Raport OCDE: Investitiile in invatamant sunt importante pentru a stimula cresterea economica si crearea de locuri de munca in UE

eleva.jpg

elevaComisia Europeana saluta lansarea raportului O privire de ansamblu asupra educatiei, editia 2014, raportul anual al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) privind situatia actuala si provocarile cu care se confrunta sistemele de invatamant nationale. El evidentiaza importanta tot mai mare a investitiilor in invatamant pentru a stimula cresterea economica si crearea de locuri de munca in UE in viitor, dar si pentru o societate europeana mai favorabila incluziunii.

Raportul are ca obiect cele 34 de tari membre ale OCDE, inclusiv 21 de state membre ale UE (Austria, Belgia, Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Slovaca, Spania, Suedia si Marea Britanie). Chiar daca nu este membra a OCDE, Letonia este, de asemenea, inclusa in raport in calitate de tara partenera a OCDE.

Acest raport este o sursa majora de cunostinte si de date concrete pentru factorii de decizie. El ne ajuta sa intelegem mai bine provocarile cu care ne confruntam. De asemenea, el arata ca exista inca mari diferente intre statele membre ale UE in ceea ce priveste nivelul de competente, atat in randul proaspetilor absolventi, cat si al grupurilor de varsta mai mare. Raportul este in consonanta cu politica Comisiei: cresterea calitatii invatamantului si ridicarea nivelului de competente este o investitie inteligenta si o arma puternica in combaterea inegalitatilor din societatile noastre” a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret.

Trebuie sa ne asiguram ca in special tinerii dispun de competentele de care vor avea nevoie in viata profesionala si sa oferim adultilor posibilitati de invatare continua.”

Principalele constatari cu privire la UE din O privire de ansamblu asupra educatiei, editia 2014

Posibilitatile de urmare a unei forme de invatamant continua sa creasca semnificativ in Europa. Proportia de populatie adulta care a absolvit un nivel de invatamant tertiar a crescut constant in majoritatea tarilor UE pe parcursul ultimilor zece ani (la 29%), desi UE este inca in urma mediei OCDE (33%). Proportia de elevi cu calificari dobandite in cadrul invatamantului secundar superior a ramas stabila, in timp ce proportia absolventilor unui nivel de invatamant inferior celui secundar superior a scazut. Raportul confirma concluzia Comisiei potrivit careia, in cazul in care tendintele actuale continua, obiectivele strategiei Europa 2020, ca cel putin 40% dintre tineri sa fie absolventi de invatamant tertiar si mai putin de 10% sa abandoneze invatamantul inainte de absolvirea nivelului de invatamant secundar, pot fi indeplinite.

Nivelurile inalte de invatamant si de competente aduc recompense atat indivizilor, cat si societatii. Un absolvent al unei forme de invatamant superior care are cel mai inalt nivel de intelegere si utilizare a informatiilor scrise – astfel cum a fost masurat prin Sondajul OCDE privind competentele adultilor – castiga in medie cu 45% mai mult decat un adult absolvent al unui nivel de invatamant similar, dar care are cel mai mic nivel de intelegere si utilizare a informatiilor scrise. in general, in toate tarile membre ale OCDE, persoanele absolvente ale unor niveluri de invatamant superior au sanse mai mari sa fie incadrate profesional, iar cu cat este mai inalt nivelul de invatamant absolvit, cu atat sunt mai mari castigurile medii. Societatea in ansamblu castiga si ea prin intermediul unor cheltuieli publice cu asistenta sociala mai reduse si prin intermediul taxelor: in medie, randamentul net al cheltuielilor publice cu o persoana absolventa a unei forme de invatamant tertiar este de doua-trei ori mai mare decat suma investita.

Absolvirea unui nivel similar de invatamant nu implica neaparat si un nivel similar de competente. In UE exista diferente semnificative intre nivelurile de competente ale persoanelor cu calificari similare: proaspetii absolventi ai invatamantului secundar superior din tari precum Olanda si Finlanda au un nivel de cunostinte similar sau mai inalt in raport cu absolventii unor forme de invatamant de nivel superior din Irlanda, Italia, Marea Britanie si Spania.

Este important sa dispui de competente adecvate in cadrul tranzitiei de la invatamant la munca. Un studiu recent publicat de Comisia Europeana a evidentiat ca cunostintele profesionale sunt esentiale, dar aptitudinile de stabilire a unor relatii interpersonale, cum ar fi comunicarea si capacitatea de a munci in echipa, devin din ce in ce mai importante, precum si ca experienta profesionala castigata in timpul studiilor creste sansele de insertie profesionala ale absolventilor unei forme de invatamant superior.

Corpul profesoral este tot mai in varsta. In medie, in tarile UE, 37% dintre profesorii din invatamantul secundar au varsta de cel putin 50 de ani. Proportia este de 45% sau mai mare in Austria, Estonia, Germania si Olanda si de 60% in Italia. Acest fapt subliniaza importanta mentinerii sau a sporirii atractivitatii profesiei de cadru didactic, un subiect cu privire la care Comisia a publicat recent un studiu detaliat, continand recomandari privind imbunatatirea formarii initiale si continue a cadrelor didactice si sprijinul acordat in etapele initiale ale carierei.

Cresc investitiile private in invatamantul tertiar. Ponderea cheltuielilor private in invatamantul tertiar a crescut in tarile UE de la 14% in 2000, la 21% in 2012, in special datorita taxelor de scolarizare majorate sau nou introduse din unele tari. Ponderea cheltuielilor private se afla inca mult sub media OCDE de 31% si exista diferente mari intre tarile UE, variind de la 6% in Danemarca si Finlanda, la 65% in Marea Britanie. Un studiu recent publicat de Comisie concluzioneaza ca sistemele de sprijin pentru studenti (granturi si/sau credite) sunt esentiale pentru compensarea impactului taxelor de scolarizare asupra inscrierilor studentilor.

Context
    
O privire de ansamblu asupra educatiei se bazeaza pe date compilate de OCDE, Eurostat si Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, stiinta si Cultura (UNESCO). Editia din 2014 se bazeaza si pe rezultatele unor sondaje recente ale OCDE: Sondajul privind competentele adultilor, PISA (Programul pentru evaluarea internationala a elevilor, prin care se evalueaza competentele elevilor in varsta de 15 ani) si TALIS (Sondajul international privind predarea si invatarea in randul cadrelor didactice si al directorilor unitatilor de invatamant).

Comisia saluta raportul in contextul acordului de cooperare mai stransa incheiat recent intre departamentul de educatie al OCDE si Directia Generala Educatie si Cultura din cadrul Comisiei in ceea ce priveste analiza sistemelor de invatamant.

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top