Noi reguli la licitatiile publice

Limita in care pretul unui contract public poate fi majorat, ulterior, fara licitatie, va fi redusa de la 50% la 20%, iar firmele nemultumite nu vor mai putea face contestatie decit dupa finalizarea procedurii.

Plafonul in interiorul caruia pretul unui contract de achizitii publice poate fi majorat prin acte aditionale va fi diminuat substantial, de la 50% la maximum 20% din suma contractului initial, printr-o noua modificare a legislatiei achizitiilor publice, au declarat surse oficiale. Modificarea a fost transmisa Comisiei Europene (CE) spre informare si va fi introdusa de Guvern in perioada imediat urmatoare.

„Printr-o noua revizuire a legislatiei achizitiilor publice, pragul de 50% acceptat in prezent la suplimentarea pretului final prin acte aditionale la contract va fi redus la 20%”, au aratat sursele.

Normele actuale in domeniul achizitiilor publice stabilesc ca autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare numai in anumite conditii. O astfel de conditie este ca valoarea cumulata a actelor aditionale incheiate pentru lucrari si/sau servicii suplimentare sa nu depaseasca 50% din valoarea contractului initial.

De asemenea, firmele nemultumite de derularea licitatiilor pentru achizitii publice nu vor mai avea posibilitatea sa depuna contestatii pe parcursul procedurii, ci doar la finalul acesteia, iar termenul de rezolvare a reclamatiilor pentru care nu mai este nevoie de alte documente va fi redus de la 20 la 10 zile.

„Vor fi schimbate procedurile de contestare a unei licitatii, astfel incat sa fie limitata posibilitatea abuzului de contestatii si blocarii procesului de achizitie. Practic, contestatia nu va mai putea fi depusa oricind pe parcursul unei proceduri de licitatie, ci numai la finalul acesteia, cind licitatia poate fi reluata sau proiectul incepe imediat, in functie de raspuns. Contestatia va trebui depusa intr-un termen maxim de 10 zile de la finalizarea procedurii, termen definit in regulile Comisiei Europene ca «stand still», perioada cuprinsa intre incheierea procedurii si semnarea contractului”, au aratat sursele citate.

„Termenul de solutionare a contestatiilor de catre CNSC ramine in mod normal 20 de zile, vor fi insa solutionate in maximum 10 zile cazurile in care Consiliul nu are nevoie sa solicite documente suplimentare de la autoritatea contractanta, practic cazurile usoare, necomplicate. Intentia era ca termenul sa fie redus pentru toate contestatiile, dar Consiliul a comunicat ca aceste zece zile sunt prea putine in conditiile in care media este de 19 zile pentru solutionarea unui caz”, au aratat sursele.

Legislatia actuala a achizitiilor publice prevede ca termenul maxim de solutionare a unei contestatii este de 20 de zile de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta, la care se mai pot adauga alte 10 zile „in cazuri temeinic justificate”. In luna februarie, Guvernul a anuntat ca legislatia achizitiilor publice va fi modificata prin introducerea unor reguli care vor impiedica formularea abuziva de contestatii in instanta.

Sursa: Ziarul de Iasi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top