Primaria Iasi are de cheltuit 131 milioane euro in cinci ani

Iasi, proiecte, fonduri europene, POR, investitii, licitatii, finantare

Pana in 2015, Iasul va deveni un santier. Cele mai importante proiecte: pasajul Octav Bancila, pasajul de la Fundatie, noua Autogara, modernizari si reabilitari de strazi, Centrul Tehnologic Regional sau extinderi si modernizari de camine de batrani.

Municipiul va beneficia de investitii record in urmatorii ani. Primarul Gheorghe Nichita va avea in mana 131 de milioane de euro. Aproape toata suma reprezinta fonduri nerambursabile. Banii sunt ca si alocati municipalitatii.

Nu a fost nevoie de o competitie pentru obtinerea fondurilor. Iasul a fost desemnat de Guvern pol de crestere al Romaniei, iar suma a fost stabilita la nivel central. De acum inainte depinde doar de Nichita si de angajatii din subordine daca au capacitatea de a cheltui banii in termenul fixat de Uniunea Europeana.

Practic, toate fondurile trebuie sa fie investite pana la sfirsitul anului 2015. In acelasi timp insa, intreg municipiul se va transforma intr-un mare santier. Cele opt proiecte finantate prin fondurile europene presupun lucrari in toate zonele municipiului.

Contributia Primariei este de doar 2,28 milioane euro, iar de la Guvern urmeaza sa vina 14,8 milioane euro.

Aeroportul a ramas in afara primei liste

Modul de cheltuire a fondurilor structurale a insemnat o sansa imensa pentru municipalitate. O intreaga axa din Programul Operational Regional a fost alocata pentru sapte poli de crestere, Iasul fiind unul dintre ei. Inca de la inceput s-a stiut si suma la care poate aspira municipalitatea, 114 milioane de euro fonduri europene nerambursabile.

„suntem primii din tara care finalizam documentatia si primim ultimul aviz. Din cei sapte poli de crestere, doar trei au finalizat Planul Integrat de Dezvoltare, Iasi, Craiova si Brasov. Din acestea trei, noi am primit primii avizul de la Autoritatea de Management si putem depune proiecte pentru finantare. Vom incepe extrem de repede, din octombrie, sa depunem proiecte. Documentatia noastra a fost laudata de toata lumea si data drept exemplu. Ma bucur, pentru ca la ea au lucrat oameni de la Primarie”, a declarat primarul Gheorghe Nichita.

Planul Integrat de Dezvoltare al Polului de Crestere Iasi (PIDPCI) a avut initial 125 de proiecte, din care au fost selectate ca finantabile din diferite surse 57 de proiecte. Banii alocati pe axa I a polilor de crestere vor fi utilizati pentru implementarea a opt din cele 57 de proiecte. Primele licitatii pentru executie ar urma sa inceapa anul viitor.

„Pentru mine, foarte important este ca am reusit sa mentin intre cele 57 de proiecte finantabile Aeroportul Iasi. Am insistat foarte mult sa fie pe aceasta lista, chiar daca cei de la Guvern ne-au spus sa il scoatem pentru ca nu sunt fonduri guvernamentale. Noi am prins ca surse de finantare fondurile locale, cele guvernamentale, dar si cele private. Este cel mai important proiect al Iasului”, a completat Nichita.

Cele 49 de proiecte declarate eligibile si care nu se incadreaza in finantarea prin PIDPCI pot fi propuse spre finantare in cadrul programelor operationale sectoriale, fara a exista insa garantia ca se vor obtine si fonduri.

In trei ani trebuie cheltuite 315 milioane lei

Edilul a prezentat ieri si prioritatile, proiectele care vor intra primele in hora aprobarilor si avizelor necesare pentru demararea lucrarilor. Astfel, pana la sfarsitul acestui an urmeaza sa fie inaintate spre aprobare patru din cele opt proiecte. Primul va fi Axa de Dezvoltare Nord – Sud, care cuprinde si pasajul Octav Bancila.

