Controalele privind utilizarea fondurilor comunitare

Autoritatile fac un pas important in vederea rezolvarii unei probleme extrem de spionoase semnalate de Uniunea Europeana, si anume, utilizarea ineficienta a fondurilor si creditelor comunitare, rambursabile sau nerambursabile.

Astfel, Guvernul a modificat Normele metodologice de aplicare a OG 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor provenite de la UE, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator. Modificarea respectivului act normativ se impunea cu atat mai mult cu cat momentul aderarii Romaniei este aproape batut in cuie, doar neghiobia conducatorilor mai putand deraia „trenul integrarii” .

Una dintre modificarile cele mai importante se refera la declansarea controlui utilizarii banilor comunitari. Nu mai este pentru nimeni o noutate faptul ca nu exista organism european sau comisar care sa fi avut de-a face cu Romania si sa nu fi relatat in vreun raport despre slaba capacitate de absorbtie ori deturnarile de fonduri de pe plaiurile mioritice.

Recent, mai multi oficiali ne-au spus clar ca, daca agricultura romaneasca nu isi va rezolva problemele semnalate prin stegulete galbene si rosii in ultimul raport, dupa momentul 1 ianuarie 2007 este posibil ca sectorul condus de ministrul Gheorghe Flutur sa piarda un sfert din fondurile ce sunt deja prevazute pentru Romania, in bugetul comuniar si in strategiile UE.

Prin noile prevederi legale se da Cezarului ce e al Cezarului: se recunoaste meritul presei in dezvaluirea ingineriilor financiare prin care miliarde de euro au fost deturnate de la scopul pentru care au fost aprobate catre buzunare largi ale unor persoane aflate „la locul potrivit, in momentul potrivit”.

Daca pana acum relatarile gazetelor si televiziunilor puteau produce efecte doar daca cineva avea binevointa sa se le bage in seama, acum presa va avea posibilitatea sa faca ea insasi sesizari, iar organismele de control vor trebui sa cerceteze cazurile in cauza. Control operativ inopinant se declanseaza de catre structurile abilitate prin lege atunci cand exista indicii sau sesizari din partea compartimentelor operative interne, a structurilor de audit intern, sau extern, a altor institutii abilitate de lege, precum si a cetatenilor sau mass-media cu privire la gestiunea financiara defectuoasa sau frauduloasa a fondurilor publice, inclusiv in cazul asistentei financiare externe nerambursabila.

Acest control poate fi efectuat si pe esantion de proiecte, in baza unor analize de risc elaborate de fiecare agentie de implementare.

Una dintre modificarile cele mai importante se refera si la stabilirea prejudiciului adus de catre utilizatorul fondurilor in urma incalcarii legii in vigoare. Modificarea respectivului act normativ se impunea cu atat mai mult cu cat momentul aderarii Romaniei a fost deja stabilit de catre Uniunea Europeana.

Practic, noul act normativ prevede expres ca in astfel de situatii cuantumul prejudiciului se stabileste tinand cont de data la care acesta a fost produs, dar in cazul in care aceasta data nu poate fi stabilita, atunci valoarea prejudiciului luat in calcul este cel care se va stabili la data la care a fost constatat de catre organul de control.

De asemenea, la stabilirea creantei bugetare din nereguli si/sau frauda, la valoarea prejudiciului se vor adauga si penalitatile si dobanzile prevazute in contractele economice sau acordurile incheiate in conformitate cu procedurile de implementare.

Sursa: Bloombiz.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top