Șomajul tehnic, cu șeful ANOFM: Cum se va aplica, procedurile de accesare

Victor-Picu.jpg

Președintele Agenței Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), Victor Picu, a explicat, într-un interviu video, pe Zoom, modul cum va fi socotit șomajul tehnic plătit de stat, în funcție de perioada de accesare, demersurile online pe care trebuie să le facă firmele și alte aspecte.

O platformă online va fi deschisă de stat, ca mijloc suplimentar pentru încărcarea cererii, delarației pe proprie răspundere și a listei cu angajații trimiți în șomaj tehnic, de căre firmele care vor să acceseze subvenția de la stat.

StartupCafe.ro: Cum vor accesa firmele acea subvenție, care sunt pașii procedurali pentru șomajul tehnic plătit de stat cu 75% din salariu? Azi au apărut și formularele necesare, pe site-ul ANOFM.

Victor Picu: S-au simplificat procedurile pentru șomajul tehnic. În prima formulă, Ordonanța de urgență 30/2020 avea anumite prevederi restrictive, iar Ordonanța 32 a adus unele modificări și a simplificat aceste proceduri:

– În primul rând, nu mai este nevoie de certificat de situație de urgență (CSU) eliberat de Ministerul Economiei.

– Nu mai sunt 2 categorii de beneficiari, orice angajator poate să beneficieze de acești bani pentru plata șomajului tehnic, în condițiile în care, pe proprie răspundere, își asumă că activitatea sa a fost redusă sau întreruptă temporar sau parțial. De fapt sunt prevederile din Codul Muncii, art. 52, litera c, care reglementează șomajul tehnic. În acest moment orice angajator care și-a redus activitatea sau și-a întrerupt-o total sau parțial poate beneficia de șomajul tehnic.

– Banii se plătesc în maximum 15 zile, s-a redus la 15 zile de la 30 de zile, tocmai pentru că banii se dau nu ca un decont, ci ca plată pentru șomajul tehnic. Deci angajatorul nu trebuie să plătească pentru ca apoi să vină cu cerere de decont.

– Documentele pe care trebuie să le depună sunt modelele reglementate prin ordin al ministrului Muncii – cerere, declarație pe proprie răspundere și lista cu persoanele angajate care au avut contractele suspendate.

Aici fac o precizare: banii, plata pentru șomajul tehnic este pentru perioada stării de urgență, începând cu 16 martie. În schimb, procedura pentru suspendarea contractului terbuie să o facă angajatorii, conform art. 52, lit. c din Codul Muncii. Angajatorii notifică în REVISAL această suspendare, iar data de la care se socotește plata pentru fracția din șomajul tehnic. Pentru 16 martie – 31 martie documentele se depun din 1 aprilie, iar pentru 1-5 aprilie, de la 1 mai, deci când angajatorii își închid de fapt luna.

E foarte important de înțeles că contractele trebuie suspendate prin decizia angajatorului, iar aceasta este reglementată de Codul Muncii, nu de ordonanța de urgență. OUG doar schimbă modalitatea de plată, pentru că plătește statul, nu angajatorul.

StartupCafe.ro: Să luăm un caz concret, să spunem că sunt firme care au așteptat publicarea ordonanței de urgență în Monitorul Oficial, aceste firme ce fac, cum își iau banii? Ăși iau banii socotiți începnd de la 16 martie (de la începerea perioadei de situație de urgență), de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență sau de cînd au declanșat șomajul tehnic? pentru că poate au stat în cumpănă până a apărut ordonanța…

Victor Picu: Plata se face de la suspendarea contractului de muncă în REVISAL, de atunci se face calculul pentru plată. Există posibilitatea ca foarte mulți dintre angajatori – și avem această informație – să-și fi suspendat contractele de la 16, 17, 18 martie, pentru că oricum oamenii nu mai puteau lucra, neavînd activitate, și atunci acești angajați beneficiază de prevederile ordonanței.

Dacă de pe 16 martie până pe 20 martie un contract este activ și un salariat a primit pentru această perioadă salariul întreg nu ai cum să plătești un șomaj tehnic pentru ceva ce deja era un contract activ, ca și cum ai intra pe un contract întreg. Deci de la data suspendării contractului de muncă se socotește șomajul tehnic.

StartupCafe.ro: Un alt caz, o firmă poate a declanșat șomaj tehnic mai devreme, de la 1-2-3 martie, pentru că le-a scăzut activiattea din cauza situației generale economice ca urmare a epidemiei. Aceste firme ce fac: până la 16 martie suportă ele din bugetul propriu, iar de la 16 martie în sus vin banii de la stat?

Victor Picu: Da, reglementarea este ținută de starea de urgență, de decretul care a reglementat de fapt starea de urgență și pentru această perioadă în care contractul este suspendat se face plata de către stat.
Aș dori să adaug un amănunt foarte important, care nu era inclus în vechea ordonanță 30, angajatorii au sarcina ca în termen de 3 zile de când au primit banii să plătească angajaților aceste sume.

StartupCafe.ro: Care este salariul care este luat în considerare pentru șomajul tehnic – pentru acel 75% din salariu, care însemană indemnizația de șomaj tehnic suportat de stat – salariul de la momentul suspendării contractului individual de muncă și trecerea în șomaj tehnic? Sau care?

Victor Picu: Da, acela. Trebuie să înșelegem că această bucătărie proprie de contabilitate o face angajatorul și, așa cum este prevăzut și în ordonanță, veridicitatea și corectitudinea datelor înscrise în cerere și le asumă. Statul plătește – prin ANOFM – ceea ce îi solicită și își asumă angajatorul.

StartupCafe.ro: În afară de acest cadru de reglementare, în care statul oferă acea subvenție pentru perioada de situație de urgență, șomajul tehnic cât poate să dureze, oamenii cât pot sta în șomaj tehnic? E în funcție de negocieri,sau cum?

Victor Picu: Asta ține de Codul Muncii, șomajul tehnic vine ca urmare a deciziei angajatorului, dar sumele și perioada sunt stabilite în urma unor negocieri între sindicate și patronate sau între reprezentanții angajaților, acolo unde nu există sindicate și patronate… Alte detalii aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.