Sunt convins că nu scriu o noutate pentru ce-i mai mulți dintre cei care operează în zona managementului de proiect. Dar scriu azi acest articol pentru că mi-a plăcut ideea.
Atunci când se decid obiective se amintește mult de acronimul SMART:
- Specific – obiectivul indică exact ceea ce doreşti să obţii
- Măsurabil – obiectivul poate fi cuantificat, fie cantitativ, fie calitativ
- Abordabil – obiectivul poate fi într-adevăr atins în contextul dat (fezabil)
- Relevant – realizarea obiectivului se înscrie într-un efort mai larg de realizare a unui proiect sau a unei viziuni
- Delimitat în timp – obiectivul prevede data până la care se va realiza
Andy Szechely (aici am citit eu) propune o continuare a principiului SMART cu cel HEART:
- Holistic – Obiectivul ţine seama de toţi cei implicaţi, care vor fi afectaţi într-un fel sau altul de realizarea lui.
- Efecte Secundare – Obiectivul ţine seama ca toate efectele secundare ale problemei iniţiale să fie rezolvate în cazul noii soluţii propuse
- Afirmativ – Obiectivul este afirmat pozitiv (nu negativ) şi la timpul prezent (nu la trecut)
- Responsabil – Obiectivul este asumat de către cel care îl fixează
- Testat Senzorial – Obiectivul este exprimat ca rezultat final în imagini, sunete şi senzaţii, toate contribuind la claritatea senzorială a acestuia şi la emoţia pozitivă declanşată de îdeplinirea lui
Despre această abordare se poate citi AICI – Degeaba eşti “S.M.A.R.T” dacă n-ai “H.E.A.R.T.”.
Se potriveste aceasta gandire la Managerul de Proiect, ca sef de echipa, care trebuie sa fie convins el insusi in primul rand de succesul proiectului, si pe urma sa transmita aceasta credinta la membri echipei. Sa aiba cat de cat ceva cultura in domeniu, sa faca coaching, la care poate folosi cateva tehnici NLP. Sa descopera care sunt credintele limitative si sa ajuta pe fiecare sa pune obiective personale in armonie cu obiectivele echipei si ale proiectului. Se folosesc aceste metode in business coachig.
Gandirea win win este importanta in implementarea proiectelor cu probleme.
Andy se ocupa de NLP, asta stiu. Si CRED ca nu se referea la proiectele finantate prin fonduri.
Dar de ce nu am extrapola?
Cred ca imi dai dreptate ca „proiect” depaseste (cu mult) ceea ce inseamna activitatea de solicitare a unei finantari.
Atunci, din lista enumerata de Andy, doar „testat senzorial” mi-e greu acum sa-l leg de obiectivele unui proiect (de orice tip ar fi – finantare, business sau chiar personal).
Insa toate celelalte (daca esti responsabil si gandesti oarecum win-win).
Parerea mea.
Andi incearca sa combine PM-ul cu NLP-ul. Stabilirea obiectivelor este doar un element al definirii proiectului, dar mai sunt si altele. Andi vorbeste de motivare, de responsabilitate etc. Cu asa ceva se ocupa alte segmente ale PM-lui, nu la obiective tratam aceste lucruri. Justificarea proiectului, scopul si contextul trateaza ceea ce si cum se intapmla in mediul respectiv. Privind relatiile cu stakeholderii – construim harta celor care detin miza in proiectul respectiv, si descriem detaliat relatiile, interesele fiecaruia si modul lor de implicare in implementarea proiectului. Partea emotionala poate isi are locul la MRU, team bilding etc.
In orice caz, eu cred ca Andi se refera nu la obiectivele proiectelor finantate de fondurile structurale sau alte fonduri, ci poate s-a gandit la obiectivele omului in dezvoltarea personala, in viata in general Poate este vorba de proiecte personale pe care omul le planifica, stabileste obiective si este implicat emotional in realizarea lor.