la scurtarea termenelor de analiză, de către autorităţile publice, a ofertelor depuse. Astfel, se urmăreşte ca termenele de analiză a ofertelor de către autorităţile contractante să nu depăşească 20 de zile. În cazul temeinic motivate, autoritatea contractantă poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile.”

Evaluarea ofertelor complexe se poate face în maxim 40 de zile?

”De asemenea, vice-premierul Dan Nica a arătat că au fost reduse termenele astfel încât termenele pentru procedura de organizare a licitaţiei să fie reduse la 30 de zile în condiţiile în care, în prezent, aceste proceduri pot dura până la 380 de zile.”

Să înțeleg că în graba pe care guvernul o afișează se favorizeză oare achizițiile publice ”cu dedicație”, adică numai un rău-voitor s-ar putea gândi că licitațiile vor fi pentru cunoscători?

”Un alt element de noutate al Ordonanţei de Urgenţă îl reprezintă reglementarea potrivit căreia se stabileşte ca în cazul în care o licitaţie este contestată în instanţă, se instituie o taxa de timbru în cuantum de 2% din valoarea estimată a achiziţiei publice, pentru persoana fizică sau juridică care depune contestaţia. Aceste modificări vor avea drept rezultat reducerea numărului de contestaţii cu care se confruntă în prezent autorităţile contractante, a subliniat vice-premierul Dan Nica.”

Așadar, să se înceteze cu contestațiile astea! Autoritatea contractantă nu are nicio răspundere dacă organizează sau desemnează câștigătorul defectuos. Contestatarul (ofertantul prejudiciat!) nu are decât să-și blocheze garanția de participare (max 2% din valoarea estimată) plus 2% pentru taxa de timbru. Și dacă are dreptate, nu are decât să ”depună o cerere la registratură și să aștepte răspunsul în termen legal ” pentru a-și recupera taxa de timbru. Știți cum se recuperează această taxă? Eu nu, pentru că nu am citit ordonanța. Am aflat cât de anevoiasă și cât durează în alte spețe.

Cam atât se poate spune despre o ordonanță despre al cărei conținut nu știu decât din comunicatul de presă. Până la apariția textului integral să ne bucurăm că s-au majorat pragurile – singura veste bună pe care eu am găsit-o.

P.S. Cred că am descoperit ”nota de fundamentare” pe prima pagină a saitului guvernului: ”Proiectul de buget se constituie în jurul a 3 priorități majore:investiția publică majoră în infrastructura publică, absorbția fondurilor comunitare …” – deci achiziționați, achiziționați și iar achiziționați – public, evident și cât mai repede posibil!

Adrian Stoia

Adrian Stoia

In urma cu ceva timp, cineva m-a intrebat cu ce ma ocup. Pentru ca in acel context nu am vrut sa-i raspund direct, am ales o varianta evaziva – i-am spus ca sunt scriitor. La intrebarea Ce fel de scriitor? Am fost nevoit sa-i spun ca de fapt scriu proiecte/cereri de finantare pentru fonduri UE. Imediat persoana respectiva a aratat un interes deosebit fata de acest subiect (lucru de care m-am ferit – nu era nici locul nici momentul pentru asa ceva) si a inceput sa-mi spuna ca vrea o finantare pentru… NU SUNT PERFECT. Am scris proiecte care in urma evaluarii au obtinut rezultate bune dar si proiecte cu rezultate mai slabe (punctaj rezultat in urma evaluarii), in functie de client – si evident conteaza relatia cu acesta, modul in care este dispus sa furnizeze informatiile necesare – dar si inspiratia mea la momentul respectiv (ceea ce nu suna profesional dar nu sunt un robot si stiu ca nu sunt perfect).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top