Suma prevazuta in proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Autostrada Sibiu – Pitesti”, de 15,061 miliarde de lei, respectiv 3,34 miliarde de euro, este cea reala si tine cont de studiul de fezabilitate realizat in 2008 si de planul de detaliu, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, purtatorul de cuvant al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Serbanescu.
Aceasta suma este dubla fata de cea stipulata in Master Planul General de Transport, cursul folosit fiind de 4,5242 lei/euro.
„Suma prevazuta in Hotararea de Guvern pentru constructia Autostrazii Pitesti-Sibiu este cea reala, care tine cont de studiul de fezabilitate din 2008 si de planul de detaliu. Master Planul General de Transport este orientativ, iti da o suma orientativa, tinand cont de preturile la nivel regional si mondial si de formele de relief, dar nu iti poate spune in detaliu cat te costa. Dupa ce se intocmeste studiul de fezabilitate, se face studiul de detaliu si se observa exact cat costa, tinand cont inclusiv de costurile de expropriere, de mutarea utilitatilor… in plus, traseul actual al Autostrazii Pitesti-Sibiu are 123 de kilometri, fata de 116 kilometri prevazuti in Master Plan. Deci, se lungeste si traseul. Master Planul iti da aproximativ traseul, apoi studiul de fezabilitate si planul de detaliu iti indica exact traseul”, a explicat Alin serbanescu.
In prezent, documentatia privind sectiunile 1 si 5 ale Autostrazii Sibiu-Pitesti, in valoare de aproximativ 560 de milioane de euro, fara TVA, a fost trimisa catre Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP).
„Acum sunt scoase la licitatie proiectarea si executia (pentru loturile 1 si 5 — n. r.). Speram undeva prin iarna sa fie deja semnat contractul, tinand cont de tot ce inseamna contestatii, in anul 2018 sa inceapa deja faza de proiectare a autostrazii, iar in 2019 faza de executie. Ar trebui ca undeva in 2022 sa fie gata lucrarile la aceasta autostrada”, a precizat serbanescu.
Referitor la loturile 2, 3 si 4, CNAIR asteapta documentatia tehnica, pentru a realiza proiectele tehnice.
„In ceea ce priveste loturile 2, 3 si 4, asteptam sa fie depusa la CNAIR documentatia tehnica. Documentatiile tehnice sunt realizate de consultanti externi. Pana la sfarsitul verii ar trebui sa avem documentatia tehnica. Urmeaza intocmirea proiectelor tehnice, apoi documentatia este trimisa la ANAP si, dupa verificare, in SEAP. Teoretic, pana la sfarsitul anului am putea sa le avem in SEAP”, a adaugat reprezentantul CNAIR.
Autostrada Sibiu — Pitesti este parte a coridorului TEN-T Core si reprezinta tronsonul lipsa al coridorului Nadlac — Arad — Timisoara — Lugoj — Deva — Sibiu — Pitesti — Bucuresti — Constanta, care traverseaza Romania de la vest (granita cu Ungaria) la est (Portul Constanta).
Potrivit notei de fundamentare care insoteste proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Autostrada Sibiu — Pitesti”, publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, fata de studiul de fezabilitate realizat in anul 2008 s-au efectuate o serie de revizuri, principalele constand in reinvestigarea terenului si studierea mai multor variante de coridoare posibile de traseu cat mai optime avand in vedere constrangerile zonei atat din punct de vedere topografic, geografic, geotehnic, hidrografic, a declararii unor noi situri protejate natural si cultural, cat si a dezvoltarilor socio-economice si a cresterii considerabile a traficului atat cel de marfuri, cat si cel turistic si de pasageri. A fost necesara si alinierea proiectului la cerintele noilor norme si normative revizuite/actualizate atat cele nationale, cat si cele europene,
Astfel pentru stabilirea variantei optime de traseu au fost analizate 7 alternative, varianta selectata stabilindu-se in baza unei analize multicriteriale, care a avut in vedere: reducerea timpului de calatorie, imbunatatirea cheltuirii eficiente a resurselor financiare, gestionarea impactului asupra mediului, imbunatatirea conditiilor de accesibilitate si siguranta a traficului etc. in cadrul studiului de fezabilitate 2008, traseul autostrazii era estimat la 116,64 km, impartit in trei sectoare — Sector I Sibiu (Vestem) — Boita — Racovita (Cornetu) in lungime de 40,2 km; — Sector II Racovita (Cornet) — Tigveni, in lungime de 38,3 km si Sector III Tigveni — Curtea de Arges — Pitesti, in lungime de 38,14 km.
In prezent s-a realizat revizuirea traseului la sectiunea de la capatul autostrazii dinspre Sibiu, deoarece initial autostrada prevedea conexarea cu viitorul Drum Expres Fagaras — Sibiu in zona localitatii Vestem. Datorita realizarii Variantei de ocolire Sibiu la profil de autostrada, s-a prevazut ca autostrada Sibiu — Pitesti sa se conexeze la actualul Nod rutier existent al variantei de ocolire Sibiu, cu reconfigurarea elementelor constructive necesare, si resectorizarea traseului revizuit al autostrazii, a carei lungime estimata este de aproximativ 122,95 km, acum fiind impartita in 5 sectoare.
Sursa: Agerpres