35 de milioane de euro disponibile la Guvern pentru Iasi se roaga sa fie cheltuite

Simirad doarme cu capul pe valiza cu bani

Trei importante proiecte de infrastructura care ne-ar lega de judetele vecine cu drumuri nou-noute zac in sertare cu anii, in timp ce banii pentru acestea sunt disponibili de luni bune. Oficialii Guvernului acuza lenea sefilor din Consiliul Judetean, care de un an nu au facut mare lucru.

Oficialii din Casa Patrata spun insa ca au explicatii pentru tot. Pentru un drum s-a gasit, cu chiu, cu vai, un constructor, dar licitatia a fost contestata, si acum se sta in al doilea abia a fost scos la licitatie. La al treilea, exista doar bune intentii. „Daca este vorba de fonduri europene, de reguli, si nu de jucariile lui, mausoleu si altele, Constantin Simirad nu misca nimic”, il acuza liderul PDL Iasi, Dan Carlan, pe seful CJ. Simirad spune insa ca „suntem in grafic”.

Doua proiecte mari de infrastructura fac tusa in Consiliul Judetean (CJ) de un an de zile. Anuntate cu entuziasm, drumurile care trebuiau sa lege Iasul de judetele Botosani si Neamt au ajuns sa aiba intarzieri care se masoara cu anul. Practic, este vorba de 144,7 milioane de lei, bani pe care autoritatile judetene nu trebuiau decat sa ii cheltuiasca.

PDL a acuzat conducerea CJ ca nu este in stare nici macar sa continue proiectele ramase din mandatul trecut. Mai mult, potrivit unor participanti, la intalnirea speciala a sefilor administratiei locale din Iasi cu membrii Guvernului, care a avut loc acum doua saptamani la Bucuresti, ministrul Dezvoltarii, Vasile Blaga, i-ar fi reprosat pe un ton dur lui Constantin Simirad faptul ca nu a facut nimic in privinta acestor proiecte, desi banii sunt disponibili de luni bune.

„In 9 luni avea timp sa se nasca si un copil”

Consiliul Judetean a depus in mandatul trecut spre finantare pe Programul Operational Regional trei mari proiecte de infrastructura: DJ 208 – care trece prin tot vestul judetului, de la nord la sud (Mircesti, Pascani, Lespezi) si leaga judetene Neamt si Suceava, DJ 282 – care leaga Iasul de Botosani prin Vladeni, Sipote si Plugari, si DJ 248 – care leaga Iasul de Vaslui prin Grajduri si Rebricea.

Dintre acestea, doar pentru executia primului, DJ 208, a fost gasit un constructor, licitatia pentru executie fiind adjudecata cu o oferta de 40,2 milioane de lei de firma Pa & Co International SRL, firma detinuta de cunoscutul om de afaceri bacauan Costel Casuneanu. Rezultatul licitatiei a fost insa imediat contestat de alte firme participante. Pe hartie, lucrarile ar urma sa fie incheiate peste doi ani. In realitate, cum nici nu s-au finalizat formalitatile, vor dura probabil ani buni.

Celelalte doua proiecte inca isi asteapta constructorii. Astfel, drumul Iasi – Vaslui, a carui executie este estimata la 70 de milioane de lei, a fost scos la licitatie abia la inceputul acestei luni, in conditiile in care contractul de finantare a fost semnat inca din noiembrie anul trecut. Mai exact, reabilitarea DJ 248 a fost scoasa la licitatie la noua luni din momentul in care banii au devenit disponibili, termenul de depunere a ofertelor fiind stabilit la sfarsitul lunii august.

„Din noiembrie si pana acum, adica in 9 luni de zile, avea timp sa se nasca si un copil. pana in momentul in care vor fi demarate lucrarile, copilului i-ar fi crescut si dintii. In acest timp, CJ jongleaza cu proiecte de sedii, unde doar o parcare ar ajunge la 8,8 milioane de lei, bani care ar echivala cu 5 kilometri din drumul Iasi – Vaslui. Mi se pare inacceptabil ca suntem la un an de mandat al actualului presedinte CJ si nu s-a avansat nici un milimetru in proiectele de infrastructura din judet. Aeroportul sta la mila celor care alergam prin Bucuresti cu proceduri care ar trebui facute de CJ, drumurile sunt abandonate si despre canalizari nu mai vorbim. Daca este vorba de fonduri europene, de reguli, si nu de jucariile lui, de mausoleu si altele, Constantin Simirad nu misca nimic”, a acuzat secretarul de stat Dan Carlan, seful filialei judetene a PDL.

