Mai putine hartii si mai multi bani la SAPARD

„Evrika!” au spus, la unison, responsabilii de banii SAPARD, cand au descoperit formula magica de depasire a problemelor grave ale programului. Gaselnitele au fost: o noua transa de simplificari ale procedurilor, plus o serie de acte normative pentru sprijinirea contributiei private a solicitantilor. In acest fel, pare ceva mai realist obiectivul de a realiza proiecte de aproape 400 de milioane de euro pana la termenul limita de contractare a fondurilor, adica 31 decembrie 2006.

Cea mai proaspata masura, care nu are inca stampila presedintiei, se refera la imbunatatirea structurii Agentiei SAPARD. Pe scurt, in proiectul de lege se prevede preluarea de catre Agentie a „personalului din cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, care are atributii in cadrul serviciului tehnic delegat pentru programul SAPARD”. Potrivit declaratiilor deputatilor, este vorba despre aproximativ 2.000 de specialisti care vor fi incadrati la aceasta institutie. Teoretic, acest lucru ar trebui sa se intample la 1 aprilie 2006.

Cu toate ca proiectul de lege a suferit modificari pe parcurs, deputatii PNL propunand initial amanarea datei, acestia si-au reconsiderat pozitia: „Asa a venit propunerea de la minister. Noi o sa revenim asupra datei, sa ramana la 1 aprilie”, promite Adrian Semcu, vicepresedintele Comisiei pentru Agricultura din Camera Deputatilor.

In acest fel, ar fi suficient timp pentru ca efectele masurii sa se faca simtite inaintea termenului limita de 31 decembrie 2006. „Preluarea din timp de catre Agentie a serviciilor tehnice delegate din tara va avea urmari benefice. In primul rand, proiectele vor putea fi depuse in fiecare judet, nu la biroul regional, ca pana acum”, explica Dan Gherghelas, director general adjunct al Agentiei SAPARD. In plus, avand aceste resurse disponibile pe plan local, „se vor face rapid vizitele in teren, iar specialistii se vor ocupa exclusiv de proiectele SAPARD, informand si verificand beneficiarii, adauga acesta.

Alte doua acte normative importante, deja aprobate, asteptand sa intre in vigoare, au scopul de a face viata mai usoara celor care nu detin suficienti bani pentru contributie privata. Spre exemplu, Legea nr. 231, „a creditului pentru investitii”, si Ordonanta de Urgenta nr. 46/2005. Primul act normativ prevede alocarea de 800.000 RON de la bugetul de stat unor organisme intermediare care sa acorde exclusiv credite pentru investitii in agricultura. „Pana la sfarsitul anului vom avea normele de aplicare si va fi gata selectia institutiilor”, spune Dan Gherghelas.

Celalalt act normativ amintit, Ordonanta de Urgenta, contine prevederi menite sa indulceasca atitudinea bancilor: „banca poate aplica ipoteca pe obiectivul creditat si finantat prin SAPARD. Riscul il preia bugetul de stat. In caz de neplata, banca va avea prioritate la recuperarea banilor”, explica, pe scurt, Dan Gherghelas.

Cat priveste procedurile de realizare a dosarelor, acestea au fost si ele modificate pentru a simplifica treaba solicitantilor. Spre exemplu, cei de la tara nu se mai pot plange ca lipsa mijloacelor tehnice ii impiedica sa obtina finantare. „Cererea de finantare se va putea completa si manual, nu numai pe suport electronic”, arata una din prevederi.

De asemenea, va dispare si problema detalierii cheltuielor pe linii de buget inainte de a cunoaste exact care sunt cheltuielile necesare.

Sursa: , Revista Capital online, 12 octombrie 2005

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top