Investitia totala este estimata la 85 milioane lei si are o durata de executie de 36 de luni. Viitoarea pasarela va avea insa doar doua benzi, cate una pentru fiecare sens de mers.

Pe langa podul de peste calea ferata, proiectul prevede si modernizarea totala a mai multor strazi situate de o parte si de alta a liniilor de tren. Vor fi modernizate strazile Petru Poni, Toma Cozma, Tabacului, Stramosilor, Vitejilor, Musatini, Sarmisegetuza, Plaiesilor, Columnei, in total aproape zece kilometri de strazi.

„Avem proiect tehnic, detalii de executie pentru aceasta investitie. Un alt proiect pe care vrem sa il depunem in luna octombrie este Axa Est – Vest, care cuprinde si traversarea subterana a intersectiei de la Fundatie”, a adaugat Nichita.

Initial, proiectul prevedea doar modernizarea strazilor Pacurari, Independentei si Elena Doamna si era evaluat la peste 25 milioane lei. Realizarea pasajului subteran va adauga costuri de aproximativ 35 milioane lei. Tot pana la sfarsitul acestui an urmeaza sa fie trimis spre aprobare si proiectul „Dezvoltare retea rutiera in zona culturala, istorica si turistica a municipiului”.

„Aici vrem sa introducem si linia de tramvai din Copou, de la Triumf si pana la rond Agronomie”, a precizat directorul tehnic al Primariei, Mihai Chirica.

Costurile estimate ale acestui proiect ajung astfel la aproximativ 85 milioane lei. Banii vor fi utilizati pentru modernizarea totala a 19 strazi, printre care: bulevardul Carol I, bulevardul Stefan cel Mare si Sfant, strada Palat, strada Sfantul Lazar, strada si soseaua Sararie.

Un alt proiect care urmeaza sa fie depus anul acesta este cel de reabilitare a principalei strazi din Nicolina – CUG. Investitiile sunt estimate la 85 milioane lei. Proiectul cuprinde si refacerea liniilor de tramvai din Podu Ros si pana la capat CUG. Investitiile ar urma sa fie finalizate in trei ani.

Patru proiecte ar trebui demarate in 2010

Pentru anul viitor au fost lasate alte patru proiecte importante. Unul dintre acestea este amenajarea unei autogari moderne. In prezent, proiectul este la stadiul de stabilire a amplasamentului. Exista o firma contractata care ar urma sa prezinte municipalitatii o recomandare.

Un amplasament este depoul RATP din zona Garii, iar altul garajele regiei de transport din zona Tudor Vladimirescu. Investitia este estimata, conform datelor din PIDPCI, la 75 milioane lei. Intreaga investitie ar trebui sa fie gata in termen de doi ani de la demararea lucrarilor. Tot anul viitor ar urma sa intre pe linie dreapta si proiectul de regenerare urbana a zonei Cuza Voda – Targu Cucu – Bas Ceaus.

Investitiile estimate la 85 milioane lei ar urma sa vizeze modernizarea strazilor si trotuarelor, reabilitarea cladirilor, a obiectivelor de patrimoniu cultural si reintroducerea in circuitul comercial si economic a spatiilor nefolosite in prezent. Centrul Tehnologic Regional este un alt proiect inclus pe lista de prioritati din PIDPCI. Investitia ar urma sa fie realizata in CUG, in zona Tehnopolis, si este estimata la 32 milioane lei.

Tot fonduri europene de pe axa I din POR ar urma sa fie utilizate si pentru extinderea Caminului de Batrani „Sfanta Parascheva” din Copou. Proiectul este estimat la peste 11 milioane lei si ar urma sa ofere noi locuri de cazare pentru batrinii din municipiu. Totodata, caminul din Copou va fi consolidat si modernizat.

Sursa: Ziarul de Iasi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top