Salarizarea morala si echitabila pentru toti cetatenii

Actuala Guvernare vrea grila de salarizare unica. Daca va fi adoptata si o lege cu privire la aceasta grila exista un avantaj: mai multa predictibilitate cu privire la sumele bugetate pentru salariile pe care statul le are de dat. Se va stii clar cat si cati vor trebui platiti.

Totusi, aceasta grila va fi un dezastru pentru mediul privat si pentru economia romaneasca in general. Grila unica de salarizare va insemna intai de toate ca indiferent de cum merge economia, cata productie si cat consum va fi, cate redevente, cat TVA, … va incasa statul, cuantumul sumei pentru salarii va fi acelasi. Daca presupunem ca anul viitor economia Romaniei va merge prost si incasarile la buget vor fi mai mici [ceea ce se va si intampla daca sistemul de accesare al Fondurilor Europene nu va fi deblocat], orice guvern ar veni va trebui sa faca rost de bani conform grilei unice de salarizare. Stiu, toti avem in minte legea salarizarii profesorilor care a fost votata si promulgata, dar nu se respecta si ne se aplica. Asadar, vor exista trei variante:

1. Legea nu va fi respectata cu riscul ca aparatul de stat sa devina nefunctional din cauza grevelor bugetarilor

2. Legea salarizarii sa fie respectata, adica fiecare guvern se va stradui sa faca rost de bani, insa cu presiuni fiscale devastatoare pentru mediul privat.

3. Legea va fi respectata insa statul se va imprumuta la Banci ori institutii financiare internationale ca sa plateasca salariile [cum de fapt face chiar acum] adica ne va imprumuta fortat pe fiecare dintre noi bagandu-ne mana in buzunar indirect si luand din veniturile viitoare ale fiecaruia, ca sa onoreze grila salarizarii unice.

In fond, legea salarizarii unice va mentine pe picior de razboi aparatul de stat cu mediul privat si cu fiecare cetatean care nu lucreaza la stat.

O solutie mult mai buna ar fi ca angajarea la stat sa se faca pe baza negocierii directe a salariului. Simplu: in fiecare institutie a statului cei de la resurse umane sa ia Fisa Postului, Fisa Atributiilor specifice functiei si indatoririlor si sa inceapa cu cel care a castigat concursul de angajare, negocierea individuala in limita bugetului alocat pentru salarii.

About Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

One thought on “Salarizarea morala si echitabila pentru toti cetatenii”

  1. Popovici Doru spune:

    Cred ca din cele trei variante enuntate de dv., cea mai mare probabilitate de a se intampla o are prima. Guvernele nu vor avea suficienta putere in a impune o politica salariala si de resurse umana care sa aduca stabilitate sistemului public. Exista inca destul clientelism politic, iar angajarea la stat inca are valoare de recompensa. Este clar insa ca dezmatul cu fondurile salariale la stat nu va mai putea continua in maniera in care s-a facut pana acum. Indiferent de temele pentru acasa pe care ni le impune FMI, realitatea economica va obliga guvernantii sa ia masuri de austeritate. Daca Marea Britanie o face deja, e clar ca politica de larghete, as spune chiar de risipa a banului public, care a cam bantuit Europa de cateva decenii, e pe cale sa apuna.
    Asa cum corect ati sesizat, incercarea de a face rost de bani este nociva pentru mediul privat, prin impozitele crescute peste masura si prin cresterea ingrijoratoare a datoriei tarii.
    Daca, printr-o minune, la carma tarii ar ajunge, in sfarsit, niste oameni care sa isi doreasca sa puna Romania pe picioare, cred ca ordinea prioritatilor ar fi urmatoarea:
    -o politica fiscala coerenta
    -diminuarea sarcinii sociale pe care o au atat firmele, cat si angajatii, prin obligativitatea de a plati CAS, CASS, contrib.somaj si multe altele
    -educarea populatiei in directia schimbarii mentalitatii de tip socialist in care se asteapta sa pice para malaiata de la stat, in loc sa munceasca din tinerete si sa puna bani deoparte pentru zilele batranetii
    -educarea populatiei pentru a investi si dezvolta noi afaceri
    -construirea de urgenta a infrastructurii care ne lipseste si fara de care nu se poate face mai nimic, in special prin construirea de autostrazi
    -incurajarea populatiei active din zona rurala sa se asocieze in cooperative si sa puna pe picioare agricultura eco, mici fabrici de produse agro-alimentare
    -politici fiscale stimulative pentru antreprenorii din domeniul turismului, inclusiv in zona rurala si in statiunile balneoclimaterice (avem o treime din izvoarele cu apa termala si cu proprietati curative din Europa!!! o bogatie imensa, de care ne batem joc!)
    -reimpadurirea zonelor defrisate in ultimele doua decenii
    -conceperea unor programe analitice utile elevilor
    -dezvoltarea unor programe de profilaxie si de educare a populatiei in legatura cu un mod de viata sanatos
    -sprijinirea Bisericii Ortodoxe in a-si desavarsi programele educationale si opera sociala inceputa (care are un impact major asupra oamenilor, infinit mai mare decat orice alte programe ale statului)
    -stimularea redescoperirii valorilor istorice, morale si culturale ale poporului roman
    -accesarea in regim de urgenta a fondurilor structurale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.