Oportunitățile aduse de criza COVID-19 sunt fantastice

coronavirus.jpg

Dezbatere INACO – Sunteți pregătiți pentru viitor?

Hai să facem CEVA. Vorba liceanului care mi-a spus acum mai bine de un an “să fac ceva” ca să poată practica noile tehnologii prezentate în “Ghidul Meseriilor Viitorului” din școală. Am făcut de atunci patru Smart Lab-uri, o școală exponențială și a venit … COVID-19. S-a născut instantaneu “Ghidul surselor educaționale digitale deschise pentru elevi” și școala, universitatea, munca … totul s-a mutat acasă, pe platformele on-line. Doar atât?

VUCA (vulnerability, uncertainity, complexity, ambiguity) este un concept al guvernanței individuale, corporative și naționale care surprinde cel mai bine criza medicală actuală, pe care îl discut an de an cu studenții mei de la Facultatea de Relații Economice Internaționale, la studiile masterale. Nu mi-am imaginat că vor fi nevoiți să-l resimtă atât de fidel și de repede pe propria lor piele, că le sunt atât de utile acum concluziile noastre despre strategiile reușite și erorile de adaptare individuală, corporativă, locală, regională sau națională într-o lume plină de vulnerabilități, incertitudini, complexitate și ambiguități.

Împărtășesc câteva dintre aceste concluzii și aici:

  • Eșecul este parte a succesului. Cei mai de succes oameni din lume au făcut mai multe greșeli decât restul. Așadar, să fim curajoși și creativi.
  • Nu eșuezi decât atunci când renunți. Până atunci înveți. Eșecul adevărat este acela din care nu înveți absolut nimic. Așadar, să învățăm din fiecare criză.
  • Nu ai succes cu adevărat până nu reușești să-i ajuți pe alții să aibă succes. Așadar, nu ezita să întinzi o mână de ajutor zilnic celor care au nevoie. Zilele acestea am devenit mai mulți mai buni, avem mai mulți voluntari în cauze nobile. Cine nu reușește asta acum, pierde pe termen lung!

Odată înțelese acestea, hai să nu ne irosim energiile în tot felul de frici, să vedem oportunitățile și să facem “ceva” în acest sens.

Oportunitățile aduse de criza COVID-19 sunt fantastice:

  • Ne spălăm mult mai atent și mai des. Igiena publică și privată redevine o prioritate. Responsabilitatea civică și etica societală devin esențiale. Repetarea timp de 3 săptămâni a acestor noi practici de igienă individuală și instituțională dezvoltă reacții pavloviene, iar criza actuală va dura mai mult. Mai curați devenim mai sănătoși. Un câștig!
  • Ne alfabetizăm digital și tehnologic mai repede decât în vremuri normale, inerțiale în dezvoltare, totul având în centrul OMUL. Au dovedit profesorii și elevii că pot! Au dovedit instituțiile publice că pot! Cu “te rog frumos” nu a prea funcționat! Nevoia i-a împins la acțiuni ferme. Companiile sunt mai versatile și pregătite, dar și aici salturile au fost semnificative prin tele-muncă și colaborarea digitală pe echipe, ca să dau câteva exemple. Un câștig! Niciodată nu am primit la INACO atât de multe solicitări dinspre școlile din țară să creăm conținut digital educațional, să creăm Smart Lab-uri – laboratoare educaționale digitale inteligente și să instruim profesorii, așa cum primim în această perioadă. Probabil drumul de la cele 4 Smart Lab-uri funcționale, pe care le-am făcut înaintea declanșării crizei medicale, până la cele 6200 de școli s-a scurtat bine de tot din pricina acestei crize.
  • Comerțul on-line, creatorii de soluții digitale, producătorii de produse de igienă, medicamente și de aparate medicale sunt câștigători în aceste vremuri. Producătorii locali recâștigă terenul comercial pierdut… Alte detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top