Drumul spre Vaslui va fi gata abia in 2011

In replica, reprezentantii CJ sustin ca proiectele „sunt in grafic” in urma incheierii unui act aditional, intarzierile fiind datorate blocajelor de la Bucuresti.

„Nu este vina CJ sub nici o forma. Proiectul la Iasi – Vaslui a fost reanalizat si a stat la Ministerul Dezvoltarii, care are putini salariati si foarte multe proiecte de analizat”, a precizat seful CJ, Constantin Simirad. Potrivit reprezentantilor CJ, una din cauzele demararii licitatiei la DJ 248 abia in iulie o reprezinta perioada moarta de dupa alegeri, cauzata de reorganizarea ministerelor.

Astfel, documentatia proiectului ar fi stat la Bucuresti trei luni si jumatate, timp in care au fost modificate criteriile de acordare a prefinantarii.

„Din cauza ca s-a schimbat legislatia, dar si denumirile ministerelor, a trebuit incheiat un act aditional. Documentatia a stat la Ministerul Dezvoltarii din ianuarie pana la jumatatea lui aprilie, timp in care au fost corelate datele din studiul de fezabilitate cu cele din proiectul tehnic”, a precizat Teodora Jinga, sefa Serviciului de Proiecte din CJ.

Potrivit acesteia, prin actul aditional, perioada de implementare a proiectului a fost prelungita de la 18 la 35 de luni, termenul de executie a drumului fiind stabilit pentru septembrie 2011.

Ministrul Blaga: „Sa se incheie naibii contractele odata”

Cel de-al doilea proiect aflat in intarziere, reabilitarea drumului Iasi – Botosani prin Sipote, a ajuns abia in faza anuntului de intentie a organizarii unei licitatii, nefiind inca semnat nici macar contractul de finantare. „La DJ 282 Iasi – Botosani, documentatia era prost facuta si a trebuit reluata de la capat”, a precizat Constantin Simirad.

Astfel, proiectul a trebuit modificat dupa o estimare gresita a costurilor, valoarea finantarii totale ajungand la circa 77 de milioane de lei. Astfel, contibutia CJ a crescut de la 2 la 12% din valoarea proiectului, acum ridicandu-se la aproximativ 9,5 milioane de lei.

In legatura cu acest proiect a luat atitudine si Vasile Blaga, ministru al Dezvoltarii: „Stiu ca la Iasi era o intarziere la proiectul Iasi – Botosani. Lucrurile s-au lamurit. Am ridicat valoarea prefinantarii de la 15 la 30%, si acum cred ca autoritatile ar trebui sa actioneze. Am mai dat si o ordonanta, prin care constructorii care liciteaza cu mai mult de 15% sub estimare sa aduca justificari, pentru a-i elimina pe cei neseriosi. Ce este mai de dorit decat sa se incheie naibii contractele odata in conditiile astea? Acolo unde exista capacitate administrativa, ar trebui sa se miste lucrurile”, dand de inteles ca la Iasi nu ar fi asa ceva.

Oficialii CJ sustin insa ca evaluatorii de la minister au ajuns deja la Iasi, pentru a da un aviz necesar semnarii finatarii. „Chiar zilele acestea am avut discutii cu evaluatorii si in cel mai scurt timp vom merge le Agentia de Dezvoltare Regionala Nord Est pentru a semna finantarea”, a precizat Teodora Jinga.

Potrivit sefului CJ, procedurile de organizare a licitatiei la DJ 208 (limita de judet Neamt – Pascani – limita judet Suceava) au o explicatie simpla. „Chiar daca acesta era ultimul proiect pe lista, a iesit mai repede de la minister”, a precizat Constantin Simirad.

Sursa: Ziarul de Iasi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top