Remodelarea sistemului managerial al organizatiilor romanesti

      Metodologia manageriala a unei organizatiei de dimensiuni mici/medii cuprinde totalitatea sistemelor, metodelor si tehnicilor de management utilizate in cadrul organizatiei in vederea cresterii eficientei si competitivitatii unei organizatiei.

Sisteme de management:

  • Managementul prin obiective;
  • Managementul prin proiecte;
  • Managementul prin exceptii;
  • Managementul pe produs;

Metode de management:

  • Delegarea;
  • Sedinte;
  • Metode de stimulare a creativitatii (brainstorming, sinectica, Philips 66, matricea descoperirilor etc);

Tehnici de management:

  • tabloul de bord;

 

        MANAGEMENTUL PRIN OBIECTIVE

1.     Definire si caracteristici:

            Managementul prin obiective consta in stabilirea unui sistem de obiective la nivelul organizatiei, detalierea acestora pana la nivel de individ si corelarea recompenselor / sanctiunilor cu gradul de realizare al obiectivelor. Asadar, trinomul OBIECTIVE -> REZULTATE -> RECOMPENSE/SANCTIUNI reprezinta esenta managementului prin obiective.

 

 2. Principalele caracteristici:

     a) Dimensiunea manageriala:

            Descentralizarea manageriala in interiorul organizatiei in conditiile aparitiei unor noi factori numiti CENTRE DE GESTIUNE care dispun de atributii, competente si responsabilitati superioare unei simple subdiviziuni organizatorice.

     b) Dimensiunea economica:

Utilizarea bugetului ca important instrument managerial;

     c) Dimensiunea motivationala:

– rezulta din corelarea recompenselor/sanctiunilor cu gradul de realizare al obiectivelor;

     d) Dimensiunea participativa:

– Determinata de faptul ca atat la stabilirea obiectivelor cat si a celorlalte competente ale sistemului trebuie sa participe sefii centrelor de gestiune si salariati din cadrul acestora;

 

3. Componentele managementului prin obiective:

 

     a) Sistemul de obiective:

     Acesta trebuie sa cuprinda urmatoarele categorii: obiective fundamentale, obiective derivate (de diferite grade), obiective specifice si obiective fundamentale;

     b) Programe de actiune:

     Cuprinde activitati specifice care trebuie realizate la nivelul fiecarui centru de gestiune in vedere realizarii obiectivelor;

     c) Bugetele:

     Bugetul va cuprinde obiective, venituri, cheltuieli, rezultate;

     Acestea se elaboreaza, lanseaza si executa atat la nivelul organizatiei, cat si la nivelul fiecarui centru de gestiune

     d) Instructiunile:

– cuprind indicatii metodologice cu privire la modul de implementare a sistemului;

     e) Calendare de termene:

– momente intermediare si finale necesare atingerii obiectivelor

     f) Metodele si tehnicile managementului utilizate pentru a facilita realizarea si implementarea managementului prin obiective

 

4. Metodologia managementului prin obiective (etape):

     Etapa 1.: se stabilesc obiectivele fundamentale ale organizatiei;

     Etapa 2: se precizeaza celelalte categorii de obiective, care alaturi de obiectivele fundamentale formeaza sistemul de obiective;

     Etapa 3: stabilirea celorlalte componente ale managementului prin obiective:

       Pasul 1: delimitarea si dimensionarea centrelor de gestiune

     Centru de gestiune = componenta procesuala (functiune sau activitate) SAU componenta structurala (compartiment sau grupe de compartimente) la nivelul careia se lanseaza un buget de-a carei indeplinire va depinde cuantumul recompenselor / sanctiunilor salariatilor;

     Centrele de gestiune pot fi delimitate in functie de 2 criterii:

  • Criteriul procesual => centre de gestiune pe functiuni si activitate;
  • Criteriul structural-organizatoric => centre de gestiune pe compartimente sau grupe de compartimente;

     In practica, in functie de criteriul structural-organizatoric se identifica urmatoarele tipuri de centre de gestiune:

  • De productie (sectii si ateliere de productie);
  • De functionare (birouri si servicii);
  • Din sfera activitatilor auxiliare;

       Pasul 2: elaborarea si lansarea bugetelor

   Etapa 4: remodelarea subsistemelor organizatoric, informational si decisional conform cerintelor realizarii obiectivelor

     Etapa 5 : coordonarea si urmarirea realizarii obiectivelor

     Etapa 6 : evaluarea rezultatelor ssi recompensarea salariatilor in functie de rezultatele obtinute

 

5. Etapele implementarii managementului prin obiective in cadrul unei organizatiei de dimensiuni mici sau medii:

     Secventa 1: Se preiau din strategia organizatiei obiectivele fundamentale;

     Secventa 2: Se contureaza sistemul categorial de obiective;

     Secventa 3: Se elaboreaza bugetul general al organizatiei;

     Secventa 4: Se delimiteaza si dimensioneaza centrele de gestiune;

     Secventa 5: Se elaboreaza bugetele pe centre de gestiune;

     Secventa 6: Se elaboreaza nivelul costului normat pe produs sau serviciu, luand in considerare atat cheltuielile directe (materii prime, materiale, salarii directe) cat si cheltuieli proprii de functionare centrelor de gestiune;

     Secventa 7: Se lanseaza bugetele pe centre de gestiune;

     Secventa 8: Se realizeaza executia bugetara, care presupune inregistrarea si transmiterea operativa a abaterilor fata de cheltuielile normate previzionate;

     Secventa 9: Se completeaza machete specifice tabloului de bord destinat conducerii organizatiei care cuprind informatii referitoare la rezultatele obtinute din realizarea obiectivelor;

     Secventa 10: Se determina cuantumul recompenselor / sanctiunilor materiale ce urmeaza a fi acordate salariatilor in functie de gradul de realizare a obiectivelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.