Etapele de finantare ale unei companii

afacere, finantare

Compania incepe apoi sa avanseze spre dreapta, pe masura ce ideea castiga credibilitate si isi demonstreaza profitabilitatea. De-a lungul acestui drum, firma va bifa mai multe puncte cheie in existenta ei, unele dintre acestea fiind etapele de finantare.

Prima referinta este data de seeding stage. Acesta este capitalul initial, necesar dezvoltarii produsului/serviciului, inregistrarii de patente, cercetarii pietei si recrutarii primilor parteneri de afaceri. Accentul este pus pe examinarea fezabilitatii ideii si pregatirea firmei pentru demararea primelor operatiuni comerciale. Aceste fonduri vin in special din conturile personale de economii ale antreprenorului, compensatiile banesti castigate de la locul de munca precedent sau imprumuturi din partea familiei sau prietenilor. Multe fonduri de venture capital nu investesc in companie in aceasta etapa pentru ca riscurile sunt inca foarte mari.

A doua etapa de finantare vine in momentul in care afacerea este gata de lansare. Cunoscuta si sub numele de start-up financing sau seria A de finantare, in acesta etapa compania va inregistra primele sale venituri, dar inca nu genereaza profit. In schimb, acesta este punctul in care primii investitori vor intra in viata companiei.

Dupa o lansare de succes, care demonstreaza fezabilitatea modelului de business, va fi nevoie de fonduri suplimentare penru dezvoltarea planului de marketing, recrutarea unor noi angajati, completarea echipei de management si stabilirea unor aliante strategice. Acest pas poarta numele de second-stage sau seria B de finantare.

A patra etapa presupune contractarea unei linii de credit din partea unei banci comerciale, in momentul in care veniturile cresc in mod constant, iar firma ajunge pe break-even. Vorbim acum de capital de lucru, fara a implica niciun investitor nou in acest punct.

In momentul sosirii etapei urmatoare, compania cauta, de regula, sa isi extinda operatiunile intr-un ritm mai alert. Fondurile interne (profiturile si linii de credit) sunt insuficiente pentru a sustine dezvoltarea necesara unor cifre tot mai mari de vanzari. Firma va incerca sa obtina o noua runda de capital din partea investitorilor, seria C de finantare. Banii vor fi utilizati pentru cresterea capacitatii de productie si propulsarea afacerii pe o pozitie solida in industrie.

Multe companii vor avea o runda de seed, apoi seriile A si B, urmate de planuri pentru primul IPO sau chiar de vanzare a afacerii. Aceasta etapa presupune de regula numai datorii pe termen scurt si poata numele de mezanin sau bridge financing. Unele firme vor merge chiar pe varianta unei serii D de finantare, inainte de a se gandi la trecerea la aceasta etapa. Sumele vor fi folosite pentru sustinerea cresterii, firma pregatindu-se in acelasi timp pentru vanzare sau un IPO.

Retineti totusi faptul ca, la fiecare etapa, firma va fi evaluata, iar prea multe runde de finantare pot dilua in mod semnificativ participatia fondatorilor. Pe de alta parte, este la fel de important sa evitati lansarea prea devreme a unei oferte publice initiale de actiuni, in conditiile in care este posibil ca firma sa nu aiba inca o pozitie foarte solida in piata.

Sursa: esimplu.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top